• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
6

ارمنستان: شاید نیاز باشد تنش مرزی با باکو با زور حل و فصل شود

  • کد خبر : 25925
  • 20 مرداد 1400 - 9:33
ارمنستان: شاید نیاز باشد تنش مرزی با باکو با زور حل و فصل شود
یاز اکو - وزیر دفاع جمهوری ارمنستان گفت، اگر تنش مرزی با باکو به صورت مسالمت آمیز حل نشود، این حق را محفوظ می‌داریم که با استفاده از زور آن را حل و فصل کنیم.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فارس، وزیر دفاع ارمنستان در دیدار با «استانیسلاو زاس» دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) گفت که ایروان امیدوار است از تنش در مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری «تاس» «ارشاک کاراپتیان» وزیر دفاع ارمنستان گفت: « انتظار داشتیم در ماه مه به ارمنستان سفر کنید که وضعیت بسیار وخیمی برای ما شکل گرفت. متأسفانه سفر شما انجام نشد. از ماه مه نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان در دو جهت به ارمنستان نفوذ کرده اند. ما از صلح حمایت می‌کنیم. ما خواهان تنش زدایی در مرزهای خود هستیم. در عین حال، ما آمادگی پذیرش شرایطی را نداریم که مرز ارمنستان نقض شود و اگر مشکل به صورت مسالمت آمیز حل نشود ما این حق را برای خود محفوظ می‌داریم که با استفاده از زور آن را حل و فصل کنیم.»

رسانه‌های ارمنستانی دوشنبه به نقل از مقام‌های ارتش وابسته به حکومت خودخوانده «آرتساخ» اعلام کردند، جمهوری آذربایجان از ساعت ۱۶ تا ۲۲ نهم آگوست (دوشنبه ۱۸ مرداد) آتش‌بس را نقض کردند.

طبق این گزارش‌ها، ارتش جمهوری آذربایجان اقدام به شلیک خمپاره و حملات توپخانه‌ای به مواضع ارمنستان در قره‌باغ کوهستانی کردند. منابع رسانه‌ای در ارمنستان همچنین گزارش دادند، در این حملات و نقض آتش‌بس در قره‌باغ کوهستانی تلفاتی بر جای نگذاشته است.

درگیری‌های اخیر در شرایطی انجام شده که جمهوری آذربایجان و ارمنستان چهارم آبان ۱۳۹۹ بعد از ۴۴ روز درگیری، با وساطت روسیه بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند.

بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند. در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=25925

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});