• امروز : یکشنبه - ۳۱ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 21 July - 2024
1

بازگشت سرمایه هیپ لیچینگ سونگون در کمتر از یک‌سال

  • کد خبر : 149243
  • 31 تیر 1403 - 10:15
بازگشت سرمایه هیپ لیچینگ سونگون در کمتر از یک‌سال
یازاکو - مدیر کارخانه هیپ لیچینگ سونگون گفت: ۱۲۰۰ میلیارد تومان در پروژه هیپ لیچینگ سونگون سرمایه‌گذاری شده است که این مقدار هزینه در کمتر از یکسال با تولید کاتد مس بازخواهد گشت.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، علی نبوی نیا در این باره گفت : پروژه هیپ لیچینگ سونگون با هدف استحصال مس از سنگ های کم عیار و اکسیدی معدن مس سونگون از آبان ماه ۱۳۹۷ آغاز شده و در خرداد ماه سال جاری پس از یک دوره پیش راه اندازی و انجام تعمیرات و رفع پاره ایی از مشکلات اجرایی آن، مجددا در اول خرداد ماه سال جاری تولید از سر گرفته شده و تاکنون قریب به ۱۷۶ تن کاتد مس تولید داشته است.

او با بیان اینکه در این کارخانه بصورت مستقیم برای ۲۰۰ نفر و بصورت غیر مستقیم ۳ الی ۴ برابر اشتغال مستقیم، شغل ایجاد شده است، افزود: برای راه اندازی آن نیز حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است که با رسیدن به ظرفیت اسمی، در کمتر از یک سال بازگشت سرمایه خواهد داشت.

نبوی نیا گفت: با توسعه معدن که هم اکنون در دست اقدام است سنگ های اکسیدی مس هم افزایش خواهد یافت و نیازمند آن خواهد بود که فازهای بعدی هیپ را نیز احداث کنیم که در این خصوص مدیریت محترم مجتمع و معاونت محترم تولید، رایزنی های لازم را انجام داده تا از هیات مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران مصوبه بگیریم تا هیپ ۲ و ۳ را موازی با توسعه معدن اجرا کنیم.

وی گفت: طبق اعلام پیمانکار، این پروژه ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد منتهی در نظر ما علیرغم اینکه کاتد مس در آن تولید می شود ولی هم‌چنان‌ این پروژه نواقصاتی دارد که باید تکمیل شود.

مدیر کارخانه هیپ لیچینگ سونگون با بیان اینکه لاینر گذاری پله های هیپ نواقصاتی دارد، افزود: عملیات لاینرگذاری نیمی از پله اول اخیراً انجام شده و پیش بینی می شود تا نیمه دوم مرداد ماه سال جاری این پله از لحاظ لاینرگذاری تکمیل شود و لازم است برای ادامه روند تولید، این عملیات در کل پله های هیپ تا شروع فصل سرما انجام شود.

مدیر واحد تولیدی شهید ذاکر حیدری با اشاره به اینکه فروش کاتد تولیدی در لیچینگ سونگون از طریق شبکه بورس و توسط شرکت ملی صنایع مس ایران انجام می گیرد، افزود: تولید کاتد مس در سونگون بهترین فرصت برای صنایع پایین دستی منطقه خواهد بود چرا که هر چقدر مواد اولیه در دسترس باشد مزیت هایی از لحاظ حمل، ایمنی و … برای کارخانجات پایین دستی خواهد داشت.

نبوی نیا گفت: این کارخانه علاوه بر اینکه مزیت خوبی برای منطقه دارد برای کشور نیز مفید و سودآور خواهد بود چرا که به لحاظ نزدیکی به مرزهای شمالغربی، دسترسی آسان تر به بازارهای جهانی خواهد داشت.

مدیر کارخانه هیپ لیچینگ سونگون بیان کرد: تولید کاتد مس به روش های پیرومتالوژی با وجود اثرات زیانبار و مصرف انرژی بالا در جهان، رایج تر بوده ولی هم اکنون در اکثر معادن دنیا، روش های هیدرومتالورژی و بیومتالوژی به علت سازگاری بیشتر با محیط زیست و مصرف کمتر انرژی و پایین بودن اثرات سو بر محیط پیرامون، ارجحیت بیشتری دارند.

وی افزود: تنها تفاوت بین کاتد مس تولید شده در کارخانه ذوب و لیچینگ در ضریب خلوص آنها است که عیار کاتد تولیدی در روش پیرومتالوژی ۰٫۰۰۲ درصد نسبت به کاتد تولید در لیچینگ، بیشتر است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=149243

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});