• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4

بن بستِ دلار صالح آبادی

  • کد خبر : 90269
  • 11 دی 1401 - 12:30
بن بستِ دلار صالح آبادی
یاز اکو - قیمت دلار در نخستین هفته دی ماه با روندی دائما صعودی همراه بود و این تلاطم بالای بازار ارز در انتهای هفته، کرسی ریاست را از زیر پای صالح‌آبادی کشید.

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ پایان دلار صالح آبادی در هفته اول دی ماه

قیمت دلار در نخستین هفته دی ماه با روندی دائما صعودی همراه بود و این تلاطم بالای بازار ارز در انتهای هفته، کرسی ریاست را از زیر پای صالح‌آبادی کشید. بدین ترتیب در آخرین روز کاری هفته گذشت، قیمت دلار در کانال ۴۱ هزار تومان نوسان کرد. توصیه تحلیل گران این است که معامله‌گران باید از خرید و فروش‌های هیجانی خودداری کنند. وضعیت بازار به گونه‌ای است که هر لحظه امکان تغییر مسیر وجود دارد. تحلیل‌گران به معامله‌گران توصیه می‌کنند که به صورت پله‌ای اقدام به خریدوفروش کنند. زیرا ریسک بازار این روزها در بالاترین سطح قرار دارد.

بازار سهام/ تب‌وتاب صعودی در بازار بورس

بورس تهران نخستین هفته زمستان را با افزایش‌‌های چشم‌گیری سپری کرد. به‌طوری که میانگین رشد روزانه نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای طی معاملات هفته اخیر نزدیک به ۲/۵ درصد مثبت بود. بر این اساس شاخص کل، روز چهارشنبه با رشد قابل توجه ۴/۵ درصدی، به کانال ۱/۶ میلیون واحد قدم گذاشت. به این ترتیب دماسنج اصلی بازار سهام با ایستادن در سطح یک میلیون و ۶۴۸ هزار واحد توانست عملکرد مثبت ۱۰/۱۰ درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند.

علاوه بر این بازدهی شاخص کل از ابتدای سال جاری تاکنون به رقمی معادل ۲۰/۴۸ درصد رسیده است. به عقیده برخی کارشناسان بورسی با توجه به رشد قوی بازار، انتظار می‌‌رود که روزهای ابتدایی هفته جاری بورس اوراق بهادار تهران با اندکی استراحت همراه باشد. اما در مقابل نیز فشار صعودی نرخ‌‌های دلار می‌تواند زمان این استراحت را کوتاه‌‌تر کند.

بازار سکه/ سکه‌ی آتشین هفته اول زمستان

بازار طلا و سکه هفته اخیر را نیز همچنان بر مدار صعودی پشت سر گذاشت. به‌طوری که سکه امامی طی روزهای معاملاتی هفته بیش از ۲ میلیون تومان رشد قیمت داشت. از این رو بهای مسکوک یاد شده از سطوح بالای ۲۰ میلیون تومان با سرعت بالایی فاصله گرفت و در آخرین روز معاملاتی در سطوح بالای ۲۲ میلیون تومان داد و ستد شد. با توجه به رشدهای اخیر قیمت طلا در بازار جهانی و تاثیرات نرخ دلار در بازار آزاد بر سکه، فاصله ارزش ذاتی و بازاری این مسکوک بیش از گذشته افزایش یافته است.

بر این اساس حباب سکه امامی به بیش از ۴ میلیون تومان رسیده که ریسک سرمایه‌‌گذاری در این دارایی را به‌شدت افزایش و در این میان نیز تقاضای واقعی را نیز بسیار کمرنگ کرده است. همچنین گفته می‌شود که تمایل به خرید و فروش در سمت متقاضی و هم از سوی فروشنده بسیار کاهش یافته است.

بازار طلای جهانی/ سال پرتنش طلا

قیمت طلا در روز جمعه تغییر چندانی نداشت و در محدوده ۱۸۱۷ دلار در هر اونس معامله شد. با این حال این فلز گرانبها در آستانه دومین کاهش سالانه خود در پایان ۲۰۲۲ به دنبال افزایش شدید نرخ بهره ایالات متحده در سال میلادی مذکور، قرار دارد. افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی برای مبارزه با تورم و جنگ در اوکراین که بازارهای جهانی را متلاطم کرده است، سرمایه‌‌گذاران را با نگرانی‌‌ها درباره رکود جهانی در سال ۲۰۲۲ مشغول کرد.

به‌طوری که طلا در بیشتر روزهای سال تحت فشار سیاست‌های سخت‌‌گیرانه پولی فدرال رزرو قرار داشت. اما در پایان سال یک بهبود نسبی به دست آورد و امید به آسان‌‌تر شدن این سیاست‌ها پتانسیل صعودی مجددی را به این فلز تزریق کرد. همچنین شاخص دلار بهترین عملکرد خود را از ۲۰۱۵ داشت که نوسانات زیاد قیمت طلا را در پیش داشت. به این ترتیب کالای مذکور عملکرد سالانه منفی ۰/۸۲ درصدی را ثبت کرد.

بازار اوراق مسکن/ پنجمین هفته مثبت تسه ۹۹۱۲

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس معامله می‌شود، هفته گذشته را مثبت سپری کرد. به‌طوری که در این میان اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۹ که با نماد تسه ۹۹۱۲ داد و ستد می‌شود پنجمین هفته متوالی خود را با عملکرد مثبت به پایان رساند. به این ترتیب هر برگ اوراق تسه یاد شده با ایستادن در قیمت ۱۲۳ هزار و ۹۲۵ تومان توانست بازدهی مثبت ۵/۴۱ درصدی را در کارنامه هفتگی خود ثبت کند.

به گفته کارشناسان این حوزه قاعده‌‌ای سنتی وجود دارد که از تاثیر قیمت دلار بر مسکن می‌گوید، اما نمی‌توان گفت تنها محرک افزایش قیمت مسکن این عامل است بلکه عوامل دیگری مانند تورم، قیمت مصالح ساختمانی، قیمت زمین و دستمزد کارگران نیز در این مورد تاثیرگذار است. همچنین اذعان دارند تا زمانی که رشد اقتصادی کشور به صورت پایدار (حداقل چند سالی) نباشد، مشکلات بازار مسکن به‌طور قطع قابل حل نخواهد بود.

بازار نفت/ سال سبز طلای سیاه

قیمت نفت در روز جمعه پرنوسان بود. با این حال در مسیری برای ثبت دومین افزایش متوالی سالانه آن هم در سالی پر از تلاطم قرار گرفت. به‌طوری که با کاهش عرضه به دلیل جنگ اوکراین و تضعیف تقاضا از سوی چین، که بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان است، متاثر بود.به این ترتیب پس از تهاجم روسیه به اوکراین که نگرانی‌‌های عرضه را برانگیخت، نفت خام در ماه مارس افزایش یافت و برنت به نزدیکی ۱۴۰ دلار در هر بشکه رسید.

این مقدار بالاترین رقم از سال ۲۰۰۸ بود که در نهایت قیمت‌‌ها در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به دلیل نگرانی از رکود جهانی به سرعت عقب‌نشینی کردند. از این رو نفت برنت با عملکرد مثبت بیش از ۷ درصد و نفت WTI با بازدهی بیش از ۴ درصد سال ۲۰۲۲ را به پایان رساندند. تحلیلگران معتقدند که سال آینده، احتمالا سالی مملو از عدم قطعیت، با نوسانات فراوان برای بازار نفت خواهد بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=90269

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});