• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
6

چین، سفر ترکیه به منطقه اویغور را به مدت ۵ سال ممنوع کرد

  • کد خبر : 90279
  • 11 دی 1401 - 13:30
چین، سفر ترکیه به منطقه اویغور را به مدت ۵ سال ممنوع کرد
یاز اکو - مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ناراحتی چین از حمایت ترکیه از اویغورها بر روابط بین دو کشور تأثیر گذاشته است و با وجود چندین بار تلاش، سفیر ترکیه اجازه بازدید از منطقه اویغور را نداشته است.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: «آنها اعلام کردند که یک هیئت بشردوستانه از ترکیه می‌تواند بیاید و (منطقه) را بررسی کند. از زمانی که (رئیس جمهور چین) شی (جین پینگ) این پیشنهاد را مطرح کرد، پنج سال می گذرد. چرا پنج سال است که مانع از بازدید این هیئت می شوید، چرا همکاری نمی کنید؟»

روابط ترکیه و چین به دلیل آشفتگی پکن به دلیل نگرش ما در مورد مسئله اویغورهای ترک آسیب دیده است. آنها برای افرادی که شهروند ما هستند و همیشه در ترکیه زندگی می کنند، درخواست استرداد دارند.

چاووش اوغلو با رد ادعاها مبنی بر استرداد اویغورهای ترکیه به چین، این ادعاها را “دروغ کامل” خواند.

وی با استناد به گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره اویغورهای ترک در چین که در ماه سپتامبر منتشر شد ، گفت: “ما از حقوق اویغورهای ترک در عرصه بین المللی دفاع می کنیم و این موضوع چین را آشفته می کند. اما این یک موضوع بشردوستانه است.”

وی افزود:این گزارش “همه موارد نقض (حقوق بشر) را آشکار می کند. ما باید به آن واکنش نشان دهیم.”

چاووش اوغلو با تاکید بر اینکه ترکیه خواهان همکاری شفاف با چین است، ادامه داد: سفیر ما هنوز به آنجا (سین کیانگ) نرفته است، آنها به او اجازه نمی دهند.

مقامات چینی به سفیر در پکن اجازه نمی دهند آزادانه از منطقه ای که ترک های اویغور در آن زندگی می کنند بازدید کند، در عوض از او می خواهند “برنامه ای را که آنها ارائه می دهند” دنبال کند.

چاووش اوغلو گفت: “چرا باید ابزاری برای تبلیغات چین شویم؟ ما می خواهیم همکاری کنیم، ما این را یک موضوع سیاسی نمی دانیم. ما قاطعانه ضد چینی نیستیم. ما همیشه گفته ایم که از سیاست چین واحد حمایت می کنیم.”

در ماه سپتامبر، سازمان ملل گزارشی درباره موارد ادعایی نقض حقوق بشر اویغورهای قومی و سایر اقلیت های مسلمان در چین منتشر کرد و به این نتیجه رسید که این کشور ممکن است مرتکب جنایت علیه بشریت شده باشد.

این گزارش نشان داد که بازداشت های دسته جمعی در منطقه سین کیانگ چین از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ با اسناد معتبر شکنجه، خشونت جنسی و کار اجباری، و همچنین سقط جنین اجباری و عقیم سازی مشخص شده است.

این گزارش ۴۸ صفحه ای به این نتیجه رسید که دولت چین تحت سیاست های چین برای مبارزه با تروریسم و ​​افراط گرایی، «نقض های جدی حقوق بشر» را علیه اویغورها و سایر مسلمانان انجام داده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=90279

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});