• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
8

بودجه ۱۴۰۱ تغییری در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد نخواهد کرد/ دولت دست از سر بورس بردارد

  • کد خبر : 43157
  • 30 آذر 1400 - 14:30
بودجه ۱۴۰۱ تغییری در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد نخواهد کرد/ دولت دست از سر بورس بردارد
یاز اکو - نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی گفت: تا زمانیکه بودجه‌ها عملیاتی و کمّی نباشد، هیچ اتفاقی در کشور رخ نخواهد داد و من تصور نمی‌کنم با این بودجه تغییری در وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و کشور، وضعیت راه‌ها، آب، برق و سایر زیرساخت‌ها اتفاق بیفتد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، حجت الاسلام محمد باقری بنابی در ارتباط با لایحه‌ی بودجه‌ی سال ۱۴۰۱ که توسط دولت تقدیم مجلس شده است، اظهار کرد: ما نسبت به لایحه‌ی بودجه سال ۱۴۰۱ خوش‌بین هستیم اما نباید انتظار داشته‌باشیم که تمامی مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور در سال آینده از طریق این بودجه حل شود.

بودجه‌ باید زیرساخت‌های اصلی کشور را اصلاح کند

وی با بیان اینکه بودجه‌ باید زیرساخت‌های اصلی کشور را اصلاح کند، ادامه داد: تا زمانی‌که بودجه‌ها دولتی هستند، هیچ کاری از پیش نخواهیم برد در حالیکه اکنون ۹۰ درصد اقدامات دولت در بودجه در پرداخت حقوق و مزایا خلاصه ‌شده است.

وی با تاکید بر لزوم تمرکز دولت بر روی بخش خصوصی، افزود: متأسفانه در کشور ما سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فعال نبوده و به نوعی قهر کرده اند لذا اگر دولت می‌خواهد بودجه‌اش واقعی بوده و مشکلات کشور حل شود، باید به بخش خصوصی اعتماد کرده و خودش را کوچک‌تر کند.

شرکت‌های مادر آذربایجان شرقی در حال نابود شدن هستند

باقری بنابی با اشاره به وضعیت صنایع مادر در آذربایجان شرقی گفت: متاسفانه بعد از انقلاب تاکنون هیچ شرکت مادری در استان ما ایجاد نشده است و تمامی شرکت‌های مادر استان، قبل‌از انقلاب احداث‌شده اند و این شرکت‌ها نیز رفته ‌رفته در حال نابود شدن هستند.

پروژه‌های نیمه تمام مردم را ناراضی کرده است

وی خاطرنشان کرد: با وجود این‌که در طول ۴۳ سال گذشته اقدامات بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف از جمله در بحث راه سازی انجام‌شده است، اما به دلیل این‌که بسیاری از پروژه‌ها ناقص مانده و تکمیل‌نشده است، مردم همچنان ناراضی هستند؛ به‌عنوان مثال بزرگراه بازرگان – تبریز ، کربلا تا وان (مسیر تبریز به سمت کرمانشاه)، جاده بناب – نقده، پروژه‌های ورزشی و … چندین سال است نیمه‌تمام مانده‌اند و لذا به عنوان مثال باید در آذربایجان شرقی یک پروژه به‌عنوان پروژه اصلی انتخاب و تکمیل شود.

بودجه باید از حالت پرداخت حقوق و مزایا خارج شود

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید دست در دست هم دهیم تا بودجه از حالت پرداخت حقوق و مزایا خارج شود در غیر این صورت هر بحثی از جمله تحول در بودجه مطرح شود، شعاری بیش نخواهد بود و به نظرم یکی از دغدغه‌های رهبر انقلاب نیز همین موضوع است که به‌عنوان مثال مشخص شود بودجه‌ای که در اختیار وزارت راه قرار می‌گیرد، صرف چه کارهایی می‌شود.

دولت برای اصلاح یارانه‌ها باید طرحی جامع ارائه کند/بعد از حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی چه اقداماتی انجام خواهد شد؟

وی در ارتباط با بحث یارانه‌ها نیز گفت: اگر دولت می‌خواهد بحث یارانه‌ها را حذف کند باید طرحی تحت عنوان طرح جامع اصلاح یارانه را ارائه دهد و این‌طور نباشد که در مقطعی از زمان برروی بنزین، گازوئیل، آب، دلار ۴۲۰۰ تومانی و… تمرکز کند و در واقع ما از دولت می‌خواهیم مشخصاً بگوید که در مدت چهار الی هشت سالی که بر سر کار خواهد بود، وضعیت یارانه‌ها را به چه صورت اصلاح خواهد کرد.

وی ادامه داد: اکنون دولت تصمیم گرفته‌است که دلار ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند اما مشخص نیست بعد از این اقدام چه خواهد شد!

حرف‌های ما در خصوص اصلاح یارانه‌ها به معنی عدم حمایت از محرومین نیست

باقری بنابی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ما در خصوص بحث اصلاح یارانه‌ها حرف‌های زیادی داریم اما متأسفانه عده‌ای حرف‌های ما را به‌عنوان عدم حمایت از محرومین تلقی می‌کنند درحالی‌که ما معتقد هستیم دولت باید حمایت‌ ویژه‌ای از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی (ره) و سازمان بهزیستی انجام داده و پایه حقوق مشخص‌شده در بودجه برای تمامی آن عزیزان اختصاص یابد و این‌طور نباشد که مبلغ ناچیزی به آن‌ها داده شود و آن‌ها نیز در آخر سر دستشان خالی باشد. لذا ما معتقد هستیم دولت در کنار حمایت ویژه از محرومین باید به فکر اصلاح جامع یارانه‌ها نیز باشد.

برخی از دولت‌ها برای پیشبرد بعضی از کارها یارانه‌ها را به این حال و روز انداختند

وی با بیان اینکه در هیچ کشوری مانند ایران در بحث یارانه تا این اندازه ظلم و جفا صورت نگرفته‌است، گفت: متأسفانه برخی از دولت‌ها برای پیشبرد بعضی از کارها یارانه‌ها را به این حال و روز انداختند و من به‌عنوان نماینده مجلس اطلاعی ندارم که در آینده قیمت بنزین چقدر افزایش خواهد یافت چون واقعاً وضعیت مشخص نیست.

نباید به یک‌باره نرخ گاز و برق صنایع چندین برابر شود

وی متذکر شد: دولت باید در خصوص اصلاح یارانه‌ها وضعیت کامل را مشخص کرده و بگوید که در طول این چهار سال چه برنامه‌ای دارد و این‌طور نباشد که به‌یک‌باره نرخ گاز و برق صنایع چندین برابر شده و سرمایه‌گذار نتواند کاری از پیش ببرد.

مقصر اصلی وضعیت فعلی بازار سرمایه، دولت و شرکت‌های دولتی هستند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات بازار سرمایه نیز گفت: دولت باید دست از سر بورس بردارد چراکه مقصر اصلی وضعیت فعلی بازار سرمایه دولت و شرکت‌های دولتی هستند؛ بنابراین اگر دولت دست از سر بورس بردارد، بورس اصلاح می‌شود و اگر دولت بازهم مثل گذشته به یک شرکت بگوید که با سرمایه‌ی چندین هزار میلیاردی وارد بورس شود، هیچ بعید نیست که بعد از تغییر دولت همین شرکت از بورس خارج و وضعیت فعلی دوباره تکرار شود.

وی تاکید کرد: دولت به‌جای دخالت در بورس باید با تشدید نظارت‌ها، تراز مالی شرکت‌های موجود در بورس را بررسی کرده و اجازه‌ی ورود هر شرکتی را به این بازار ندهد.

دولت قبل پول خوبی را از طریق سرمایه‌های مردم در بورس جمع کرد

وی با انتقاد از عملکرد دولت قبل در بحث بازار سرمایه، بیان کرد: من در دولت قبل نیز گفتم که دولت وقتی مشاهده کرد که مردم پول زیادی در اختیار دارد، آن‌ها برای حضور در بورس تشویق کرد و از این طریق توانست پول خوبی جمع کند.

بنابی با بیان اینکه فعالیت در بورس نیازمند داشتن تخصص در این زمینه است، گفت: شاید ۹۵ درصد از افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند به دلیل عدم تخصص در این بازار متضرر شده باشند اما پنج درصد مابقی که حتی از میان مردم عادی نیز هستند، به دلیل شناخت کافی از این بازار سود خوبی کردند.

شعار ساخت یک میلیون مسکن در سال محقق شدنی نیست/ وزیر راه هرگز این وعده را به زبان نیاورده است!

نماینده‌ی مردم بناب در مجلس شورای اسلامی در ارتباط شعار دولت مبنی بر ساخت ۴ میلیون مسکن درچهار سال (یک میلیون مسکن در هر سال)، متذکر شد: یکی از وظایف اصلی دولت تامین مسکن مخصوصاً برای اقشار کم‌درآمد است اما شعاری که دولت مطرح کرده‌است، محقق شدنی نیست و حتی ما در جلسات بررسی برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی از آقای رستمی در این خصوص پرسیدیم و ایشان پاسخ دادند که من هرگز چنین چیزی را به زبان نیاوردم!

ساخت یک میلیون واحد مسکن نیازمند ۶۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است

وی اضافه کرد: از طرفی ساخت یک میلیون مسکن در سال فراتر از ظرفیت دولت است و به‌نظر من حتی اگر در طول چهار سال ۱ الی ۲ میلیون مسکن نیز ساخته شود، بازهم کار بسیار بزرگی خواهد بود؛ در حالی‌ که ساخت یک میلیون مسکن در سال با نرخ روز تقریبا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و مشخص نیست دولت این مبلغ را از کجا تامین خواهد کرد؛ آیا با اختصاص این اعتبار و مبلغ برای ساخت یک میلیون مسکن در سال، سایر قسمت‌ها از جمله تولید، گردشگری، خدمات و … به بودجه و پول نیاز ندارند؟

موافق شفافیت هستم اما طرح ارائه شده به مجلس به معنای شفافیت نیست

باقری بنابی در پایان در خصوص بحث شفافیت آرا نیز گفت: ما به‌هیچ‌عنوان مخالف شفافیت نیستیم اما با طرحی که به مجلس ارائه‌شده است، مخالف هستیم چون که این طرح به‌معنای شفافیت نیست؛ ما حتی تصمیم گرفته‌ایم از این به بعد در بعضی از آراء از طریق صفحه اینستاگرام آراء موافق یا مخالف خود را نیز نشان دهیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=43157

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});