• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

سهم ایران از زمستان سخت! / بحران گاز جایگاه‌ های CNG مشهد و گلستان را تعطیل کرد

  • کد خبر : 91516
  • 23 دی 1401 - 9:30
سهم ایران از زمستان سخت! / بحران گاز جایگاه‌ های CNG مشهد و گلستان را تعطیل کرد
یاز اکو - کمبود گاز در زمستان به جایگاه‌های سی ان جی رسید و مشهد و گلستان از اولین قربانی‌های آن به حساب می‌آیند. در همین راستا محسن جوهری، رئیس هیات مدیره انجمن سی.ان.جی کشور، استان قم را مقصد بعدی این تعطیلی‌ها اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، اوایل دی ماه بود که تجارت‌نیوز در گزارشی نسبت به تعطیلی جایگاه‌های سی ان جی در اثر کمبود گاز هشدار داد. هرچند محسن جوهری، رئیس هیات مدیره انجمن سی ان جی کشور، در این باره به تجارت‌نیوز گفت: برنامه‌ای برای قطعی گاز در جایگاه‌های CNG وجود ندارد.

با این حال تعطیلی دو جایگاه سی ان جی در استان گلستان و شهر مشهد، مصداق بارز جدی شدن «زمستان سخت» در ایران است؛ گزاره‌ای که بارها به‌عنوان اهرم فشار دولتمردان ایرانی برای به ثمر نشستن برجام تکرار شد و امروز سایه سنگینش کشور را گرفته است.

روابط عمومی شرکت گاز استان گلستان در اطلاعیه‌ای، با اشاره به افزایش مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و تجاری، از تعطیلی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز خودرو یا همان سی‌ان‌جی در استان گلستان تا پایان هفته خبر داده است.

همچنین محمدرضا رضوی‌راد، رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران سی ان جی خراسان رضوی، با اشاره به افت شدید فشار گاز در تمام جایگاه‌های مشهد اظهار کرد: بر اثر افت فشار گاز تمام جایگاه‌های سی ان جی در مشهد و استان تعطیل شده است.

قم؛ مقصدی بعدی قطع گاز

محسن جوهری، رئیس هیات مدیره انجمن سی ان جی کشور، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: به دلیل افت فشار شدید گاز در اثر مصرف‌ بی‌رویه گاز خانگی، جایگاه‌ها قادر به ادامه فعالیت خود نیستند. اگر گاز ورودی جایگاه از حد مشخصی پایین‌تر آید خود به خود کمپرسور جایگاه متوقف می‌شود.

وی در ادامه افزود: با توجه به نامه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، استان قم مقصد بعدی تعطیلی‌ جایگاه‌ها است. در این نامه آمده است که جایگاه‌داران داوطلبانه نسبت به توقف فعالیت خود اقدام کنند.

گویا قطعی گاز در این استان محدود به جایگاه‌های سی ان جی نیست. کمااینکه روابط عمومی شرکت گاز قم اعلام کرد: گاز تمامی استخرهای این استان برای جلوگیری از افت فشار به طور موقت قطع شده است.

افت فشار گاز با افزایش مصرف بخش خانگی

بر اساس این گزارش، سهم CNG در سبد سوخت خودروهای سبک شامل ۲۵ درصد است. حال به‌نظر می‌رسد با توجه به افزایش مصرف و ناترازی بنزین، قطع گاز جایگاهای سی ان جی را بتوان به منزله بروز بحرانی جدید در این حوزه تلقی کرد.

کمبود گاز در ایران از ابتدای فصل سرما، ۱۰ مجتمع پتروشمی مرجان، مسجد سلیمان، زاگرس، شیراز، فن‌آوران، مارون، بندر امام، فجر، پردیس و متانول را تعطیل کرده است. فارغ از گاز صنایع، همچنین گاز ۱۴۴۲ سازمان و نهاد دولتی و عمومی به دلیل عدم رعایت الگو، اخطار و سپس قطع شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مصرف گاز در بخش خانگی امروز از مرز ۷۰۰ میلیون متر مکعب هم گذشته است. در همین حال ترکمنستان نیز به دلیل مشکل گاز در این کشور، حجم سوآپ گازی به ایران را کاهش داده است. به دلیل اتکای دولت به سوآپ گازی با ترکمنستان، حالا با کاهش فشار گاز این کشور، مشکلات جدی به ویژه در شهرهای شمال شرق ایجاد شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=91516

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});