• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5

المان‌های نوروزی بخش تفکیک‌ناپذیر مبلمان شهری

  • کد خبر : 99015
  • 28 اسفند 1401 - 14:30
المان‌های نوروزی بخش تفکیک‌ناپذیر مبلمان شهری
یاز اکو - نمادها و عناصر هویتی یک شهر بیانگر تاریخ، هویت، علایق و سلایق مردم ساکن آن هستند. به عبارتی دیگر نمادها و المان‌های شهری را در مقیاسی کوچک می‌توان دایره‌المعارفی از هویت اجتماعی، سیاسی، مذهبی و حتی ورزشی یک شهر دانست.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از شهریار، تبریز کهن‌شهر تاریخی و مذهبی ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و جای جای آن، نمادها و عناصر هویتی مرتبط با شرایط اجتماعی، مذهبی و ورزشی نصب شده است. تبریز شهر علامه‌ها، شهر سرداران شهید، شهر شعر و ادب و هنر و شهر ورزشی ایران، نمادها و عناصری مرتبط با این موضوعات را در جای جای خود جای داده است.

المان شهدا، سرداران شهید، علامه‌های دوران، تراکتور و ده‌ها المان دیگر در میادین و معابر شهری، بر زیبایی بصری شهر افزوده و تبدیل به بخشی تفکیک‌ناپذیر مبلمان شهری شده است.

مکان‌یابی دقیق المان‌ها و نمادهای شهری که مرتبط با آن بخش از شهر بوده و شرایط اجتماعی و فرهنگی آن شهر را بیان کند، یکی از عوامل مهم در انتخاب و نصب المان‌های شهری است که به نوعی بیانگر هویت تاریخی و اجتماعی آن بخش است. به عبارت دیگر نصب تندیس‌هایی مرتبط با کسب و کار در پیرامون بازار تبریز سنخیت بیشتری با محیط پیرامونی دارد.

پیش‌بینی ۲۰۰ میلیارد تومان برای حوزه زیباسازی در سال ۱۴۰۲

زیباسازی شهر در حوزه‌های مختلف بصری، نقاشی دیواری، نصب المان یکی از عناصر مهم در مبلمان شهری است که گاها به واسطه اجرای پروژه‌های عمرانی به باد فراموشی سپرده شده‌اند.

یعقوب هوشیار در این باره اذعان می‌دارد: به دلیل وجود پروژه‌های نیمه تمام متعدد و ضرورت تکمیل آنها در سال جاری، حوزه زیباسازی مورد غفلت واقع شد که این موضوع از نقاط ضعف شهرداری بود.

وی ادامه می‌دهد: سال آینده ۲۰۰ میلیارد تومان برای حوزه زیباسازی شهری در حوزه های مختلف پیش‌بینی شده است که تلاش داریم تا پایان سال ۱۴۰۲ این مبلغ تحقق یابد.

شهردار تبریز همچنین از ارائه پیوست زیباسازی برای پروژه‌های عمرانی شهر نیز خبر داده و می‌گوید: در حال تدوین پیوست زیباسازی هستیم تا در هر منطقه از شهر شاهد زیباسازی معابر و میادین باشیم.

المان ورودی شهر، اولویت شهرداری تبریز در حوزه زیباسازی

ورودی‌های شهر به عنوان اولین چشم‌انداز از یک شهر و اولین منظر شهری در دید گردشگران و مسافران نقش مهمی در معرفی هویت شهری دارند و ضروری است که به بهترین نحو ممکن پیرایش و آراسته شود.

شهردار تبریز در این رابطه می‌گوید: زیباسازی شهری از حوزه های اولویت‌دار شهر تبریز طی سال آینده خواهد بود و بر همین اساس زیباسازی ورودی های شهر نیز در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.

یعقوب هوشیار ادامه می‌دهد: زیباسازی شهری در قالب رویکردهای مختلف اعم از بهره گیری فضاهای سبز، المان های شهری، نقاشی دیواری و گلکاری می تواند علاوه بر زیبایی هرچه بیشتر، برای شادابی و سرزندگی شهر و شهروندان نیز موثر باشد.

وی معقتد است: بهره گیری از توان و خلاقیت هنرمندان شهر در این زمینه می‌تواند موثر واقع شود و شهرداری تبریز در حوزه تقویت حوزه زیباسازی نیازمند همفکری هرچه بیشتر با این قشر است.

ورودی‌های شهر با المان مفاخر تبریز تزیین می‌شود

شهردار تبریز با اشاره به ضرورت ساماندهی و نصب المان‌هایی با موضوع مفاخر تبریز در ورودی‌های نیز می‌گوید: ورودی‌های شهر فاقد المان‌هایی در شأن تبریز است و در این راستا باید المان‌هایی شایسته و تندیس‌هایی از شهدا، علامه‌ها و مفاخر تبریز و آذربایجان نصب شود.

وی اضافه می‌کند: المان‌های شاخص در شهر تبریز باید به فراخور شأن و جایگاه این شهر باشد که می‌تواند تندیسی از شهدا، علامه‌ها و مفاخر تبریز و آذربایجان انتخاب شود.

هوشیار ادامه می‌دهد: لازم است تا مناطق ۵، ۶ و ۷ به دلیل واقع شدن در ورودی‌های شهر، طرح المان‌ها را در خور شأن تبریز تهیه و ارائه دهند.

طراحی، ساخت و نصب المان‌های نوروزی در سطح‌ تبریز

المان‌ها و نمادهای نوروزی بخش جدایی‌ناپذیر عناصر مناسبتی شهر هستند که هر سال مهمان میادین و معابر شهری تبریز می‌شوند. انتشار فراخوان عمومی برای طراحی و ساخت المان‌های نوروزی و تصویب آثار برتر در کمیته حجم سازمان سیما و منظر شهری تبریز برنامه سالانه شهرداری تبریز در این حوزه است که امسال نیز به همت سازمان سیما، منظر وفضای سبز شهری تبریز اجرایی شده است.

سرپرست سازمان سیما، منظرو فضای سبز شهری تبریز در این ارتباط می‌گوید: در آستانه سال نو و همزمان با اجرای طرح‌های “استقبال از بهار” توسط حوزه سیما، منظر و فضای سبز المان‌های نوروزی و مناسبتی و نیز سردیس و تندیس مفاخر و مشاهیر آذربایجان و ایران پس از طراحی و ساخت به تدریج در شهر نصب می‌شوند.

سیامک آسیایی با اشاره به اینکه المان‌های نوروزی پس از انتشار فراخوان ملی و دعوت از هنرمندان صاحب سبک کشوری در حال تهیه و ساخت هستند، اضافه می‌کند: پس از انتشار فراخوان، ۴۴ اثر از هنرمندان سراسر کشور با رای کمیته حجم سازمان سیما، منظر و فضای سبز انتخاب و جهت اجرا به مناطق دهگانه ابلاغ شده که در کلیه مراحل سازمان سیما، منظر و فضای بر روند ساخت و نصب المان‌ها نظارت دارد.

وی ادامه می‌دهد: طراحی و ساخت المان‌های جدید، بهسازی و جابجایی المان‌های قبلی، بهسازی و رنگ آمیزی پیکر تراشه‌های چوبی و پهن سفره‌های هفت‌سین در سطح شهر از امور مربوط به معاونت سیما، منظر سازمان در روزهای اخیر بوده که در آستانه سال نو در حال انجام است.

المان رمضان در میدان ساعت نصب می‌شود

تقارن بهار طبیعت با بهار قرآن فرصتی برای زیباسازی بیشتر شهر با المان‌های نوروزی و مذهبی است که تلفیق این دو المان، هویت اجتماعی و مذهبی شهر را به نمایش خواهد گذاشت.

شهردار منطقه ۸ تبریز در این رابطه می‌گوید: در آستانه ماه مبارک رمضان و به منظور گرامیداشت این ماه پرفیض، عملیات ساخت اثر حجمی رمضان، توسط واحد سیمامنظر شهرداری منطقه ۸ آغاز شده و طی روزهای آتی در مقابل عمارت ساعت در میدان ساعت، نصب خواهد شد.

رضا جانفشان نوبری ادامه می‌دهد: در این اثر حجمی متشکل از شش جزء خواهد بود که در سه بخش مجزا و شامل المان ماه، قرآن کریم و خرما اجرا می‌شود و بعد از نصب، زیبایی بصری منحصر بفردی در میدان ساعت بوجود خواهد آورد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=99015

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});