• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

افزایش ۴.۴ درصدی تولید عسل در آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 92638
  • 03 بهمن 1401 - 10:30
افزایش ۴.۴ درصدی تولید عسل در آذربایجان شرقی
یاز اکو - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: امسال تولید عسل در این استان بر اساس سرشماری جدید در مقایسه با سرشماری پیش از این در سال ۱۳۹۸ حدود ۴.۴ درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، صمد زمانزاد قویدل، دوشنبه سوم بهمن ماه، در جمع خبرنگاران با اشاره به سرشماری جدید سراسری زنبورعسل سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: مجموع تولید عسل استان در سال ۱۳۹۸، ۱۵ هزار و ۱۷ تن بوده که این میزان در سال جاری، به ۱۵ هزار و ۶۷۶ تن رسیده است.

وی افزود: این افزایش تولید ناشی از اصلاح ساختار کندوهای مدرن قدیمی و استفاده از کندوهای کف باز، استفاده از ملکه های هیبرید وارداتی و پربازده، جایگزینی کندوهای بومی با مدرن، افزایش دانش بهره برداران ناشی از برگزاری کلاس های آموزشی و همایش ها است.

وی با بیان اینکه تعداد زنبوردار و افراد شاغل در زنبورستان های آذربایجان شرقی در مجموع ۱۷ هزار و ۵۶۱ نفر می باشد، گفت: تعداد کلنی ‌های بومی در سرشماری سال جاری ۱۷۶ هزار و ۵۲۰ است که نسبت به سرشماری سال ۱۳۹۸، ۱۸ درصد کاهش یافته است که با توجه به توصیه های ترویجی و کلاس های آموزشی که بین بهره برداران این حوزه برگزار شده، انتظار حذف و جایگزینی کندوهای مدرن به جای کندوهای بومی می‌رفت.

وی تعداد کلنی های مدرن را در سرشماری سال جاری یک میلیون و ۱۰۵ هزار و ۸۶۸ عنوان کرد و گفت: استان آذربایجان شرقی از نظر تعداد کندو رتبه نخست کشور و از نظر تولید عسل رتبه دوم کشور و از نظر فرآوری و بسته بندی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه متوسط تولید عسل در کندوهای بومی در سرشماری سال جاری نسبت به سرشماری سال ۱۳۹۸ تغییر پیدا نکرده است، گفت: اما در کندوهای مدرن متوسط تولید عسل از ۱۱.۹۴ کیلوگرم در سال ۱۳۹۸ به ۱۳.۴۶ کیلوگرم افزایش یافته است که رقم قابل توجهی می باشد.

وی افزود: در سایر محصولات زنبورعسل نیز افزایش تولید قابل توجهی نسبت به آمار سرشماری سال ۱۳۹۸ مشاهده می‌شود که می‌توان به افزایش دانش بهره‌برداران، اقتصادی شدن تولید سایر فرآورده های کندو و عسل و دیدگاه زنبوردارن نسبت به خروج از تک محصولی بودن کندو در سال‌های آینده امیدوار بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=92638

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});