• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

اعتبار ویژه وزارت میراث فرهنگی برای مقاوم سازی مسجد جامع تسوج

  • کد خبر : 91920
  • 26 دی 1401 - 14:30
اعتبار ویژه وزارت میراث فرهنگی برای مقاوم سازی مسجد جامع تسوج
یاز اکو - معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی از اعتبار ویژه وزیر میراث فرهنگی برای مقاوم سازی مسجد جامع تسوج خبر داد و گفت: این اعتبار تا پایان امسال اختصاص می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری مهر، جبار علی ذاکری ظهر امروز دوشنبه در هفدهمین جلسه کارگروه مقاوم سازی مسجد جامع تاریخی تسوج افزود: به دنبال بازدید اخیر ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری کشور از مسجد جامع تسوج و ارزیابی میدانی وضعیت سازه این مسجد، دستورات لازم برای رسیدگی و مرمت سریع این بنای به یادگار مانده از دوران ایلخانیان صادر شده است.

در این جلسه حجت‌الاسلام بجانی، امام جمعه تسوج طی سخنانی با اشاره به اینکه اکثر مراسم مذهبی تسوج در این مسجد برگزار می‌شود و مردم منطقه علاقه خاصی به این میراث ارزشمند تاریخی دارند از حضور دکتر ضرغامی و مسئولان عالی استان و شهرستان که طی بازدید وزیر میراث فرهنگی از مسجد جامع تسوج وی را همراهی می‌کردند، تسریع در تحقق قول‌های مساعد مدیران مربوطه را خواستار شد.

در ادامه، آخوندی گزارشی از روند مطالعه و نتایج اولیه بررسی وضعیت ساختمان مسجد ارائه و بر لزوم آغاز سریع‌تر روند مقاوم سازی با توجه به کاهش شدید استحکام سازه تاکید کرد.

جواد کلاهدوزان، فعال اجتماعی و عضو هیأت امنا مسجد نیز با اشاره به پیگیری‌های مستمر صورت گرفته طی ۱۳ ماه اخیر که به دستور چندین ماه قبل استاندار آذربایجان شرقی و بازدیدهای متعدد مدیران و کارشناسان از مسجد انجام شده تاکید کرد: با توجه به این که این پیگیری‌ها متأسفانه نتیجه عملی چندانی نداشته امیدوارم استانداری از محل اعتبارات سفر استانی رئیس جمهور نسبت به تخصیص بودجه لازم برای مقاوم سازی سازه مسجد مساعدت کند تا خدای ناکرده ترک فعل شروع به موقع مقاوم سازی این بنای ارزشمند تاریخی از سوی مدیران موجبات سست شدن بیشتر سازه، گسترش ترک‌ها، جدا شدن دیوارها از طاق‌ها و آسیب جدی و غیر قابل جبران به سازه مسجد نشود.

ذاکری نیز در پاسخ تاکید کرد: تمام سعی مسئولان ارشد استان بر این امر استوار است تا اعتباری که وزیر میراث فرهنگی قول داده، قبل از پایان سال تخصیص یابد و در این زمینه با امضای استاندار مکاتبات لازم صورت گرفته است.

تأمین اعتبار لازم برای تکمیل مطالعات ارزیابی وضعیت سازه مسجد

وی همچنین برای تأمین اعتبار لازم برای تکمیل مطالعات ارزیابی وضعیت سازه مسجد از محل‌های ممکن قول مساعد داد و گفت: از محل اعتبارات استانی و شهرستانی نیز پیش بینی‌های لازم انجام گردیده است.

در این جلسه آقایان طباطبایی و و آخوندی معاون دانشگاه هنر اسلامی تبریز و مشاور عالی مقاوم سازی بناهای تاریخی نیز حضور داشتند.

گزارش ما حاکی است مسجد جامع تسوج به عنوان یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی ثبت شده کشور مدتی است که به علت عدم انجام تعمیرات اساسی و واقع شدن در معرض آسیب‌های طبیعی، در برخی دیوراه ها شاهد ترک و شکاف بوده و در صورت تداوم بی توجهی‌ها ممکن است به گنبدها و محراب مسجد نیز خسارات جبران ناپذیری وارد شود.

مشاهده برخی شکاف‌ها و ترک‌ها در دیوارها و بنای مسجد جامع تسوج، نگرانی‌هایی را در بین اهالی این شهر، کارشناسان میراث فرهنگی و دوستداران بناهای تاریخی ایجاد کرده است. به همین منظور برخی از مراکز علمی و ادارات و مردم این شهر موضوع استحکام بخشی آن را با جدیت دنبال می‌کنند.

اگر به پیشانی در ورودی مسجد نگاهی بیندازید، کتیبه فرمانی را خواهید دید که در سال ۹۸۹ هجری قمری با استفاده از خط ثلث برجسته و زیبا روی سنگ فلفلی یک پارچه نقر شده است.

مرحوم «کارنگ» در یکی از کتاب‌های خود، این کتیبه را به سلطان محمد صفوی نسبت داده‌اند. ولی از طرفی در منابع این‌گونه آمده که سلطان محمد دو سال قبل از تاریخ این کتیبه در گذشته است. بنابراین در کل باید اشاره کنیم که در مورد سازنده این مسجد نمی‌توان اظهار نظر قطعی کرد.

مسجد جامع تسوج به عنوان تنها مسجد باقی مانده از دوران ایلخانی در کنار دو عنصر تاریخی حمام و بازار این شهر، به عنوان عناصر مهم تاریخی و تأثیرگذار فرهنگی تسوج شناخته شده‌اند.

این اثر تاریخی در تاریخ اول فروردین سال ۱۳۴۷ هجری شمسی و با شماره ۷۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=91920

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});