محمدرضا روشنی در جریان برگزاری یکصد و شصت و پنجمین جلسه شورای شهر تبریز به تشریح اقدامات اجرایی شهرداری تبریز برای مدیریت و روانسازی ترافیک درون شهری پرداخت و افزود: پروژههای عمرانی با پیوست ترافیکی به طور همزمان در تبریز اجرا میشود.
وی اجرای پروژه احداث تقاطع غیر همسطح، خرید و نصب دوربینهای ترافیکی، اجرای مسیرگشایی و ساماندهی معابر، اصلاح هندسی معابر، هوشمندسازی زیرساختهای نرمافزاری تبریز مانند اجرای فیبرنوری در سطح تبریز، احداث مسیرهای دوچرخه سواری، توسعه حمل و نقل عمومی، مدیریت حمل و نقل بار و احداث مرکز کنترل ترافیک تبریز را از جمله اقدامات همزمان شهرداری تبریز برشمرد.
وی خاطرنشان کرد: اجرای طرحهای ترافیکی مانند محدودیت تردد، در کنار پروژههای عمرانی شهرداری میتواند در کاهش بار ترافیکی موثر باشد که مستلزم همراهی سایر ارگانها و دستگاههای مرتبط است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز ادامه داد: این فضا در جامعه ایجاد شده که مسئول مدیریت ترافیک تبریز، شورا و شهرداری است در حالی که این صحیح نیست بلکه ما جزئی از این مجموعه مدیریت ترافیک شهری هستیم که موظف به ایجاد زیرساختهایی چون پل و معبر و.. هستیم.
وی با اشاره به اینکه چهل درصد مدارس خصوصی و شصت درصد مدارس دولتی با نصب گاردریل، تابلو و… ایمنسازی شدهاند، اضافه کرد: ۹۰ درصد پروژههای شهری ترافیکی هستند و اکثراً در نقاط شریانی شهر هستند.
وی اذعان کرد: از طریق نرمافزار گوگل مپ اطلاعات و دادههای لازم برای مدیریت ترافیکی تبریز را استخراج میکنیم و در کنار آن مشاهدات میدانی نیز داریم که با تطبیق آنها دادههای نرمافزاری دقیقی برای تدوین برنامههای کاربردی مدیریت هوشمند ترافیکی تهیه خواهیم کرد.
روشنی خاطرنشان کرد: شهر تهران، ۴۱۶ کیلومتر معبر دارد و هشت درصد معابر آن در ترافیک سنگین قرار دارد و این در حالی است که شهر تبریز تنها چهار دهم درصد ترافیک سنگین معابر دارد.
همچنین روح الله رشیدی رئیس کمیسیون عمران حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز مصوبات کمیسیون ماده پنج را در تقابل پروژههای انسان محوری دانست و گفت: لازم بود مدیریت ارشد استانی که تاثیرگذار هستند در این جلسه حضور پیدا میکردند تا در مدیریت کلان ترافیک شهری تبریز نقش تاثیرگذاری را به عهده میگرفتند.
وی با بیان اینکه تجاریسازی شهر عامل اصلی ترافیک و گره معابر شهری است، اظهار کرد: کمتر از چهل درصد از چهار میلیون سفر روزانه در شهر مربوط به مترو و اتوبوس و تاکسی است و بیش از ۶۰ درصد سفرهای درون شهری از طریق خوردوهای شخصی صورت میگیرد.
وی با اشاره به اینکه ضرورت دارد پروژههای شهری با برنامهریزی دقیق اجرا شود، افزود: توسعه بیش از پیش ناوگان حمل و نقل عمومی از مهمترین راهکارهای مدیریت ترافیک شهری است.
حجت الاسلام سید کاظم زعفرانچیلر عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز در ادامه این جلسه به بررسی راه کارهای مؤثر در مدیریت ترافیک شهری پرداخت و گفت: باید مدیریت پارکینگ محقق شود تا دیگر طرح های مدیریت شهری نیز جوابگو باشند.
یاسین بجانی سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز اجرای مصوبات ترافیکی سالهای گذشته را ضروری اعلام و عنوان کرد: برخی گرههای ترافیکی مربوط به مجموعهها و ادارات مختلف مانند بیمه ایران در میدان جهاد، ساختمانهای پزشکی، مدارس دولتی و خصوصی است.
وی با بیان اینکه اجرای همزمان چند پروژه عمرانی در این فصل از کار، طبیعی است که ترافیک ایجاد کند، بیان کرد: شورا و شهرداری تدبیری بیندیشند تا اجرای پروژههای عمرانی از ابتدای سال آغاز شود.
وی مطرح کرد: پنجماه نخست سال فصل کاری شهرداریها محسوب میشود ولی زمانبر بودن فرایند برگزاری مناقصه، اجرای پروژههای عمرانی را با تعویق روبرو میکند.
علی نوای باغبان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز همچنین بر اهمیت حضور مسئولان دولتی در جلسات بررسی و تعیین راهکار رفع معضل ترافیک شهری تبریز تاکید و اظهار کرد: لازم است در کنار تبیین سیاستهای شورای اسلامی به شهرداری، به ارگانهای دولتی نیز حساسیت موضوعات مختلف مانند ترافیک شهری منتقل شود.
وی با بیان اینکه لازم است هر کدام از اعضای شورای اسلامی شهر راهکارهای عملیاتی برای موضوع ترافیک داشته باشند، گفت: توسعه حمل و نقل عمومی مهمترین راهکار رفع ترافیک تبریز است.
شهرام دبیری رئیس شورای اسلامی شهر تبریز همچنین به بررسی موضوعات و راه کارهای مطروحه در این جلسه پرداخت و گفت: فرهنگسازی و توسعه زیرساختهای شهری ضروری است.
وی اعلام کرد: ضرورت دارد با تصویب و اعمال برخی ضوابط افزایش بار ترافیکی ناشی از فعالیت کاربری ساختمانهای پزشکی و مدارس کنترل شود.
وی با اشاره به ضرورت نصب دوربینها و ثبت تخلفات با هدف کاهش بار ترافیکی افزود: شورای اسلامی شهر تبریز با تصویب و اجرای احداث دو دهکده سلامت در شرق و غرب تبریز میتواند پزشکان تبریز را در آن محل تجمیع کند.
وی همچنین در خصوص ضرورت آغاز اجرای پروژههای عمرانی از ابتدای هر سال با برنامه ریزی دقیق اذعان کرد: مطالعات جامع پروژههای سال آتی از امروز آغاز شود و بلافاصله بعد از تصویب بودجه، این پروژه اجرایی شود تا فصل کاری را از دست ندهیم.
اصلاح برنامه و بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری در ردیفهای جاری و عمرانی
لایحه شهرداری تبریز در خصوص اصلاح برنامه و بودجه سال ۱۴۰۲ در ردیفهای جاری و عمرانی بودجه مصوب شهرداری تبریز به تصویب رسید.
اعضای شورای اسلامی شهر تبریز امروز در یکصد و شصت و پنجمین جلسه این شورا به اصلاح برنامه و بودجه سال ۱۴۰۲ در ردیفهای جاری و عمرانی بودجه مصوب شهرداری تبریز رای مثبت دادند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز این لایحه را شامل دو بخش عنوان کرد و گفت: بخش اول این لایحه مربوط به افزایش بودجه جاری معطوف به افزایش پرداخت کارکنان با ۴۵۰ میلیارد تومان بوده و شامل افزایش دستمزد و حقوق از ابتدای سال و معوقات که از امسال اجرایی شده ولی از ماه هفتم سال گذشته باید محاسبه شود.
علی نوای باغبان افزود: بند دوم لایحه عمرانی بوده و شامل افزایش و حذف ردیفهای عمرانی است که برخی ردیفهای جدید اضافه شده است.
در نهایت مقرر شد افزایش بودجه جاری در سال ۱۴۰۲، از محل کاهش و یا تعدیل پروژههای عمرانی شهرداری تبریز تامین شود که این موضوع از ردیف پروژههای عمرانی شهرداری مرکز و مشخصا پروژه شهرک جوانان، پارک بزرگ و تملک سطح شهر شامل ۴۵۰ میلیارد تومان جهت اصلاح بودجه و پرداخت معوقات صورت میگیرد.
سردیس استاد علی نظمی در مقبره الشعرای تبریز نصب میشود
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز از طراحی و ساخت سردیس شاعر و غزلسرای برجسته و متعهد کشور در محوطه مقبره الشعرای تبریز خبر داد.
سیامک آسیایی صبح امروز در گفتگویی ضمن تسلیت درگذشت شاعر غزلسرای برجسته معاصر ایران استاد علی نظمی و تسلیت این ضایعه به اهالی فرهنگ، ادب و هنر استان از طراحی و ساخت و نیز نصب سردیس آن ادیب متعهد و انقلابی در محل مقبره الشعرای تبریز خبر داد.
وی با اشاره به اینکه مقبره الشعرای تبریز محل دفن بیش از ۴۰۰ تن از عرفا و شعرا و نیز رجال نامی ایران و کشورهای منطقه است و نیز دفن پیکر مطهر شاعر و غزلسرای استان استاد علی نظمی نیز در این مقبره انجام گرفته است که جهت تجلیل و بزرگداشت مقام آن ادیب نامدار، سردیس وی در محوطه این مقبره نصب میشود.
به گزارش یازاکو به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، استاد علی نظمی از دوستان نزدیک استاد شهریار بوده و سرودن شعر را از ۱۶ سالگی آغاز و از شاگردان اساتید و شعرای برجسته ملک الشعرای بهار و محمد امین ادیب طوسی بوده است.