• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
10

با پیشرفت بحران؛ لبنان غیر قابل زندگی است

  • کد خبر : 27143
  • 30 مرداد 1400 - 17:15
با پیشرفت بحران؛ لبنان غیر قابل زندگی است
یاز اکو - یک شهروند لبنان: "آنچه بر ما می‌گذرد، حیرت انگیز است. ما چیزی نداریم، از همه چیز محرومیم. در دو روز گذشته حتی یک دقیقه هم برق نداشتیم. بچه‌ها دیگر نمی‌توانند بخوابند".

قطع ۲۲ ساعته برق باعث شده تا شارژ یک وسیله الکترونیکی یا کار یک یخچال در لبنان غیر ممکن یا بسیار سخت شود. مردم این کشور پول سوخت ندارند و ساعت‌های زیادی را در صفوف پمپ بنزین می‌گذرانند. دارو و نان هم به سختی و پس از صفوف طولانی پیدا می شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، بحران انرژی لبنان مردم ناامید را برای پیدا کردن نیازهای اصلی زندگی مانند هوای تازه، برق، یخچال در حال کار (با برق) و بنزین خودرو به نقاط عجیب و غریب و دور از تصور می‌کشاند. به گونه‌ای که برخی برای خنک شدن یا راحت خوابیدن به معدود کافه‌های نسبتا خنک بیروت پناه  می‌برند.

“ایلا” به  خاطر یک هوس دیر وقت شبانه به کافه‌ای در بیروت نرفت. سیستم تهویه این کافه باعث شد تا فرزندان ایلا بتوانند روی مبل‌های کافه بخوابند و راحت استراحت کنند.

این زن ۳۰ ساله لبنانی در این باره می‌گوید: “در دو روز گذشته حتی یک دقیقه هم در خانه برق نداشتیم. بچه‌ها دیگر نمی‌توانند بخوابند”.

در حالیکه دختر ۸ ساله “ایلا” روی مبل کافه و پسر ۵ ساله اش روی پاهای او خوابیده بود به خبرگزاری فرانسه گفت: “در این کافه بچه‌ها می‌توانند در فضایی با تهویه مطبوع استراحت کنند”.

قطع ۲۲ ساعته برق در روز به نرم جدیدی در لبنانِ ورشکسته تبدیل شده که همه چیز از سوخت و بنزین تا دارو و نان در آن رو به پایان است.

صبر و شجاعت ساکنان لبنان نیز پس از ماه‌ها فروپاشی اقتصادی و ظاهرا بی‌انتها کاهش یافته و دیگر روحیه و دل و دماغی برای مردم این کشور باقی نگذاشته است.

لبنانی‌ها در صف ایستگاه تعطیل شده پمپ بنزین در بیروت پایتخت کشور منتظر سوخت می‌مانند. فروپاشی سریع اقتصاد این کشور دیگر روحیه، اشتیاق و خوش بینی برای لبنانی ها باقی نگذاشته است/ عکس: خبرگزاری فرانسه

 

“ایلا” گفت: “آنچه بر ما می‌گذرد، حیرت انگیز است. ما چیزی نداریم، از همه چیز محروم هستیم حتی خواب”.

“احمد” از روشن شدن دوباره لامپ ها در آرایشگاه خود در بیروت قطع امید کرده است.

این جوان ۲۰ ساله با استفاده از چراغ تلفن همراهش ریش مشتری را در گرمای تابستان کوتاه می‌کند.

در حالیکه لکه های عرق روی “بلوز” او نشسته به خبرگزاری فرانسه می گوید: “ما در شرایط حقارت باری کار می‌کنیم”.

آرایشگرانِ دیگر هوای گرم بیروت صندلی‌های خود را در پیاده روها قرار داده ‌اند تا در طول روز و در ساعات طولانی قطع برق از نور مستقیم خوشید استفاده کنند.

قطع ۲۲ ساعته برق در روز به نرم جدیدی در لبنانِ ورشکسته تبدیل شده که همه چیز از سوخت و بنزین تا دارو و نان در آن رو به پایان است/ عکس: خبرگزاری فرانسه

 

شرایط تحقیر آمیز

فروپاشی اقتصادی لبنان ارزش پول ملی را از بین برده و اینک ۴ نفر از هر ۵ نفر در این کشور زیر خط فقر قرار دارند.

فروپاشی حرکت آهسته این کشور در اوایل ماه جاری و پس از اعلام حذف یارانه سوخت از سوی “ریاض سلامه” رئیس بانک مرکزی لبنان به دور تند رفت.

پس از اعلام حذف کامل یارانه سوخت وحشت گسترده ای در این کشور ایجاد شد و رانندگان پیش از افزایش قیمت بنزین به سمت پمپ‌های بنزین سرازیر شدند.

شب‌ها صف‌های بی‌انتهای اتومبیل‌های خالی خیابان‌های بی نور بیروت را پر می‌کند. این در حالی است که بسیاری از رانندگان برای خواب و استراحت به خانه می‌روند و خودروها را در صف‌های طولانی می‌گذارند تا نوبت خود را از دست ندهند. آنها روز بعد به محل خودروها بازمی گردند.

 

یک آرایشگر با استفاده از چراغ تلفن همراهش ریش مشتری را در گرمای تابستان کوتاه می‌کند. آرایشگران دیگر صندلی‌های خود را در پیاده روها قرار داده ‌اند تا در طول روز و در ساعات طولانی قطع برق از نور مستقیم خوشید استفاده کنند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

 

اکثر چراغ‌های راهنمایی و رانندگی از ماه ها پیش خاموش و خراب هستند. کمی بعد از آن نوبت به خاموشی چراغ های خیابان و علائم تجاری مغازه ها شد که احساس یک “کابوس آباد” وهم انگیز را از بیروت شکل می‌دهند.

صبح‌ها زمانی که رانندگان به خودروهای پارک دوبل خود در خیابان باز می‌گردند تا دوباره در صف بنزین بمانند، حال و هوای خشم بسیار و یاس در میان همگان موج می‌زند.

“ابو کریم” راننده تاکسی از ایستگاه پمپ بنزین بیروت گفت: دو روز است خودروام را در صف ایستگاه پمپ بنزین گذاشته‌ام و هنوز بنزین ندارم”.

خودروهای دیگر و در صفی چند کیلومتری پشت او قرار دارند. او می‌گوید: “آیا چیزی تحقیرآمیزتر از این وجود دارد؟”

 

 فروپاشی اقتصاد لبنان ارزش پول ملی را کاهش داده و اینک از ۴ نفر از هر ۵ نفر در این کشور زیر خط فقر هستند. بسیاری از مشاغل تعطیل شده یا ساعات کاری خود را کاهش داده‌اند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

 

ابوکریم می‌گوید: “مقامات کشور در یک حباب جداگانه زندگی می‌کنند”.

اکثر مقامات لبنان به فساد و کم کاری متهم اند.

وی افزود: آنها کمبود ندارند. نه کمبود برق، نه سوخت . آنها از واقعیت زندگی (ما) دورند.

من از گرسنگی می‌میرم

در هفته های گذشته کارکنان به خاطر کمبود امکانات حمل و نقل در خانه مانده یا در دفاتر و ادارات کاری خود خوابیده اند.

در ماه جاری و پس از اعلام بانک مرکزی لبنان در باره حذف یارانه‌های سوخت فروپاشی آهسته اقتصاد لبنان روی دور تندتر قرار گرفت و مشاغل را وادار به تکیه بر ژنراتور یا باتری‌های UPS کرده است/ عکس: خبرگزاری فرانسه

 

باتری‌های UPS یکی از باتری هایی است که براساس نیاز دستگاه‌هایی با حساسیت بالا نسبت به قطع و وصل سیستم برق ساخته شده است. نیاز به وصل برق اضطراری در زمانی که برق اصلی قطع می‌شود توسط این باتری‌ها تأمین می‌شود. نیاز به دستگاه‌های “یو پی اس” مانند وسایل‌ بیمارستانی ، مراکز مخابراتی یا امکانی که تغییرات شدید آب و هوایی یا بارش سنگین برف در آن زیاد است بیشتر احساس می‌شود.

 

 از طرفی بسیاری از کافه رستوران‌ها و فروشگاه‌ها به دلیل کمبود برق و سوخت تعطیل کرده اند.

آنها که باز مانده‌اند اغلب به محل شارژ تجهیزات الکترونیکی یا محل استراحت و رفت و آمد دیگران تبدیل شده اند.

یک نانوایی زنجیره‌ای معروف که دارای هشت شعبه در سراسر این کشور بود، سه شعبه را تعطیل کرده تا سرپا بماند.

هزینه‌های عملیاتی برای تهیه سوخت مورد نیاز و تامین انرژی یخچال‌ها سر به فلک می‌کشد.

“ایل زواین” مدیر یک ساختمان به خبرگزاری فرانسه گفت: ما مجبوریم برای کار کردن ژنراتورها، ۲۰ لیتر گازوئیل را با قیمت ۵۰۰ هزار لیره لبنان (۳۳۳ دلار به نرخ رسمی) خریداری کنیم.

او افزود: این مبلغ بیش از ۵ برابر هزینه ماه گذشته برای تهیه این سوخت است.

“احمد المله” در یک بار کوچک در بیروت برای داشتن برق تغییراتی ایجاد کرده است.

او از سیستم باتری UPS برای دستگاه‌های قهوه و یخچال‌های کوچک که بطری‌های نوشیدنی و کیسه های یخ را نگه می‌دارد، استفاده می‌کند.

پزشکان در خارج از بیمارستان بیروت تظاهرات کردند تا وضعیت بحرانی مراکز پزشکی را پس از کمبود سوخت در این کشور محکوم کنند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

 

مله گفت: مشتریانش ترجیح می‌دهند در تاریکی بنوشند تا بدون برق و تهویه در خانه محبوس شوند.

او افزود: من چاره ای ندارم. نمی‌توانم تعطیل کنم وگرنه از گرسنگی می میرم.

 

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=27143

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});