• امروز : پنج شنبه - ۲۸ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 July - 2024
2
ناظر گمرکات استان آذربایجان شرقی

تعرفه ترجیحی بین ایران و اوراسیا موجب توسعه تجارت فرامرزی در منطقه می‌شود

  • کد خبر : 148924
  • 28 تیر 1403 - 12:00
تعرفه ترجیحی بین ایران و اوراسیا موجب توسعه تجارت فرامرزی در منطقه می‌شود
ناظر گمرکات استان آذربایجان شرقی گفت: با اعمال تخفیف در تعرفه ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا شاهد توسعه بیش از پیش تجارت فرامرزی در منطقه خواهیم بود.

به گزارش روز پنجشنبه یازاکو از روابط عمومی حوزه نظارت گمرکات آذربایجان شرقی صادق نامدار در جلسه شورای ساماندهی مبادی مرزی استان در نوردوز با بیان اینکه نگاه اقتصادی به مرز لازمه توسعه و تقویت تجارت خارجی است، اظهار کرد: نگاه اقتصادی باید جایگزین نگاه امنیتی به مرزها شود.

وی با اشاره به مصوبات سفر مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی به نوار مرزی استان با هدف روانسازی تردد کامیون ها و افزایش مبادلات مرزی بر گشایش درب ورود جدید در ضلع شمال غربی و اصلاح جانمایی محل استقرار دستگاه های خدمت دهنده در پایانه مرزی نوردوز تاکید کرد.

ناظرگمرکات آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش تبادلات تجاری از مرز نوردوز به عنوان تنها مرز بین المللی ایران و ارمنستان که جایگاه ویژه ای در تجارت خارجی کشور دارد، خواستار پیگیری های لازم برای ارتقای ساختار فیزیکی و اداری گمرک نوردوز شد.

افزایش ۷۹ درصدی صادرات از گمرک نوردوز

رضا تقی زاده مدیر گمرک نوردوز نیز در این جلسه از تداوم رشد مبادلات تجاری و رشد ۷۹ درصدی صادرات از این گمرک در سه ماهه امسال خبر داد.

این جلسه با حضور عزت الله حبیب زاده نماینده مردم مرند و جلفا، محمد بامدادی فرماندار شهرستان جلفا، مرتضی عابدین سرکنسول ایران در شهر قاپان ارمنستان و تعدادی دیگر مسئولین دستگاههای اجرایی در محل مرز نوردوز برگزار شد.

موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا (روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقزستان) که به امضای مقام‌های ۲ طرف رسیده از پنجم آبان‌ ۱۳۹۸ وارد مرحله اجرا شده است.

به موجب این موافقتنامه، طرف اوراسیایی در ۵۰۲ کد تعرفه کالا و طرف ایرانی در ۳۸۰ کد تعرفه کالا به طرف مقابل در حقوق و عوارض ورودی تخفیف داده است.

در طول سالهای ۹۹ تا ۱۴۰۲ تیم مذاکراتی ایران به ریاست سازمان توسعه تجارت بیش از ۳۰ نشست مذاکراتی را با پنج کشور اوراسیایی به انجام رسانده است.

بر اساس موافقت نامه تجارت آزاد فوق تعرفه گمرکی حدود ۸۷ درصد اقلام در بازار اوراسیا برای صادرات ایران به صفر خواهد رسید و زمینه لازم را برای گسترش صادرات ایران فراهم خواهد کرد.

محصولاتی که تعرفه آنها در طرف اوراسیایی به صفر خواهد رسید در همه فعالیت ها و زیر بخش های اقتصادی گسترده هستند. بنابراین همه فعالین اقتصادی می توانند به زودی بدون پرداخت تعرفه گمرکی کالاهای خود را به این بازار بزرگ صادر کنند.

اتحادیه اوراسیا یک بلوک اقتصادی متشکل از پنج کشور ارمنستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس است که با ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت فعال و تولید ناخالص داخلی هزار و ۹۰۰ میلیارد دلار، دارای رتبه اول در تولید نفت، رتبه دوم در تولید گاز و رتبه چهارم در تولید برق است که یکی از پر رونق ترین بازارهای سرمایه‌گذاری در جهان به شمار می‌آید، این بلوک اقتصادی در ژانویه ۲۰۱۵ فعالیت خود را آغاز کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=148924

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});