• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
4

کمیته خودرو کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد

  • کد خبر : 25928
  • 20 مرداد 1400 - 9:41
کمیته خودرو کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد
یاز اکو - جلسه کمیته خودرو کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تبریز با دستور جلسه «بررسی پیرامون ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور در استان» با حضور جمعی از اعضای کمیسیون برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی اتاق تبریز، جلسه کمیته خودرو کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تبریز با دستور جلسه «بررسی پیرامون ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور در استان» با حضور جمعی از اعضای کمیسیون در محل اتاق برگزار شد.

در ابتدای جلسه، مدیر واحد کسب ‌وکار اتاق گزارشی از جلسه قبلی کمیسیون با موضوع خودرو ارائه داده و دستور جلسه را تبیین کرد و گفت: تقریباً از ۲۰ سال پیش بحث ایجاد خودروسازی در تبریز مطرح بوده که در سال ۱۳۸۴ با شکل‌گیری ایران ‌خودرو تبریز، وارد مرحله جدیدی شد. با توجه به پتانسیل منطقه در بحث قطعه‌سازی و نیروی انسانی فنی و وجود چندین شرکت خودروسازی در منطقه و آمارهای غیررسمی تولید خودرو در کشور، تاکنون مطالعه مستند و علمی برای تعیین مزیت در استان نشده است.

یونس اکبرپور پایدار، رئیس انجمن قطعه سازان استان در ادامه با اشاره به تکنولوژی قدیمی در واحدهای قطعه ساز استان و به‌روز نشدن آن طی سه دهه گذشته اولین گام در بحث رشد و توسعه این صنعت در استان را حفظ وضعیت موجود و جلوگیری از کوچک شدن قطعه سازان و حرکت به سمت استفاده از تکنولوژی روز دانسته و در ادامه با توجه به توان استان، تولید خودرو تجاری در استان را دارای مزیت دانست.

جلیل هاشمی، فعال صنعت خودروسازی در این جلسه با اشاره به اینکه جلسات بسیاری با موضوع خودروسازی در استان هم‌زمان با تغییر دولت‌ها و مسئولین تشکیل یافته، گفت: باز تکرار می‌کنیم که ابتدا باید صاحب این صنعت و متولی پیگیری مشکلات آن مشخص شود. تا رفع تمرکز صدور مجوز در مرکز و تأثیرگذاری دو قطب اصلی این صنعت، کاری نمی‌توان کرد.

به ‌جای تمرکز بر خودروسازی مسیر مجموعه‌سازی را در پیش بگیریم

علیرضا حسین زاده به ‌عنوان فعال صنعت قطعه‌سازی خودرو و عضو کمیسیون در ادامه‌ی بحث معتقد بود که ابتدا باید برنامه دولتمردان و سیاست‌گذاران برای سال‌های آتی مشخص شود، زمانی دولت خواست و با تخصیص ارز ارزان‌قیمت، سیل ماشین‌آلات به کشور سرازیر شد و در دهه شصت و هفتاد قطعه‌سازی در کشور شکل گرفت، این عزم همواره در مسیر صنایع در کشور مهم بوده و هست.

نادر خانزاده، معاون اعتباری بانک صنعت و معدن به‌ عنوان کارشناس حوزه بانکی با توجه به تجربه ترکیه در خودروسازی و ارائه آمار و ارقام مربوطه گفت: برای شکل‌گیری هر صنعتی باید الزامات سیاسی، فنی، مالی و حقوقی آن بررسی شود. با توجه به الزامات سیاسی و فنی باید به ‌جای تمرکز بر خودروسازی به ‌احتمال‌زیاد مسیر مجموعه‌سازی را در پیش بگیریم.

مسعود بنابیان، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق نیز گفت: برای بحث مهمی مانند قطعه‌سازی و خودروسازی ابتدا باید با کمک تیم مطالعاتی و در تعامل و همراهی انجمن ها و فعالان مربوطه، هدف و استراتژی را تعریف نموده و تکلیفمان را مشخص کنیم که دقیقاً به دنبال چه هستیم سپس با تبیین آن در سمیناری با حضور ذی‌نفعان با اطلاعات و آمار صحیح، خواسته خود را تبیین و در استان برای این صنعت، برنامه و استراتژی تعریف کنیم.

در پایان برای اجرایی شدن فاز مطالعاتی ایجاد قطب خودرو سازی، مقرر شد اقدامات لازم از طرف رئیس کمیسیون صنعت و معدن برای طرح در صحن جلسه هیئت نمایندگان اتاق تبریز انجام شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=25928

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});