• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

زنگ خطر بحران کم‌آبی در شهرستان اهر

  • کد خبر : 96277
  • 04 اسفند 1401 - 11:45
زنگ خطر بحران کم‌آبی در شهرستان اهر
یاز اکو - فرماندار اهر در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها، میزان ورودی آب به مخزن سد ستارخان کاهش ۲۸ درصدی داشته و این مهم زنگ خطر بحران کم‌آبی در شهرستان اهر را به صدا درآورده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز آذربایجان‌شرقی، ابوالفضل غنی‌زاده در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اهر افزود: با توجه به کاهش بارندگی‌ها، میزان ورودی آب به مخزن سد ستارخان کاهش ۲۸ درصدی داشته و این مهم زنگ خطر بحران کم‌آبی در شهرستان اهر را به صدا درآورده است.

وی با اشاره به این‌که وخیم‌ترین وضعیت کاهش منابع آبی در بین سدهای آذربایجان‌شرقی، مربوط به سد ستارخان شهرستان اهر است خاطرنشان کرد: این شهرستان در زمینه خشک‌سالی و کاهش منابع آبی در بین شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی رتبه نخست را دارد.

فرماندار اهر از کاهش ۵۰ درصدی منابع آبی سد ستارخان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: طبق گزارش امور آب، در مخزن سد ستارخان تنها ۵ میلیون مترمکعب آب قابل استفاده وجود دارد .

وی با انتقاد از ترمیم نشدن خط انتقال آب از سد ستارخان به تصفیه‌خانه آب شرب خاطرنشان کرد: میزان هدررفت در این خط ۲ میلیون مترمکعب اعلام شده که واقعاً نگران‌کننده است و باید شرکت آب و فاضلاب برای جلوگیری از تلفات منابع آبی در شبکه آب‌رسانی شهر و از سد ستارخان تا تصفیه‌خانه آب شرب برنامه‌ریزی و اقدام کند.

وی همچنین گفت: پوشش برف در حوضه آبریز سد ستارخان اهر با وسعت ۹۹۷ کیلومتر مربع نسبت به سال گذشته ۶۱ درصد کاهش یافته است در حالی که پوشش برف در حوضه های آبریز سایر سدهای استان وضعیت بهتری دارند.

غنی‌زاده تصریح کرد: برای عبور از بحران کم‌آبی چاره‌ای جز صرفه‌جویی حداکثری در مصرف آب در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی شهرستان اهر نداریم این در حالیست که بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف آب شرب اهر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش نداشته است.

فرماندار اهر بر ضرورت احداث سد کچری‌چای به‌عنوان منبع جایگزین تأمین آب شرب اهر تأکید کرد و افزود: مطالعات سد کچری‌چای به اتمام رسیده و با توجه به شرایط بحرانی منابع آبی، احداث این سد به‌عنوان منبع جایگزین آب شرب اهر را باید از طریق استانداری و شرکت آب منطقه‌ای استان از وزارت نیرو پیگیری کنیم.

وی بابیان این‌که آبیاری فضای سبز شهری با آب شرب ممنوع بوده و شهرداری اهر مکلف است تا از چاه‌های در اختیار برای آبیاری فضای سبز استفاده کند، ابراز داشت: انشعابات غیرمجاز باید تعیین تکلیف و از آب چاه برای آبیاری فضای سبز شهری استفاده شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=96277

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});