• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
3

احیای قنوات شهرستان مرند با ۹۰ میلیارد ریال اعتبارات سفر رئیس جمهور

  • کد خبر : 88679
  • 25 آذر 1401 - 12:00
احیای قنوات شهرستان مرند با ۹۰ میلیارد ریال اعتبارات سفر رئیس جمهور
یاز اکو - یکی از دستاوردهای سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی موافقت با تصویب درخواست 9 میلیارد تومان اعتبار برای مرمت ولایروبی قنوات شهرستان مرند می باشد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، علی صیادی معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: میزان آب مورد نیاز بخش کشاورزی شهرستان مرند ۱۸۹میلیون مترمکعب می باشد که عمده این آبها از منابع آبهای زیرزمینی(چاههای عمیق و قناتها و چشمه ها) تامین می شود.

وی با بیان اینکه شهرستان مرند دارای ۳۱۱رشته قنات بوده که بیشتر این قنوات در بخش یامچی و سالانه حدود ۳۴ میلیون مترمکعب آب از آنها استحصال می شود ادامه داد: این شهرستان به دلیل تبعات ۲ دهه خشکسالی و افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی و تداوم کشاورزی سنتی و مشکلاتی که در این زمینه برای کشاورزان به وجود آمده بود.

خوشبختانه در سفر رئیس جمهور محترم به استان با درخواست ۹ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت و لایروبی قنوات شهرستان موافقت و امسال از این اعتبار ۸۰۰ میلیون تومان به شهرستان تخصیص که از این اعتبار مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در بخش یامچی و۳۰۰ میلیون تومان آن دربخش مرکزی هزینه خواهد شد تا قنوات شهرستان جان تازه ای بگیرند.

وی با اشاره به آسیب‌پذیر بودن قنات نسبت به چاه‌های عمیق در مقابل سیل و زلزله ، اضافه کرد: بی‌توجهی به مرمت آنها موجب خشک شدنشان می‌شود اما، امروز با توجه به بروز خشکسالی، احیای قنوات می‌تواند روشی مقرون به صرفه و راهبردی برای تأمین آب باشد.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند افزود: از سایر برنامه های مقابله با خشکسالی در شهرستان طرح تغییر الگوی کشت می باشد که گسترش کشت پسته در بخش یامچی و زعفران در شرق شهرستان مرند و در شهر بناب مرند و اطراف آن و نیز کشت گلخانه ای انجام گرفته که نتایج خوبی داده است و مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: سرعت اجرای سیستم های آبیاری نوین، توسعه کاشت محصول گلخانه‌ای و کم آب بر نظیر کاشت زعفران و پسته از سوی کشاورزان این منطقه به خاطر تداوم خشکسالی افزایش یافته است.

گفتنی است شهرستان مرند به خاطر آب و هوای مناسب و بارشهای جوی نسبتا مطلوب، قطب کشاورزی استان آذربایجان شرقی بوده و در تولید چند محصول از جمله زردآلو ، زعفران و پسته مقام اول استان را دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=88679

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});