• امروز : یکشنبه - ۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 29 September - 2024
2

خطر تعطیلی تنها بورس تخمه‌های آجیلی خوی را تهدیدمی کند

  • کد خبر : 155056
  • 24 شهریور 1403 - 13:30
خطر تعطیلی تنها بورس تخمه‌های آجیلی خوی را تهدیدمی کند
یازاکو - با واردات بی رویه تخمه آجیلی آفتابگردان از خارج کشاورزان با مشکل فروش محصولات خود مواجه و تنها بازار بورس این محصولات کم رونق شده ودر آستانه تعطیلی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، همه ساله با پایان برداشت محصول تخمه‌های آجیلی آفتابگردان در خوی بعنوان قطب اول تولید این محصول در کشور تنها بازار عرضه این محصول در ایران با دادستد و تجارت این محصول با حضور تجارو کشاورزان از سراسر ایران رونق می‌کیرد، اما امسال بعلت واردات بی رویه تخمه‌های آجیلی از خارج علاوه براینکه کشاورزان با مشکل جدی در فروش محصول مواجه شده اند و این بازار که بصورت مستقیم برای بیش از ۱ هزار و ۵۰۰ هزار نفر شغل ایجاده کرده در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.

مردانی معاون بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی خوی گفت:سالانه بیش از ۴۰ درصد تخمه‌های آجیلی آفتابگردان و کدو در کشور در شهرستان خوی تولید و در تنها بازار بورس این محصولات در این شهرستان عرضه می‌شود.

وی افزود: امسال در بیش از ۱۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوی تخخمه‌های آجیلی آفتابگردان کشت شده بود که بیش از ۵۰ هزار تن محصول تولیدشد.

وی افزود: به ازای هرهکتار بطور میانکین ۲ و نیم تن محصول در مزارع آفتابگردان شهرستان از گونه‌های محتلف تولید می‌شود.

مردانی افزود: با واردات گسترده تخمه آجیلی از خارج اینک کشاورزان با مشکل فروش محصولات خود مواجه و همچنین تنها بازار بورس این محصولات کم رونق شده است.

واردات تخمه‌های آجیلی از خار ج به خوی در حالی صورت می‌گیرد که تولیدات شهرستان خوی می‌تواند بخش زیادی از نیاز کشور به بازار مصرف این محصول را تامین کند.

کارشناسان گردش مالی و حجم تجار ت این محصول در این بازار بورس راامسال بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌کنند که در صورت تحقق می‌تواند نقش مهمی را در اقصاد و اشتغال در آذربایجان غربی ایفا می‌کند.

رستملو رئیس اتحادیه خشکبار شهرستان خوی هم گفت: بازار بورس دانه‌های آجیلی آفتابگردان با بیش از ۲۵۰ واحد عرضه محصول و بیش از ۵۰ واحد فراوری محصولات بزرگترین بازاربورس این محصولات است که برای بیش از ۱ هزار ۵۰۰ نفر بصورت مستقیم شغل ایجاد کرده است.

وی افزود:متاسفانه واردات بی رویه تخمه‌های آجیلی خارجی بی کیفیت و اشباع بازار مصرف، اینک داد وستد در این بازار را در شرایط بسیار سختی قرار داده است.

بیش از ۲۰ هزار خانوار در شهرستان خوی از طریق کاشت و فراوری این محصول امرار معاش می‌کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=155056

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});