• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
13

مذاکره ی الهام علی‌اف و پوتین درباره‌ی قره‌باغ؛ چه اتفاقاتی ممکن است بیفتد؟

  • کد خبر : 9573
  • 15 فروردین 1400 - 14:00
مذاکره ی الهام علی‌اف و پوتین درباره‌ی قره‌باغ؛ چه اتفاقاتی ممکن است بیفتد؟
یاز اکو - رئیس کارگروه گشایش روابط اقتصادی و حمل و نقل منطقه‌ای و معاون نخست‌وزیر روسیه، الکسی اورچوک از باکو و ایروان در روزهای آتی دیدار می‌کنند.

الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان روز گذشته با پوتین تلفنی صحبت کرد، آخرین وضعیت قره‌باغ و موضوع خطوط ارتباطی مورد بحث قرار گرفت.

رستم مرادوف فرمانده نیروهای حافظ صلح روسی در قره‌باغ با آرتاک داوتیان رئیس ستاد کل ارمنستان دیدار کرد. این حجم از ترافیک کاری نشانگر چه اتفاق‌هایی است؟

جلسات کارگروه سه‌جانبه‌ی آذربایجان، روسیه و ارمنستان در مسکو به صورت مرتب برگزار می‌شود. در این راستا ممکن است سفر اورچوک به باکو و ایروان بحث در مورد امضای سند جدیدی در مورد جزئیات توافق شده در جلسات باشد.

این احتمال وجود دارد که توافق صورت گرفته در نشست سه جانبه در سطح رهبران در مسکو در قالب یک سند رسمی امضا شود و اورچوک در مورد جزئیات سند با باکو و ایروان توافق کند.

در پس‌زمینه‌ی این دیدار، علی‌اف و پوتین احتمالاً در یک گفتگوی تلفنی درباره‌ی سند جدید و روش امضای آن گفتگو خواهند کرد. سه نکته‌ی ممکن در مورد جزئیات مکالمه‌ی تلفنی ایشان وجود دارد.

اولین مورد، رسمی شدن کریدور زنگه‌زور است که متمرکز بر نیاز باکو و آنکارا است و در هر دو بیانیه تاکنون تصویب شده است.

دومین مورد این که کجا و چگونه می‌توان سند را امضا کرد. پاشینیان ۷ تا ۸ آوریل به مسکو می‌رود، این امکان وجود دارد که الهام علی‌اف برای امضای سند در مسکو باشد یا امضای آن به صورت آنلاین انجام شود.

سومین و مهمترین مسئله‌، خروج نیروهای ارمنی از قره‌باغ است. این خواسته‌ی فعلی باکو است و شایعاتی مبنی بر آغاز این روند در ارمنستان وجود دارد. در مقابل این ترافیک دیپلماتیک، ملاقات مرادوف با داوتیان این احتمال را تقویت می‌کند که خروج نیروهای ارمنی قبل از پایان دهه‌ی اول آوریل مورد بحث قرار گرفته باشد.

مهدی عباسی

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=9573

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});