• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
3

مولدسازی مدارس خیرساز؛ یک طرح از پیش شکست‌خورده

  • کد خبر : 96292
  • 04 اسفند 1401 - 13:00
مولدسازی مدارس خیرساز؛ یک طرح از پیش شکست‌خورده
یاز اکو - طرح مولدسازی که از روزهای اول با انتقادات فراوانی همراه بود، پس از انتشار لیست مدارس جهت فروش در سامانه مولدسازی موج جدیدی از حواشی را به دنبال داشت.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، سامانه طرح مولدسازی در روزهای اخیر، لیست دو وزارتخانه آموزش‌وپرورش را برای فروش منتشر کرد. این طرح در همین گام ابتدایی ابهامات و انتقادات زیادی را به دنبال داشت؛ از جمله انتشار اسامی مدارس خیرساز در لیست مولدسازی. مهرنوش قائم مقامی، رئیس مرکز نیکوکاری مهرورزان در یادداشتی برای تجارت‌نیوز انتقاداتی به این موضوع وارد کرد.

جمعه گذشته هیئت مولدسازی لیستی از مدارس ۳۱ استان کشور را برای فروش در سایت خود منتشر کرد که نکته قابل تامل، حضور نام ۲۰۲ مدرسه در منطقه سیستان و بلوچستان در این لیست بود. این اقدام هیئت مولدسازی در حالی صورت گرفت که بر اساس آمارها میانگین سرانه فضای آموزشی در کشور ۵٫۲ متر مربع و در استان سیستان و بلوچستان این رقم به تنها ۳٫۲ متر مربع می‌رسد.

یادآور می‌شود که بر اساس اسناد بالادستی، استاندارد سرانه فضای آموزشی در کشور ۸٫۴ مترمربع تعیین شده است. در چنین شرایطی، انتشار لیست مدارس در سایت مولدسازی منجر به اعتراضات گسترده در فضای مجازی شد.

لیست مدارس در سامانه مولدسازی

سوالی که پیش می آید این است که چه مدارسی در لیست فروش قرار گرفته بودند؟ مدارسی که در لیست سامانه مولدسازی به چشم می‌خورند شرایط متنوعی دارند. با وجود اینکه در این لیست، پروژه‌های نیمه‌کاره هم به چشم می خورد اما برخی از مدارس اعلام شده در لیست، نوساز بوده و طی سال‌ها یا حتی ماه‌های اخیر به بهره‌برداری رسیده و در حال حاضر فعال هستند.

برخی از پروژه‌های نیمه کاره حاضر در لیست مولدسازی نیز پروژه‌هایی هستند که کمتر از یک سال از تاریخ کلنگ‌زنی آنها گذشته و هنوز در دست احداث قرار دارند. برخی مدارس اعلام شده در لیست، از مدارس شهری بوده اند که نوساز یا نیمه‌کاره نبوده ولی نه عمر زیادی داشته‌اند که از چرخه خارج شوند و نه غیر قابل استفاده و مازاد بوده‌اند که در لیست فروش قرار بگیرند.

جالب اینجاست که نام مدارس خیّرسازی که طی دو یا سه سال گذشته بهره‌برداری شده و در حال حاضر دایر هستند نیز در این لیست به چشم می‌خورد. این مساله باعث اعتراض خیرین مدرسه‌ساز از جمله، زهرا گیتی نژاد، مدیر عامل موسسه مهر گیتی، به عنوان یکی از متولیان مطرح مدرسه‌سازی در مناطق محروم شد.

پس از انتشار گسترده ویدئوی اعتراض زهرا گیتی نژاد نسبت به فروش مدارس ساخته‌شده توسط این خیریه، لیست از سایت حذف و اظهارات او تکذیب شد. این در حالی است که بلافاصله پس از حذف لیست، دولت اعلام کرد که قصد فروش مدارس را نداشته، بلکه می‌خواسته از فضاهای تجاری مدارس کسب درآمد کند!

درآمدزایی از مدارسی با یک کلاس درس؟

این ادعای غیرممکن در صورتی مطرح می‌شود که در مناطق محروم، به حدی کمبود فضای آموزشی وجود دارد که در بعضی مدارس شهری، دیده شده که دانش‌آموزان از فضای خالی بین نیمکت‌ها نیز جهت نشستن استفاده می‌کنند.

همچنین الگوی ساخت مدارس در مناطق محروم به صورتی است که معمولا به علت دوری مسیر و عدم دسترسی به امکانات مناسب ساخت، در ساده‌ترین و حداقلی‌ترین حالت ممکن ساخته می‌شوند. شاهد این ماجرا در لیست مولدسازی نهفته است. اکثر مدارسی که در لیست مولدسازی قرار دارند و دولت مدعی‌ست که می‌خواهد از آنها کسب درآمد کند، در حقیقت زمین کوچکی هستند با یک کلاس درس و در نهایت یک اتاقک به عنوان دفتر مدرسه!

بنابراین حتی در صورت صحت این ادعا، استفاده تجاری از مدارس باعث استهلاک فضاهای آموزشی و تشدید کمبود مدارس خصوصا در نقاط محروم کشور می‌شود.

کمبود فضای آموزشی در سیستان و بلوچستان

کمبود فضای آموزشی در سیستان و بلوچستان واقعا جدی‌ست؛ تعداد زیادی از مدارس مناطق مختلف این استان به صورت دو شیفت فعال بوده و دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه در شیفت‌های مخالف مشغول به کار هستند.

قابل انکار نیست که در برخی مناطق کشور، مدارس نیمه‌کاره‌ای وجود دارد که باید تعیین تکلیف شوند. اما نباید فراموش کرد که یکی از دلایل تکمیل نشدن برخی پروژه‌ها، عدم تسویه دولت با پیمانکاران و یا عدم پایبندی سازمان نوسازی مدارس به پرداخت سهم خود در پروژه‌های مشارکتی است.

در لایحه بودجه ۹۹ در بخش اعتبارات مربوط به اعتبارات خیرین، در پروژه‌های مشارکتی حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیده شده بود. یعنی اگر معادل ۵۰ درصد اعتبار پروژه از طریق خیرین تامین می‌شد، قرار بود مابقی بودجه توسط دولت تامین ‌شود که این امر متاسفانه محقق نشد.

حتی در شرایطی که مدارس نیمه‌کاره به دلیل کسری بودجه خیرین نیمه‌کاره باقی بمانند، آیا منطقی‌تر نیست به جای فروش یا واگذاری این مدارس به بخش خصوصی، این مدارس با بودجه اختصاص‌یافته به سازمان تجهیز و نوسازی مدارس تکمیل شده و به مرحله بهره‌برداری برسند؟

در حالی که به نقل از رئیس کمیسیون عمران مجلس، خیران، حداقل یک‌سوم فضای آموزشی کشور را احداث کرده‌اند، آیا بحث‌های این چنینی ضربه مهلکی به روند ساخت مدارس خیرساز در مناطق محروم وارد نمی‌کند؟

امیدواریم که مسئولان کشور دلسوزانه‌تر و با مشورت با کارشناسان نسبت به انجام طرح‌های این چنینی اقدام کنند و در نظر داشته باشند که شاید هیچ تکذیبیه‌ای توان جبران اعتماد از دست رفته خیرین مدرسه‌ساز را نداشته باشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=96292

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});