• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

‌ثبت جهانی کندوان زیر سایه بروکراسی اداری

  • کد خبر : 92636
  • 03 بهمن 1401 - 10:15
‌ثبت جهانی کندوان زیر سایه بروکراسی اداری
یاز اکو - دیر زمانی است که صحبت از ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان در صحبت های مسئولین استانی تا دولتی شنیده می شود ولی آنچه مشهود است اینکه راه درازی تا تحقق این رویا باقی است. چرا که همچنان اصلی ترین مشکل و سد راه ثبت جهانی از منظر کارشناسان جهانی یعنی ساخت و سازهای غیر مجاز در بافت تاریخی روستا به قوت خود باقی است

یاز اکو؛ افخم ابراهیمی_ دیر زمانی است که صحبت از ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان در صحبت های مسئولین استانی تا دولتی شنیده می شود ولی آنچه مشهود است اینکه راه درازی تا تحقق این رویا باقی است.

چرا که همچنان اصلی ترین مشکل و سد راه ثبت جهانی از منظر کارشناسان جهانی یعنی ساخت و سازهای غیر مجاز در بافت تاریخی روستا به قوت خود باقی است.

سیاست های که با تغییر دولت تغییر می کنند

بی شک نوع نگرش هر دولت به حوزه میراث فرهنگی تاثیر عمیقی بر راهبرد و تحقق دستور کار ها و ضرورت های وزارت میراث فرهنگی خواهد داشت.

روستای تاریخی کندوان نیز به سرنوشت مشابهی در نگاه اولویت دار یا خلاف آن به حوزه میراث فرهنگی در نگاه دولتمردان مختلف دچار شده است.

چرا که آغاز جدی اقدامات برای حل مشکلات روستاو گام های رو به جلو برای ثبت جهانی آن دستخوش تغییر رویکرد دولتمردان به بخش میراث فرهنگی بوده وبارها پس از خیز به سکون و توقف رسیده است.

اختصاص زمین و احداث خانه، پارکینگ و بازارچه صنایع دستی در ورودی روستای کندوان برای حذف سازه های غیر مجاز همان اقدام مهمی است که بارها و سالها دستخوش تغییر در نگاه و اولویت بندی دولتمردان بوده است.

سال ها وعده برای جا به جایی

قربان کیانی از اعضای شورای روستای کندوان دراین باره می گوید: مردم روستا مشکلی با ثبت جهانی ندارندو حتی از آن استقبال هم می کنند ولی باید آسایش مردم را هم نظر گرفت.نمی شود اهالی روستا را از خانه خود آواره کرد بدون آنکه جایگزینی برای آنها در نظر گرفته شود.

وی افزود: قرار بود یک شهرک در ورودی کندوان ساخته شود ولی حتی زمین آن هم تحویل داده نشده است.

زمین واگذار شده منتظر صدور پروانه ساخت هستیم

جدایی مدیر پایگاه میراث فرهنگی کندوان در این خصوص گفت: خوشبختانه با تمهیدات صورت گرفته در سال ۱۴۰۰ قطعه زمینی به مساحت ۱۲۵۰۰ متر مربع خریداری شدو سند مالکیت بنام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی اداره‌کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی اخذ گردید.

جدایی تصریح کرد: این زمین برای احداث بازارچه و پارکینگ و حذف سازه های غیر مجاز خریداری شده است.

وی افزود: به ۱۴ نفر زمین واگذار شده و منتظر تایید نقشه انها برای ساخت واحد های شکیل براساس معماری بومی منطقه هستیم.

جدایی با اشاره به اقدامات و نگاه ویژه وزیر میراث فرهنگی در اخرین سفر خود به کندوان در خرداد ماه سالجاری گفت: خوشبختانه با تخصص و جذب اعتبارات بحث پیاده رو سازی و مرمت و حفاظت از کران ها به شکل مستمر ادامه دارد.

وی با تاکید بر همراهی تمامی واحد هاو سازمان های متولی در تحقق این مهم یعنی ثبت جهانی روستای هفت هزار ساله کندوان گفت:بدنبال یک مدیریت واحد برای پیگیری و سرعت بخشی به این روند هستیم.

اهتمام بر ثبت جهانی ازسوی مسئولین

عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی نیز در بازدید از طرح های گردشگری روستای کندوان و حیله ور بر لزوم ایجاد مدیریت واحد در کندوان تاکید کرد و گفت: در جهت تسریع پیشرفت، تصمیمات و اقدامات اجرایی، مدیریت واحد کندوان ایجاد شده و تمامی دستگاه های اجرایی و خدماتی موظف به هماهنگی با مدیریت واحد کندوان می باشند تا از این طریق اقدامات لازم بر ثبت جهانی کندوان فراهم شود.

حسین فیروزی فرماندار اسکو نیز در ارتباط با پرونده ثبت جهانی کندوان برگزاری جلسات کارشناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اداره کل با کارشناسان برنامه و بودجه، مالیات و دارایی، امور روستایی و بنیاد مسکن در خصوص نحوه واگذاری و تهاتر ساخت و سازهای غیرمجازو تهیه بسته سرمایه‌گذاری احداث بازارچه صنایع دستی و پارکینگ مورد نیاز گردشگران بادهدف کاهش آسیب به کران ها با ورود کمترخودرو ها به روستا را از عمده اقدامات صورت گرفته در مسیر ثبت جهانی کندوان دانست و افزود: پیگیری و اخذ سند زمین واقع در ورودی روستا جنب عوارضی کندوان به مساحت ۱۲۵۰۰ مترمربع به منظور احداث بازارچه صنایع دستی و سوغات محلی و تهاتر و انتقال ساخت و سازهای غیرمجاز داخل روستا به این بازارچه نیز از دیگر اقدامات انجام گرفته برای سرعت بخشی و رفع موانع ثبت جهانی بوده است.

حمزه زاده مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز از ایجاد شهرک جدید در پایین دست روستای کندوان برای اسکان جمعیت سرریز این روستا خبر داد و افزود: مقرر شده شروع ساخت و ساز واحد‌های مسکن روستای جدید توسط بنیاد مسکن صورت گیرد و اعتبار آن نیز توسط خود روستائیان تامین شده و با اسکان سرریز جمعیتی کندوان مشکل این روستا حل شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با تحقق اعتبارات و ورود جدی تر نهادهای نقش آفرین در این وادی روند ثبت جهانی شدن کندوان سرعت گیرد.

از وعده تا عمل صحبت های مثبت مسئولین استانی و پشتوانه حمایتی دولت را برای تحقق این رویداد مهم به فال نیک میگیریم ولی حقیت این است که با در نظر گرفتن پروسه زمان بر طی شده همراه با تکرار وعده ها و حقیقت وضعیت اقتصادی کشور نمی شود دل خوش به ثبت جهانی دومین روستای صخره ای زنده جهان با تامین بسترهای لازم در کمترین زمان بود.

گویا تحقق مقدمات ثبت در فهرست آثار جهانی کندوان نیز همانند بسیاری از موارد گرفتار بروکراسی های شده که از امروز و فردا ها شدن ها گذر سالها را شاهد خواهد بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=92636

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});