• امروز : یکشنبه - ۱۵ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 6 October - 2024
1

تعارض خاورمیانه چه معنایی برای اقتصاد جهانی دارد؟

  • کد خبر : 157077
  • 14 مهر 1403 - 22:10
تعارض خاورمیانه چه معنایی برای اقتصاد جهانی دارد؟
یازاکو - تنش‌های فزاینده در خاورمیانه موجب ایجاد ابهامات تازه‌ای برای اقتصاد جهانی شده است.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از دیلی صباح تنش و تعارض ها در خاورمیانه بی شک بر ابعاد مختلف جهانی به ویژه اقتصاد تاثیر گذار خواهد بود. داده ها نشانگر آنست که شاخص دلار آمریکا از زمان حمله موشکی بالستیک ایران به اسرائیل بالا رفته و در برابر یورو، ین و چهار ارز برتر دیگر اوج گرفته است.
قیمت نفت در روز پنجشنبه حدود ۲ درصد افزایش یافت، زیرا این نگرانی وجود دارد که یک درگیری گسترده‌تر می‌تواند جریان نفت خام از منطقه را مختل کند – برای مثال، اگر اسرائیل تصمیم بگیرد زیرساخت‌های نفتی ایران را هدف قرار دهد، که به نوبه خود می‌تواند باعث واکنش تلافی جویانه ایران شود.

تحلیلگران خاطرنشان می کنند که ایالات متحده دارای سطح بالایی از ذخایر نفت خام است در حالی که اعضای اوپک ظرفیت کافی برای کاهش اثرات اختلالات را حداقل در کوتاه مدت دارند.

واکنش سیاستگذاران چگونه است؟

مثل همیشه، بانک‌های مرکزی تاکید می‌کنند که وظیفه آن‌ها این است که فراتر از شوک‌های غیرقابل پیش‌بینی و یک‌باره به اقتصاد نگاه کنند و در عوض روی روندهای عمیق‌تر و زیربنایی تمرکز کنند. اما آنها نمی توانند به طور کامل رویدادهای ژئوپلیتیکی را نادیده بگیرند.
اندرو بیلی، رئیس بانک انگلستان (BoE) به روزنامه گاردین گفت: در صورت تضعیف فشارهای تورمی، این بانک می‌تواند با شدت بیشتری برای کاهش نرخ بهره حرکت کند – این نشان می‌دهد که بانک‌های مرکزی، در حال حاضر، مناقشه خاورمیانه را تهدیدی بزرگ برای خود نمی‌دانندولی نباید فراموش کرد ادامه تشدید اوضاع، می تواند قیمت نفت را افزایش دهد.
پر یانسون، معاون رئیس بانک سوئد نیز گفت: اثرات مناقشه خاورمیانه هنوز به اندازه ای نیست که پیش بینی های اقتصادی ناقص را تضمین کند.
صندوق بین المللی پول (IMF) روز پنجشنبه اعلام کرد تشدید درگیری ها در خاورمیانه می تواند پیامدهای اقتصادی قابل توجهی برای منطقه و اقتصاد جهانی داشته باشد.
جولی کوزاک، سخنگوی صندوق بین المللی پول گفت که برای پیش بینی تأثیرات خاص بر اقتصاد جهانی خیلی زود است.

چه زمانی آثار آشکارتر خواهد شد؟

قیمت‌های آتی نفت برنت در حال حاضر حدود ۷۵ دلار در هر بشکه است که بسیار کمتر از سطح ۸۴ دلاری آن در زمان حمله حماس در ۷ اکتبر به اسرائیل تقریباً یک سال پیش و بسیار دور از بالاترین رقم ۱۳۰ دلاری است که پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ به دست آمد.

در این شرایط اروپا در معرض افزایش قیمت نفت است زیرا برخلاف ایالات متحده، تولید نفت داخلی عمده ای ندارد. اما حتی در آنجا، سیاست‌گذاران تخمین می‌زنند که برای بالا بردن تورم تنها تا ۰٫۱ درصد به افزایش پایدار ۱۰ درصدی قیمت‌ها نیاز است.
تأثیرات اقتصادی یک جنگ همه جانبه که منجر به حملات گسترده‌تر به زیرساخت‌های انرژی در سراسر خاورمیانه و مناطق خلیج فارس به‌علاوه اختلالات بیشتر در مسیرهای تجاری از طریق دریای سرخ شد، ملموس‌تر خواهد بود.
آکسفورد اکونومیکس تخمین زده است که چنین سناریویی قیمت نفت را تا ۱۳۰ دلار افزایش می دهد و ۰٫۴ درصد از رشد تولید جهانی در سال آینده که صندوق بین المللی پول در حال حاضر حدود ۳٫۳ درصد می بیند، کاهش می دهد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=157077

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});