• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5

همایش سازمانهای مردم نهاد در کمک رسانی به زلزله زدگان خوی در تبریز برگزار شد

  • کد خبر : 96848
  • 09 اسفند 1401 - 11:35
همایش سازمانهای مردم نهاد در کمک رسانی به زلزله زدگان خوی در تبریز برگزار شد
یاز اکو - به مناسبت روز جهانی سازمانهای مردم نهاد همایش سازمانهای مردم نهاد در کمک رسانی به زلزله زدگان خوی در تبریز برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، مهناز اسلامی ضمن گرامی داشت ۸ اسفند روز جهانی سازمان های مردم نهاد گفت: مهمترین آیتم های NGO ها غیر سیاسی، غیر انتقاعی و غیر دولتی بودن است و با دل و جان در تمامی سختی ها حضور دارند.

وی در خصوص نگرش به سازمان‌های مردم نهاد در آذربایجان شرقی گفت: در استان ما نگاه به این سازمان ها خوب است و این باعث تعامل و همکاری بیشتر سازمان‌ها شده است ولی باید بهتر از این نیز بشود.

اسلامی هدف از برگزاری این همایش را گفت: منظور ما از این همایش این است که باید همدیگر را بشناسیم و با هم یک نقشه راه و هدف داشته باشیم.

مردم باور ندارند که این سوانح طبیعی است

عضو شبکه کمک در خصوص عدم باور مردم به طبیعی بودن زلزله و سوانح طبیعی گفت: در برخی موارد با پیش بینی های غیر علمی باعث وحشت مردم می‌شوند.

محمد ایرانمنش در خصوص زلزله خوی گفت: به نظر می‌رسد که شهر از انواع کالا اشباع شده، ولی ظاهرا هنوز عده‌ای بخاری برقی ندارند.

وی با اشاره به سیم کشی چادرهای منفرد گفت: سیم کشی چادرهای منفرد غیراستاندارد و شدیدا بیم بروز اتصالی و آتش سوزی می‌رود.

وی ادامه داد: برای عایق بندی کف برخی چادرها، نیاز به فوم ۵ سانت یا پالت چوبی است.

ما ملت آذربایجان، ملت بزرگی هستیم و این ملت شکست نمیخورد/ زلزله ای بر روی فقر و سیاست

علی اصغر پاشازاده، موسس ستاد ائل گوجو در زلزله خوی گفت: بوسه بر دستانی می‌زنم که در این روزهای سخت و بحرانی در اولین ساعات به کمک ما شتافتند و اثبات کردند که همه ما فرزندان یک ملت بزرگ هستیم.

وی در خصوص نحوه جمع آوری اقلام و کمک رسانی به منطقه زلزله زده خوی تشریح کرد: به منظور مدیریت کمک های مردمی اینجانب کارگاه مکانیکی خود را تعطیل کرده سوله و کارکنان خود را در اختیار این ستاد مردمی گذاشتم.

وی ادامه داد: حجم کمک های مردمی به قدری زیاد بود که سوله ما جوابگوی این حجم از محموله‌های ارسالی نبود لذا مجبور شدیم از سوله بزرگتری استفاده کنیم.

وی افزود : جناب حسین بیگ زاده اولین انسان خیری بود که سوله‌ای در مجاورت کارگاه ما داشت و به مراتب از کارگاه ما بزرگتر نیز بود در اختیار این کمپ گذاشت.

پاشازاده اذعان داشت: مردم و فعالین استانهای آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، البرز، تهران، مازندران، اصفهان، تورکمن صحرا، برادران قشقایی و نیز آذربایجانیان مقیم اروپا، کانادا و آمریکا به روش‌های مختلف کمکهای خود را به خوی رساندند.

وی با اشاره به اتمام فعالیت ارگانهای رسمی و دولتی گفت: در حال حاضر پس از گذشت یک ماه از زلزله خوی ارگان‌های رسمی و دولتی و تیم های کمک رسانی به کار خود خاتمه داده‌اند اما این ستاد مثل روزهای اول در حال فعالیت است.

وی ادامه داد: هدف اصلی مقطعی ما رساندن کمک های مردمی تا پایان سال و اتمام فصل سرما به خانواده‌های مستعد آسیب دیده و بی خانمان است.

رقیه کبیری با اشاره به کمک به احداث مدرسه در روستای قیرخ یاشار گفت: گروه یاشیل یول، داغچی قادین‌لار جمعیت بخشی از کمکهای خود را جهت تهیه اقلام مورد نیاز زلزله‌زدگان تهیه کرده است که از جمله این اقلام چادر، نایلون، ایزیلایف، پک های بهداشتی و … بوده است.

وی در خصوص شناسایی بیماران در این منطقه گفت: بیماران صعب العلاج، شیمی درمانی، معلولین حرکتی و ذهنی، بیماران دیالیزی، ام اس و زنان باردار پابه ماهی که خانه هایشان تخریب شده بود در اولویت قرار گرفتند.

مهناز اسلامی در بخش دوم این نشست، گزارشی درباره‌ی فعالیت انجمن سبز اندیشان در زلزله خوی ارائه دادند.

دکتر ایزدی جیران عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه تبریز، به تحلیل تجربه‌ی طبقاتی زلزله پرداخته و از آسیبهای اجتماعی و فشار مضاعف جنسیتی در زندگی کمپی و چادری سخت گفتند.

احسان صابری که به نمایندگی از مردم تورکمن صحرا در این مراسم حاضر شده بود، ضمن تمجید از حمایت مردم آذربایجان در سیل تورکمن‌صحرا، از بسیج عمومی تورکمنها برای حمایت از زلزله‌زدگان خوی سخن گفت.

ابراهیم نادریان از اعضای جمعیت جوانان قشقایی با تشریح فعالیتهای جوانان قشقایی در شهرهای شیراز و اصفهان برای کمک به زلزله‌زدگان خوی گفت: اگر زمین در آذربایجان بلرزد، دل قشقایی در کیلومترها دورتر خواهد لرزید.

دکتر مرتضی حسینی نویسنده و کارشناس تاریخ زنجانی به لزوم تاریخ نویسی زلزله‌های آذربایجان تاکید کرد و گفت: نه تنها زلزله‌ی خوی، بلکه زلزله قره‌داغ نیز به خوبی نوشته نشده است و تقریر این حوادث تاریخی ضروری است.

سالار کورلو از انجمن یارپاق خوی آخرین سخنران جلسه بود که از همه به خاطر حمایت از مردم خوی در زلزله خوی تشکر نمود.

پایان بخش مراسم، اهدای لوح تقدیر به بخشی از فعالین کمک به زلزله‌زدگان خوی بود.

شایان ذکر است این مراسم هشتم اسفندماه مقارن با روز جهانی نهادهای غیرمردمی با مشارکت انجمن سبز اندیشان، موسسه آذربایجان ائل بیلیمی، ائوده‌آل، موسسه خیریه نیکوکاری تبریز و شبکه کمک در تبریز برگزار گردید.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=96848

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});