• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

زندگی روی پایه های لرزان خانه ها!

  • کد خبر : 95787
  • 30 بهمن 1401 - 13:45
زندگی روی پایه های لرزان خانه ها!
یاز اکو - با رخ دادن بلایای طبیعی از جمله زلزله، آسیب پذیر بودن بافت های فرسوده و قدیمی بیش از بیش آشکار می شود همچنین با توجه به زلزله خیز بودن ایران و وجود شهرهایی با قدمت زیاد همراه با مشکلات مربوط به شهرسازی ،بی برنامگی و گسترش بافت های فرسوده شهری و روستایی موجب شده خطر زمین لرزه و تخریب های ناشی از آن بسیاری از شهرهای کشور را تهدید کند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، آذربایجان غربی و ارومیه نیز به دلیل قرار گرفتن در مناطق مستعد زلزله از این تهدید ها در امان نیستند.

ارومیه بدلیل دارا بون بیشترین بافت فرسوده در استان و ساخت و سازهای ناایمن در حاشیه شهر ،وضعیت مناسبی از نظرایمنی ساختمان ها ندارد و اگر نوسازی و بهسازی به موقع انجام نشود در صورت وقوع زلزله های با مقیاس زلزله ای که در کشور ترکیه و سوریه رخ داد، شاهد یک بحران خواهیم بود.

شناسایی بیش از ۳۳۰۰ هکتار بافت فرسوده در آذربایجان غربی

محسن حمزه لو، مدیر کل راه و شهر سازی آذربایجان غربی افزود: کل مساحت بافت فرسوده استان ۳۳۱۰ هکتار است. که ازاین میزان ۴۱۷هکتار در ارومیه قرار دارد.

وی با تاکید به اینکه ۴.۲ درصد کل محدوده ارومیه در داخل بافت فرسوده قرار دارد، تصریح کرد: ۱۱.۱۵ درصد از محدوده شهری استان در داخل محدوده بافت فرسوده است.

حمزه لو در خصوص اینکه راه و شهرسازی استان در راستای حمایت از ساخت و سازهای مردمی و نوسازی بافت های فرسوده در سال جاری چه میزان تسهیلات پرداخت کرده نیز اظهار کرد: در سال جاری ۳۱۶واحد در قالب ۱۵۸فقره پروژه جهت اخذ تسهیلات به بانک معرفی شدند.

مدیر کل راه و شهر سازی آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: از ۳۱۶ واحد معرفی شده به بانک های عامل ۲۳۷واحد در قالب ۸۹پروژه، تسهیلاتی به میزان ۶۹۹میلیارد و ۷۸۰میلیون ریال عقد قرار داد و پرداخت شده است.

وی یادآور شد: در سال جاری همچنین با هدف ساماندهی محدوده باز آفرینی شهری ۷۵۰تن قیر به ارزش ۷۰میلیارد ریال برای آسفالت معابر آذربایجان‌غربی توزیع شد.

حمزه او ادامه داد: قیر تخصیصی برای بهسازی و آسفالت معابر سکونتگاه‌های غیررسمی استان از محل اعتبارات شرکت ملی بازآفرینی شهری به شهرداری‌های استان اختصاص یافته است.

ارومیه ۴۱۷ هکتار بافت فرسوده دارد

غلامحسین عماری، فرماندار ارومیه افزود: کل مساحت بافت فرسوده شناسایی شده در ارومیه ۴۱۷ هکتار است.

وی با اشاره به اینکه بافت تاریخی و قدیمی هر شهر و منطقه نشان دهنده هویت هر منطقه ای است و باید مورد توجه قرار گیرند، تصریح کرد: ۳۰۷هکتار از ۴۱۷هکتار بافت فرسوده ارومیه در اطراف مرکز شهر و بافت تاریخی قراردارند.

فرماندار ارومیه اظهار کرد: بیشترین بافت فرسوده ارومیه با ۷۰ هکتار در علی آباد و حسین آباد قرار دارد ومابقی هم بصورت پراکنده در نواحی مختلف شهر قرار دارند.

عماری یاد آور شد: ساماندهی و احیای بافت های فرسوده و تاریخی ارومیه در کنار ارائه تسهیلات ، نیازمند تهیه شناسنامه و اجرای طرح جامع است که باید تهیه شود که با اجرای سریع ساماندهی و باز سازی در مواقع بحران و زلزله شاهد تخریب واحدهای مسکونی در این مناطق نباشیم.

زلزله خوی درس عبرتی برای شهرهای دارای بافت فرسوده

عادل اعظم انهر عضو هیئت رییسه و دبیر دوم شورای اسلامی شهر ارومیه در جلسه تقدیم بودجه ۱۴۰۲ شهرداری ارومیه افزود: در حوزه بازآفرینی و بافت فرسوده باید از وضعیت خوی درس عبرت بگیریم.

اعظم انهر بااشاره به اینکه باید در تمامی مناطق و به ویژه در منطقه چهار شاهد تحولات عمرانی باشیم، خاطر نشان کرد: کنترل بر کنسول های ساختمان ، آویزها و جدیت در مباحث نظام مهندسی خصوصا مبحث ۲۱ پدافند غیر عامل و آیین نامه ۲۸۰۰ بسیار ضروری است.

وی تصریح کرد: شهروندان ضمن مقاوم سازی ابنیه های دهه های گذشته ،از افزایش طبقات ساختمان های دارای بافت قدیمی تحت هر عنوان به شدت خودداری کنند.

اعظم انهر در ادامه تاکید کرد: لازم است شهرداری برای مواقع بحران ، ضمن بهینه سازی پناهگاه ها ، با احداث سالن های چند منظوره کوچک و نزدیک به محلات پرخطر و نیز تامین سرویس های بهداشتی و حمام سیار ، آمادگی های لازم را داشته باشد.

به گزارش ایسنا، زلزله اخیر در خوی و کشور های همسایه یک زنگ خطر برای مسئولان شهر ارومیه بود تا در زمینه ایمن سازی ساختمان ها، مراکز درمانی و اموزشی و نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده و قدیمی اقدام اساسی انجام دهند تا در صورت رخ دادن هرگونه حادثه، شاهد کمترین آسیب جانی و مالی باشیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=95787

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});