• امروز : شنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
1

رویدادهای گردشگری در آذربایجان شرقی ظرفیت های نهفته توسعه

  • کد خبر : 156968
  • 14 مهر 1403 - 10:17
رویدادهای گردشگری در آذربایجان شرقی ظرفیت های نهفته توسعه
یازاکو - آذربایجان شرقی با برخورداری از انواع ظرفیت ها و مزیت های بی مانند حوزه گردشگری، آنگونه که باید در طراحی، اجرا و برگزاری رویدادهای مختلف و متنوع ملی و بین المللی گردشگری فعال نبوده است، در حالی که می توان از این مزیت نهفته به خوبی بهره برداری کرد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، آذربایجان شرقی به دلیل شرایط آب و هوایی، موقعیت خاص جغرافیایی و نیز داشتن انواع آثار و ابنیه های تاریخی و تمدنی یکی از مناطق بسیار غنی کشور و منطقه به شمار می رود، شرایط و امکانات لازم برای برگزاری رویدادهای ملی و بین المللی مختلف در حوزه های فرهنگی، هنری، موسیقی، غذا، سوغات، صنایع دستی، ورزشی، طبیعت گردی و سایر موارد را دارد که متاسفانه تاکنون به جز مواردی نادر، برای برپایی فستیوال ها(جشنواره) و رویدادهای مربوطه برای جذب و توسعه صنعت گردشگری اقدامی نشده است که البته بیشتر حمایت کشوری را می طلبد.

صاحب نظران و کارشناسان صنعت گردشگری معتقدند یکی از راهکارهای بسیار موثر و مفید برای توسعه این صنعت توجه به برگزاری رویدادها، همایش ها، نمایشگاه ها و ویژه برنامه های متنوع در طول سال و مستمر است که می تواند ضمن معرفی داشته های موجود، زمینه ها و بسترهای لازم برای حضور گردشگران داخلی و خارجی را میسر کند.

هرچند تابستان های تبریز و آذربایجان شرقی به دلیل شرایط ویژه آب و هوایی میزبان خیل زیادی از گردشگران است، اما باید توجه داشت که زمستان های این استان نیز کمتر از فصول گرم سال زمینه های لازم برای جذب گردشگر ندارد، و اگر در این رابطه اقدامات تبلیغی و رسانه ای ملی و فراملی صورت بگیرد، با برگزاری رویدادهای مختلف ورزشی، غذا و سوغات و همچنین انواع برنامه های فرهنگی به راحتی جذب و جلب گردشگر داخلی و خارجی در این این فصول نیز به راحتی امکان پذیر است.

در حالی که گردشگری زمستانی در بسیاری از کشورهای اروپایی به یکی از مهمترین و پردرآمدترین عرصه های اقتصادی تبدیل شده و مسئولان این کشورها از آن به بهترین شکل ممکن در حداقل سه ماه از سال بهره برداری می کنند، اما در آذربایجان شرقی این مقوله به دست فراموشی سپرده شده است و هیچ برنامه مدون و اجرایی در این فصل زیبای سال وجود ندارد و ارایه نمی شود.

کوهستانی بودن آذربایجان شرقی از مزیت های بسیار بکر این دیار است، اما تمهیدات لازم و کافی برای اجرای برنامه های مختلف تفریحی، ورزشی و گردشگری زمستانی در این استان دیده نمی شود.

این در حالی است که آذربایجان شرقی با برخورداری از جذابیت‌های تاریخی، فرهنگی، هتل ها و اماکن اقامتی و زیر ساخت های مناسب می تواند با برنامه ریزی و اجرای برنامه های مختلف و متنوع و شادی آور به یکی از مراکز اصلی جذب و جلب گردشگران از داخل و خارج کشور باشد، اما این ظرفیت‌ها و بهره وری از آنها با هدف جلب بیشتر گردشگران و توزیع سفر در فصول مختلف سال چندان مورد توجه مسوولان قرار نگرفته است.

نبود رویدادهای خاص جهانگردی پاشنه آشیل گردشگری آذربایجان شرقی است

عضو هیات علمی و استاد گروه جغرافیای دانشگاه تبریز با اشاره به ظرفیت های تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی برای توسعه صنعت گردشگری، لازمه بهره مندی از این مزیت های سودآور اقتصادی را مدیریت مناسب دانست و گفت: با مدیریت علمی و اجرایی می توان این مزیت ها را تبدیل به ثروت کرد.

دکتر رحیم حیدری اظهار کرد: آذربایجان شرقی و تبریز با تمام امکانات و مزیت های گردشگری و برندهای منحصر به فرد بدون رویدادهای خاص جهانگردی ثابت است و این موضوع در دراز مدت به پاشنه آشیل این صنعت تبدیل خواهد شد.

وی فرهنگ، غذا، موسیقی، ادبیات، شعر، معماری، فرش و سوغات را از مسایلی عنوان کرد که می توان در زمینه هر یک از این موارد فستیوال های بین‌المللی در تبریز راه اندازی کرد و زمینه ساز حضور گسترده گردشگران از داخل و خارج کشور شد.

حیدری ادامه داد: بی هیچ شکی، غنای تاریخی – فرهنگی آذربایجان و تبریز تقریبا” در سطح کشور و حتی منطقه غرب آسیا بی بدیل است و بالقوه زمینه های توسعه فرهنگی و رشد اقتصاد گردشگری گونه های تاریخی- فرهنگی بی نظیری دارد که این ظرفیت ها در سطح ملی نیازی به توضیح و تکرار ندارد.

وی یادآور شد: آذربایجان شرقی در سطح بین المللی به ویژه از طریق راهبردهای هم افزایی فرهنگی خاصه با کشورهای همسایه، ثروت و سرمایه کم نظیری دارد که این ظرفیت ها و اشتراکات می تواند به راحتی و با یک مدیریت ساده به پول تبدیل شود و به مثابه میراث دایمی اقتصادی به نسل های آینده منتقل شود.

حیدری با تاکید بر اینکه هیچ شهری در ایران مانند تبریز ظرفیت های ایجاد و برگزاری رویدادهای بین المللی در حوزه های فرهنگی و تاریخی را ندارد، یادآور شد: اینکه چرا تاکنون در این زمینه اقدامات عملی و اجرایی نشده است، جای تامل و سئوال دارد.

وی گفت: با در نظر گرفتن شرایط اقتصاد ملی به ویژه مصرف بیشتر منابع طبیعی و چالش های منطقه شمال غرب و تبریز، استفاده اقتصادی از این ظرفیت ها کمترین کاری است که نسل کنونی این شهر باید در قبال فرزندان و نسل های آینده انجام دهد و بر همین مبنا رویدادها و فستیوال های(جشنواره) بین المللی به خصوص در سطح ملل منطقه و به خصوص کشورهای همسایه در زمینه هایی همچون غذا، موسیقی، ادبیات، معماری، صنایع دستی، فرش و محصولات چرم با کمترین هزینه می تواند به شکل گیری و ارتقای بایسته ها برند فرهنگی- اقتصادی تبریز در سطح بین المللی بیانجامد.

به گفته این استاد دانشگاه، تبریز تنها کلانشهر منطقه است که افزون بر ظرفیت هم افزایی تاریخی- فرهنگی، به خاطر موقعیت جغرافیایی منحصربه فرد، فقط با چند ساعت رانندگی می توان به چندین مقصد و بازار مهم گردشگری خروجی ایران از جمله عراق، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و گرجستان دسترسی یافت.

حیدری اضافه کرد: این در حالی است که کشورهای زیادی حتی در منطقه خاورمیانه که شرایط اقتصادی بدی هم ندارند، برای داشتن چنین میراث اقتصادی و ایجاد چنین رویدادهایی در کنار مصادره دانشمندان گرفته تا ثبت میراث فرهنگی دیگران برای خود شناسنامه، برند و هویت تاریخی می تراشند.

وی افزود: باور اینکه آذربایجان شرقی و تبربز با این همه سرمایه و ثروت تاریخی و فرهنگی و موقعیت خاص جغرافیایی بدون رویدادهای خاص خود است، بسیار سخت است.

حیدری گفت: در سال های گذشته چندین بار همکاران خارجی به تبریز برای حضور در کنفرانس های مربوط به حوزه گردشگری آمده اند، از این موضوع خیلی متعجب شده اند که مگر می شود شهری با این همه مولفه و برندهای مهم تاریخی و فرهنگی، فاقد رویداد باشد؟

آذربایجان شرقی نقش مهمی در تعاملات فرهنگی، تجاری و تاریخی ایران با کشورهای همسایه دارد

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به مزیت های بسیار فراوان گردشگری این منطقه، تلاش برای معرفی و شناساندن این مزیت ها را یکی از برنامه های اولویت دار دانست و افزود: باید توجه داشت که نتیجه دهی چنین برنامه هایی نیازمند زمان است.

علیرضا بایرام زاده گفت: آذربایجان‌شرقی با جغرافیای متنوع، فرهنگ غنی و اقوام گوناگون یکی از مهمترین مناطق ایران برای تقویت گردشگری است و این استان به‌واسطه موقعیت جغرافیایی راهبردی خود در منطقه قفقاز و آسیای میانه همواره نقش مهمی در تعاملات فرهنگی، تجاری و تاریخی ایران با دیگر کشورهای همسایه داشته است.

به گفته وی این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، محلی برای حضور تمدن‌های مختلف بوده و وجود هفت اثر ثبت جهانی شده جهانی گواه این است که آذربایجان‌شرقی در فرهنگ و تمدن جهان نیز تأثیر بسزایی ایفا کرده است.

بایرام زاده ادامه داد: آذربایجان‌شرقی با دارا بودن مناطق کوهستانی مانند سهند، جنگل‌های ارسباران و رودخانه‌های پرآب، طبیعتی بکر و چشم‌نواز و تنوع زیبای جغرافیایی به گردشگران فرصت می‌دهد تا از جاذبه‌های مختلف طبیعی بازدید کنند و در محیطی آرام و امن به فعالیت‌های تفریحی بپردازند.

وی توجه به گردشگری طبیعی با تاکید بر صلح و آرامش در محیط زیست را از برنامه های ویژه میراث فرهنگی آذربایجان شرقی برشمرد که می‌تواند به کاهش تنش‌های روانی افراد و ارتقاء همزیستی مسالمت‌آمیز میان انسان و طبیعت کمک کند.

بایرام زاده برپایی رویدادهای مختلف گردشگری را منوط به همکاری و پای کار آمدن سایر ارگان ها و نهادها بیان کرد و ادامه داد: بدون هماهنگی و انجام تعاملات لازم نمی توان به نتایج مفیدی در این زمینه دست یافت.

وی با اشاره به اهمیت جاذبه‌های تاریخی استان در تأثیرگذاری بر تنوع‌ فرهنگی موجود در کشور، گفت: میراث تاریخی ارزشمند و آثار فرهنگی بی‌نظیر آذربایجان‌ شرقی از جمله مسجد کبود تبریز، بازار تاریخی تبریز و روستای کندوان به‌ عنوان نمادی از تمدن دیرینه ایران شناخته می‌شوند که بازدید از این آثار، این فرصت را برای گردشگران مهیا می‌کند تا با تاریخ مشترک این منطقه آشنا شوند و ارزش‌های انسانی مشترک را تجربه کنند.

بایرام زاده یادآور شد: تقویت گردشگری فرهنگی در این منطقه می‌تواند به ایجاد گفت‌وگوی فرهنگی میان اقوام مختلف و ترویج احترام به تنوع فرهنگی کمک کند که در این رابطه برگزاری انواع رویدادها می تواند اثرگذار باشد.

وی با تاکید بر اشاعه فرهنگ صلح با تأمل در پویایی جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی آذربایجان‌شرقی، گفت: راه‌حل ارتقای همزیستی مسالمت‌آمیز انسان با طبیعت در طبیعت‌گردی نهفته است و یکی از راهکارهای اصلی برای تحقق این موضوع، اجرای برنامه ها، رویدادها و همایش های مختلف است.

بایرام زاده با اشاره به نقش منحصر به‌ فرد جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در توسعه صنعت گردشگری، گفت: رویدادهای فرهنگی به عنوان یک راه‌حل مناسب برای ارتقای این صنعت است و فرصتی برای ایجاد ارتباطات اجتماعی و فرهنگی فراهم می کند.

وی به تنوع تاریخی و منشاء بناهای تاریخی موجود در این استان اشاره و اظهار کرد: آذربایجان‌شرقی نمونه‌ای از همزیستی مسالمت‌آمیز میان ادیان مختلف در طول تاریخ بوده است و این تنوع قومی و فرهنگی ظرفیت بزرگی برای ترویج صلح و تفاهم دارد که بازدید از اماکن مذهبی ارامنه مانند کلیسای سنت استپانوس می‌تواند به تقویت تعاملات بین‌المللی و همبستگی بین ادیان کمک کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=156968

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});