• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1

خط یک قطار شهری تبریز پس از ۲۰ سال در ایستگاه آخر

  • کد خبر : 97808
  • 16 اسفند 1401 - 16:30
خط یک قطار شهری تبریز پس از ۲۰ سال در ایستگاه آخر
یازاکو - معاون حمل و نقل شهردار تبریز با اشاره به اینکه ایستگاه «قونقا» به عنوان آخرین ایستگاه خط یک قطارشهری آماده بهره برداری است، گفت: با بهره برداری از این ایستگاه، خط یک قطار شهری پس از ۲۰ سال امسال به پایان می رسد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا؛ یعقوب وحیدکیا، روز سه شنبه با بیان اینکه این خط به صورت شرقی – غربی به طول ۱۷.۲ کیلومتر از ایستگاه ائل گلی آغاز شده است، افزود: هشت کیلومتر از مسیر به شکل تونل عمیق و با ۲ تونل موازی رفت و برگشت و ۱.۷ کیلومتر به صورت روسطحی، یک کیلومتر به صورت هوایی و ۶.۵ کیلومتر به صورت زیرسطحی با ۱۸ ایستگاه طراحی و اجرا شده است.

وی اظهار کرد: ۱۰ ایستگاه این خط به صورت عمیق و زیرزمینی، یک ایستگاه روسطحی و سه ایستگاه به صورت هوایی طراحی و اجرا شده و سیستم اجرایی در این مسیر زیرزمینی بوده، تبادل مسافر خطوط یک و ۲ قطارشهری به صورت موازی در محل ایستگاه های ۱۲ از خط یک و ایستگاه هفت از خط ۲ در محدوده میدان کهن (سه راه امین) انجام می شود.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با اشاره به اینکه ایستگاه «قونقا» آخرین ایستگاه از خط یک قطارشهری آماده بهره برداری است، گفت: فاز ۳ قطارشهری و این ایستگاه به شکل زیرزمینی با بیش از ۳۰۰ متر طول اجرا شده است.

وحیدکیا، با بیان اینکه تکمیل خط یک قطارشهری از منابع شهرداری تامین می شود، ادامه داد: برای اجرای این پروژه ۲ بار اوراق مشارکت تعلق گرفته و اجازه استفاده دوباره از اوراق مشارکت داده نمی شود و در ردیف بودجه دولت اعتباری برای این خط تخصیص نمی یابد.

وی یادآور شد: طبق برآورد اولیه پیش بینی شده که امسال یکهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در خط یک قطارشهری تبریز هزینه شود که این اعتبار با عزم شهرداری و سازمان حمل و نقل ریلی تامین شد و اجرای آن به خط آخر رسید.

معاون حمل و نقل شهردار تبریز گفت: بر اساس ارزش روز پروژه، بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای خط یک قطارشهری تبریز هزینه شده و اولویت مدیریت شهری و این سازمان بازگشت سرمایه در این پروژه نبوده بلکه ارایه خدمات به شهروندان و ایفای نقش در حمل و نقل عمومی در اولویت قرار دارد.بر اساس ارزش روز پروژه، بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای خط یک قطارشهری تبریز هزینه شده و اولویت مدیریت شهری و این سازمان بازگشت سرمایه در این پروژه نبوده بلکه ارایه خدمات به شهروندان و ایفای نقش در حمل و نقل عمومی در اولویت قرار دارد.

وحیدکیا، با بیان اینکه برای بهره برداری کامل از خط یک قطارشهری سه ایستگاه ناقص بود، افزود: یکی از ایستگاه ها در شهریور و دیگری در آبان امسال به بهره برداری رسید و از ایستگاه سوم (قونقا) نیز در هفته آینده بهره برداری می شود.

وی با اشاره به اینکه ناوگان ریلی در این خط تا حدودی تکمیل است، اظهار کرد: در بخش تجهیزات، تهویه، اطفا و سیگنالینگ(سیستم های الکترونیکی و هشداری) نواقصی وجود دارد که آن ها هم در حال برطرف شدن است.

قطارشهری تبریز در چهار خط و با مشارکت دولت و شهرداری اجرا می شود

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز گفت: فعالیت مگاپروژه قطارشهری تبریز در چهار خط از ۲۰ سال گذشته آغاز شده و با وجود افت و خیزهای فراوان روند اجرای آن در حال انجام است.

وحیدکیا، افزود: بر اساس تصمیمات اولیه در اجرای پروژه های قطارشهری، این پروژه ها با مشارکت دولت و شهرداری ها اجرا می شود که نیمی از هزینه ها را دولت و نیمی دیگر را شهرداری ها تامین می کنند.

وی یادآور شد: در سنوات اولیه اجرای این پروژه ها، حمایت دولت از این پروژه ها به صورت دقیق انجام می شد و سهم خود را به موقع پرداخت می کرد و شهرداری ها در تامین سهم خود عقب می ماندند ولی در سال های اخیر این روند برعکس شده و دولت به علت برخی محدودیت ها به تعهدات خود نمی تواند عمل کند و فشار کار برای اجرای پروژه های قطارشهری بر روی شهرداری ها وارد می شود.

معاون حمل و نقل شهردار تبریز گفت: بخشی از سهم دولت در اجرای این پروژه ها از طریق فروش اوراق مشارکت تامین می شود و این رویه موجب می شود که تامین منابع برای پیشرفت پروژه متناسب با هزینه ها نبوده و اجرای پروژه زمانبر می شود بنابراین هزینه اجرا نیز افزایش می یابد.

خشی از سهم دولت در اجرای این پروژه ها از طریق فروش اوراق مشارکت تامین می شود و این رویه موجب می شود که تامین منابع برای پیشرفت پروژه متناسب با هزینه ها نبوده و اجرای پروژه زمانبر می شود بنابراین هزینه اجرا نیز افزایش می یابد.

کاهش زمان انتظار مسافران قطارشهری تبریز به ۱۰ دقیقه

وحیدکیا، با اشاره به اینکه هم اکنون زمان انتظار مسافران قطارشهری در خط یک، ۱۶ دقیقه است، ادامه داد: با بهره برداری کامل از خط یک قطارشهری و اقدامات انجام شده، زمان انتظار مسافران به ۱۰ دقیقه کاهش می یابد.

با بهره برداری کامل از خط یک قطارشهری و اقدامات انجام شده، زمان انتظار مسافران به ۱۰ دقیقه کاهش می یابد.

وی با تاکید بر اینکه با کاهش زمان انتظار، جذب مسافر در خط یک قطارشهری تبریز افزایش می یابد، اظهار کرد: اکنون روزانه حدود ۲۵ هزار نفر از طریق این خط جابجا می شوند که با بهره برداری کامل از ایستگاه ها و کاهش زمان سفر، جابجایی روزانه مسافر در این مسیر و سهم قطارشهری در جابجایی مسافران درون شهری افزایش می یابد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با اشاره به اینکه در فاز ۳ خط یک قطارشهری جابجایی مسافران به صورت اتوبوسی و روزانه سه ساعت است، گفت: در سال آینده با جذب نیروهای جدید، ساعات خدمات دهی در این فاز نیز افزایش می یابد و مانند فاز یک و فاز ۲ خدمات دهی این خط به مسافران از ساعت ۶.۵ صبح تا ۲۱.۳۰ دقیقه خواهد بود.

سهم قطار شهری تبریز در حمل و نقل شهری مسافران کمتر از یک درصد است

وحیدکیا، ادامه داد: اکنون روزانه سه میلیون و ۶۰۰ تا سه میلیون و ۸۰۰ سفر در سطح تبریز انجام می شود و باید سهم حمل و نقل ریلی از این سفرها و جابجایی مسافران درون شهری به ۱۰ تا ۱۵ درصد برسد در حالی که سهم قطار شهری تبریز کمتر از یک درصد است.

وی یادآور شد: با رفع مشکل نیروی انسانی در فاز ۳ این خط، خدمات دهی در این مسیر طی روزهای تعطیل و جمعه نیز ادامه می یابد و فقط ساعت های ارایه خدمات در این روزهای با روزهای عادی فرق خواهد داشت.

معاون حمل و نقل شهردار تبریز گفت: در آستانه عید نوروز و تا پایان سال نیز زمان ارایه خدمات به مسافران در خط یک قطارشهری افزایش یافته است و در روزهای جمعه و تعطیلات نیز به مسافران خدمات ارایه می شود.

قیمت تمام شده سفر با قطارشهری تبریز ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است

وحیدکیا، با بیان اینکه هم اکنون قیمت تمام شده برای ارایه خدمات به مسافران در قطارشهری تبریز ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است، افزود: دولت و شهرداری با پرداخت یارانه به مردم، هزینه سفر با قطارشهری به یک هزار و ۵۶۰ تومان تقلیل یافته است و این مبلغ قابل مقایسه با قیمت تمام شده نیست.

وی با اشاره به اهمیت توسعه حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: در کشور ما روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می شود و تبعات آن از بابت آلودگی هوا، هدررفت انرژی و هدرفت منابع خیلی زیاد است و اگر دولت بتواند با برنامه ریزی بخشی از هزینه مصرف بنزین را صرفه جویی و منابع آن را به توسعه حمل و نقل عمومی صرف کند خیلی از مشکلات مربوط به حوزه حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا از بین می رود.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز گفت: توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی نیاز به جلوگیری از هدرفت منابع و صرفه جویی در مصرف حامل های انرژی دارد و در صورت عمل به آن، اجرای خط یک قطارشهری بجای اینکه ۲۰ سال طول می کشید، می توانست در مدت سه سال اجرا و به بهره برداری برسد.

خط ۲ قطارشهری تبریز با ۲۳ تا ۲۴ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست

وحیدکیا، افزود: اجرای خط ۲ قطارشهری تبریز از سال ۹۰ آغاز شده و هم اکنون با ۲۳ تا ۲۴ درصد پیشرفت فیزیکی از سوی قرارگاه خاتم الانبیا در حال اجرا است و تسریع در اجرای آن نیاز به تغییراتی در متن قرارداد دارد.

وی اظهار کرد: مدیریت شهری و اعضای شورای اسلامی تبریز برای کاهش هزینه های اجرای این خط به دنبال بازبینی طرح هستند و در این راستا تلاش می شود با کاستن از وسعت ایستگاه ها و کاهش تعداد آن ها، هزینه اجرا کاهش یابد.

معاون حمل و نقل شهردار تبریز گفت: مسافرپذیری این خط در مقایسه با خط یک بالا بوده و شرق و غرب تبریز را پوشش می دهد و در برخی از ایستگاه های این خط عملیات اجرایی به سرعت و قدرت در حال اجراست.

وحیدکیا، ادامه داد: طبق برنامه ریزی انجام شده، تلاش می شود حفاری خط۲ قطارشهری تبریز تا پایان سال آینده به اتمام برسد و ایستگاه های فاز یک این خط نیز تا پایان سال ۱۴۰۳ احداث شود.

وی با بیان اینکه برای اجرا و بهره برداری از خط۲ قطارشهری تبریز نیاز به ۲۰ هزار میلیارد تومان است، یادآور شد: منابع لازم برای اجرای این خط و ایستگاه های آن با مشارکت دولت و شهرداری تبریز تامین می شود و فاز یک خط ۲ قطارشهری تبریز در پایان سال ۱۴۰۳ یا اوایل سال ۱۴۰۴ به بهره برداری کامل می رسد.

معاون حمل و نقل شهردار تبریز گفت: در بدو شروع فعالیت قطارشهری در تبریز، هر کیلومتر اجرای این پروژه ۳۵ تا ۴۰ میلیارد تومان اعتبار لازم داشت در حالی که اکنون برای اجرای هر کیلومتر قطارشهری بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.در بدو شروع فعالیت قطارشهری در تبریز، هر کیلومتر اجرای این پروژه ۳۵ تا ۴۰ میلیارد تومان اعتبار لازم داشت در حالی که اکنون برای اجرای هر کیلومتر قطارشهری بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وحیدکیا، با تاکید بر اینکه دولت و شهرداری با رفع موانع روند اجرای قطارشهری را تسریع می کند، افزود: راه نجات کلانشهرها در حمل و نقل، اجرای چنین پروژه های زیرساختی در حوزه حمل و نقل عمومی است.

وی اظهار کرد: سالانه حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو در تبریز شماره گذاری و روزانه حدود ۸۵۰ هزار دستگاه خودرو در سطح شهر تردد می کنند و با این روند شهر در آینده به یک پارکینگ بزرگ تبدیل خواهد شد و راه حل این مشکل توسعه حمل و نقل عمومی، مدیریت تقاضا، کاهش سفرها و اجرای دولت الکترونیک است.

خط ۳ قطارشهری تبریز مسیر سفر شمال و جنوب تبریز را برقرار می کند

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز گفت: طرح مصوب جدید خط سه به طول حدود ۹.۸ کیلومتر به صورت تونل عمیق از مقابل ترمینال مرکزی شروع و پس از گذشتن از خیابان های امامیه، شریعتی جنوبی و شمالی، بازار، خیابان شمس تبریز در پایان با عبور از مقابل بیمارستان عالی نسب به انتهای خیابان حیدرآباد ختم می شود.

وحیدکیا، با بیان اینکه ایستگاه تبادلی خطوط یک، ۲ و سه در محدوده میدان کهن (سه راه امین) پیش بینی شده است، ادامه داد: شهرداری تبریز تاییدیه ماده ۶۲ دولت برای اجرای این خط را اخذ کرده و ردیف های اعتباری در بودجه برای اجرای آن باز شده است و با اجرا و بهره برداری از آن مسیر سفر شمال به جنوب تبریز برقرار می شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای این خط برای تقویت شبکه حمل و نقل ریلی ضروری است، یادآور شد: این خط شامل ۱۴ ایستگاه بوده و اکنون دستگاه های حفار در خط یک قطارشهری پس از تعمیر اساسی به این خط منتقل و حفاری ۱۵۰ متر در این خط آغاز می شود ادامه کار نیز پس از برگزاری مناقصه ادامه می یابد.

معاون حمل و نقل شهردار تبریز گفت: خط چهار قطارشهری تبریز نیز به طول ۱۵.۴ کیلومتر شامل ۲۱ ایستگاه است که در امتداد کمربندی حلقوی داخلی شهر (بلوار ازادی) اجرا می شود.

وحیدکیا، افزود: تبادل این خط با خطوط دیگر قطارشهری در ۶ نقطه انجام می شود به طوری که تمام خطوط قطارشهری تبریز با این خط حداقل در ۲ نقطه دارای تبادل خواهند بود.

توجه ویژه شهرداری تبریز به توسعه قطارشهری

معاون حمل و نقل شهردار تبریز با بیان اینکه بودجه سال ۱۴۰۲ سازمان قطارشهری تبریز با ۴۰ درصد رشد به چهار هزار میلیارد تومان رسید، بودجه سال ۱۴۰۲ سازمان قطارشهری تبریز با ۴۰ درصد رشد به چهار هزار میلیارد تومان رسید،گفت: این اعتبار یک چهارم کل بودجه شهرداری است که نشاندهنده اهمیت حمل و نقل و توسعه قطارشهری در بودجه سال آینده شهرداری تبریز است.

وحیدکیا، بودجه سال جاری سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز را ۲ هزار و ۶۳۵ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: عمده بودجه این سازمان صرف هزینه های عمرانی می شود و از بودجه امسال حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در بخش جاری و بقیه در حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بخش عمرانی هزینه شده است.

وی یادآور شد: در سال آینده از چهار هزار میلیارد تومان بودجه این سازمان حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از منابع مشارکتی و بیش از یک هزار میلیارد تومان از منابع غیرنقدی تامین می شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=97808

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});