• امروز : یکشنبه - ۲۸ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 18 August - 2024
2

مدیریت نشدن حوزه آب تا ۶ سال آینده زنجان را با مشکل مواجه می‌کند

  • کد خبر : 152308
  • 28 مرداد 1403 - 10:45
مدیریت نشدن حوزه آب تا ۶ سال آینده زنجان را با مشکل مواجه می‌کند
یازاکو - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب زنجان، تامین آب در بلندمدت را اولویت اصلی و مهم استان اعلام کرد و گفت: اگر این حوزه مدیریت نشود، در پنج تا ۶ سال آینده مشکل خواهیم داشت که کنترل آن بحران هم سخت خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، علی‌محمد نادرخانی، در جلسه مدیریت بحران زنجان با تاکید بر خاص بودن شرایط روستاهای استان به لحاظ تنش آبی افزود: در این راستا روستاها در چهار سطح تنش آبی دائمی، فصلی، نداشتن تاسیسات و فقدان منابع تقسیم شده‌ و اقدامات انجام شده در روستاها هم بسته به سطح تنش انجام گرفته است.

وی ، بدمصرف کردن و انشعابات غیرمجاز را از جمله مشکلات تامین آب در روستاها عنوان و گفت: در این ارتباط درخواست ایجاد شعبه رسیدگی به انشعاب غیرمجاز را مطرح کرده‌ایم تا به موارد در اسرع وقت رسیدگی شود.

وی با تاکید بر خاص بودن شرایط به لحاظ تنش آبی گفت: تاخیر در صدور مجوزهای حفاری از دیگر مشکلات این شرکت است که درخواست تسریع در روند را داریم تا بتوان مشکلات را در اسرع وقت حل کرد.

نادرخانی با اشاره به اینکه امسال گرم‌ترین سال بوده است، اظهار داشت، هر یک درجه افزایش دما، مصرف آب را چهار درصد افزایش می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه شهرهای استان در تابستان تنش آبی نداشته‌اند، افزود: با وجود کاهش ورودی آب به سدها، چاه‌ها هم کنترل شد تا در سال‌های آینده مشکلات کاهش یابد.

مدیرکل منابع طبیعی زنجان نیز در ادامه به وقوع ۱۴ مورد آتش‌سوزی در استان از ۲۸ فروردین سال جاری تا کنون اشاره کرد و گفت: در این آتش‌سوزی‌ها ۱۰۵ هکتار از مراتع دچار حریق شده است.

حسن حسینی افزود: تعداد این آتش‌سوزی‌ها در سال‌گذشته در این بازه زمانی ۳۸ مورد با ۱۷۰ هکتار ثبت شده بود.

وی با بیان اینکه ۹ مورد از ۱۴ مورد آتش‌سوزی مراتع در زنجان رخ داده است، افزود: ۲دهه است که مشارکت در اطفای حریق دستورالعمل جامع دارد و توسط وزارت کشور ابلاغ هم شده است.

وی، به کمبود تجهیزات و ادوات اطفای حریق از جمله دمنده‌ها با توجه به تاثیرگذاری آن در کنترل آتش‌سوزی‌ها اشاره و تاکید کرد: هم اکنون ۴۰ دستگاه از این ادوات را داریم و حدود ۱۰۰ دستگاه از این ادوات نیاز داریم که به صورت ملی هم مطرح شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: پایگاه شمال‌غرب می‌تواند به عنوان یک ظرفیت برای آموزش و همچنین واکنش سریع در وقوع حوادث وارد عمل شود چرا که برخی از حوادث در کشور ما از جمله مناطق صعب‌العبور متولی ندارد.

حکمت الله هاشمی هم به ظرفیت بین‌المللی و داخلی هلال احمر اشاره کرد و گفت: در این راستا نگاه علمی و عملیاتی برای همه شهرستانهای استان در یکسال گذشته تدوین شده است.

وی،با بیان اینکه نیروی انسانی و تجهیزات از ارکان فعالیت این جمعیت است، افزود: زیرساخت‌هایی در استان وجود دارد که با رویکرد مولدسازی برای خرید تجهیرات و امکانات مورد استفاده قرار خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه پایگاه‌های جاده‌ای جزو آمادگی‌های هلال احمر برای پاسخگویی به حوادث طبیعی و غیرطبیعی به شمار می‌روند، ادامه داد: پایگاه شمال‌غرب می‌تواند به عنوان یک ظرفیت برای آموزش و همچنین واکنش سریع در وقوع حوادث وارد عمل شود چرا که برخی از حوادث در کشور ما از جمله مناطق صعب‌العبور متولی ندارد.

هاشمی به استقرار معاونت امداد و نجات جاده‌ای در پایگاه شمال‌غرب بعد از ۱۷ سال از ساخت آن اشاره کرد و خاطرنشان کرد: تجهیز و توسعه این مرکز به بودجه ۴۰ میلیارد تومانی نیاز دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان هم در ادامه جلسه، بر ضرورت مدیریت پسماند در بالادست سدهای آب شرب تاکید کرد.

محمدرضا یافتیان افزود: حوزه محیط زیست با مشکلاتی مواجه است، که این مهم در مورد پدیده گردوغبار کاملا مشهود است که هیچ توانمندی ایجاد نشده است.

وی با بیان اینکه محیط زیست ۱۳.۸ درصد از مساحت استان را تحت پوشش دارد، افزود: این مناطق با امکانات اندک مدیریت می‌شود چنانکه سال گذشته ۴۰۰ هکتار از مراتع استان دچار آتش‌سوزی شد که مدیریت لازم انجام گرفت

وی، ضرورت حمایت از حیات وحش را امری مهم عنوان و خاطر نشان کرد: حیات وحش در معرض انقراض نیاز به حمایت دارند که در این رابطه ۱۰۰ هزار هکتار به مناطق مورد حمایت اضافه شده است و به کمک در این حیطه نیاز دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=152308

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});