به گزارش پایگاه خبری یازاکو، وجود زیرساخت های حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی در هر منطقه نقش تعیین کننده ای در رونق اقتصادی و مراودات تجاری آن منطقه با کشورهای خارجی ایفا می کند و آذربایجان شرقی با برخورداری از این زیرساخت ها و اجرای طرح های توسعه ای در حوزه حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی همواره در این مسیر حرکت می کند.
کریدور ارس نیز با قرار گرفتن در مسیر کریدور شرق – غرب که از مرزهای شمال شرقی ایران آغاز و به مرزهای شمال غربی منتهی می شود، ارتباط کشورهای شرق آسیا و جمهوری اسلامی ایران و به تبع آن آذربایجان شرقی را با کشورهای اروپا برقرار می کند و پایانه مرزی در حال ساخت کلاله (ارس) در شمال این استان و در مجاورت رودخانه ارس نیز نقش ویژه ای در ترانزیت کالا و مبادلات تجاری و اقتصادی این کشورها ایفا می کند.
در زمان کنونی سالانه حدود یک میلیون تن ترانزیت ورودی و خروجی کالا و ۲ میلیون تن واردات و صادرات کالا از پایانه های مرزی نوردوز و جلفا انجام می شود و بیش از ۵۰۰ هزار مسافر ایرانی و خارجی از طریق این پایانه ها تردد می کنند که با اجرای کریدور ارس و راه اندازی پایانه مرزی کلاله – آغبند، حجم صادرات و واردات و ترانزیت کالا و جابجایی مسافران ایرانی و خارجی در این مسیر افزایش خواهد یافت.
پایانه مرزی کلاله در محدوده شهرستان خداآفرین واقع شده است و با تبریز مرکز آذربایجان شرقی ۲۴۷ کیلومتر، مرز همجوار نوردوز ۵۰ کیلومتر و با مرز جلفا در جوار جمهوری خودمختار نخجوان ۱۱۰ کیلومتر فاصله دارد و اجرای این پایانه علاوه بر رونق اقتصادی استان و منطقه موجب اشتغالزایی و رونق ترانزیت کالا می شود.
عملیات اجرایی این پایانه مرزی با توافقات مرزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با احداث پل مرزی اتومبیلرو بر روی رودخانه ارس در نقطه مشترک کلاله – آغبند در سال ۱۴۰۳ شروع شده و هم اکنون مراحل تسطیع سایت پایانه مرزی و محیط اطراف آن و کریدور ترانزیتی ارس در حال اجراست.
فهرست
افزایش چشمگیر سهم صادرات، واردات و ترانزیت کالای آذربایجان شرقی با راه اندازی پایانه مرزی کلاله
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت ترانزیتی کریدور ارس و پایانه مرزی کلاله، گفت: این پروژه به جد فعال بوده و بر اساس برنامه زمانبندی ۲۴ ماهه تکمیل و بهره برداری می شود.
«اورجعلی علیزاده»، با بیان اینکه در سمت جمهوری آذربایجان نیز کریدور ترانزیتی در دست اجراست، افزود: عملیات اجرای پل بر روی رودخانه ارس با همکاری طرف آذربایجانی شروع و پایه های آن بتن ریزی شده است.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه ترانزیت کالا بین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران از پایانه مرزی بیله سوار و تا پایانه مرزی جلفا و بالعکس انجام می شد، بر اساس توافقنامه بین ۲ کشور، مسیر ترانزیتی تا آغبند و اتصال آن به پایانه مرزی جلفا در دستور کار قرار گرفت.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه سالانه بیش از ۳.۵ میلیون تن کالای صادراتی، وارداتی و ترانزیت با بیش از ۲۵۰ هزار گذر از پایانه های مرزی نوردوز و جلفا انجام می شود، گفت: با اجرای این کریدور، ترانزیت بین آغبند – کلاله و جلفا – نخجوان از این مسیر انجام خواهد شد.
علیزاده، ادامه داد: با توجه به اینکه هم اکنون روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ دستگاه کامیون و تریلی از مرز جلفا به سمت نخجوان و بالعکس تردد می کنند و مسافران زیادی نیز در این مسیر جابجا می شوند، با اجرای این کریدور و پایانه مرزی کلاله حجم صادرات و واردات کالا و جابجایی مسافر در این مسیر به طور چشمگیری افزایش می یابد.
وی یادآور شد: کریدور ارس مختص ترانزیت کالا و مسافر بین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه این کریدور، مسیر تکمیلی کریدورهای شرق – غرب و شمال – جنوب کشور بوده و کریدور اوراسیا را نیز تکمیل می کند.
عملیات ساخت پایانه مرزی کلاله – آغبند در هشت هکتار آغاز شده است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی گفت: همزمان با شروع عملیات اجرایی کریدور ارس، عملیات احداث پایانه مرزی کلاله – آغبند در زمینی به وسعت هشت هکتار از مساحت ۱۹ هکتاری طرح جامع پایانه مرزی کلاله (ارس) شروع و اراضی محدوده تملک شده است.
علیزاده، با بیان اینکه تاکنون ۷۵ درصد از اراضی این محدوده تملک شده است، افزود: برای تملک این اراضی ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و همزمان با تملک اراضی مشاور مستقل از کریدور ارس برای مطالعه پایانه مرزی کلاله از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای انتخاب و مطالعات آن آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه پس از ابلاغ طرح جامع ، عملیات اجرایی این طرح نیز آغاز می شود، اظهار کرد: قبل از ابلاغ این طرح جامع، عملیات اجرایی پایانه مرزی کلاله در فاز اول در حال انجام بوده و بیش از ۸۰ درصد عملیات خاکی (خاکبرداری و خاکریزی ) آن انجام شده و عملیات ساختمانی آن نیز شروع شده است.
کریدور ترانزیتی ارس با بیش از ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست
مدیر طرح های ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه با بهره برداری از کریدور ترانزیتی ارس حجم مبادلات کالا و مسافر در این مسیر افزایش قابل توجهی خواهد داشت، گفت: عملیات اجرایی این کریدور ترانزیتی بر اساس توافقنامه منعقد شده بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان از سال ۱۴۰۲ به طول ۱۰۷ کیلومتر آغاز شده است.
«مصطفی آدی بک»، با بیان اینکه این کریدور ترانزیتی توسط قرارگاه خاتم الانبیا با اعتبار ۵۰ هزار میلیارد ریال اجرا می شود افزود: عملیات اجرایی این کریدور هم اکنون دارای بیش از ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی بوده و در ۴۰ کیلومتر از مسیر این کریدور اقدامات مربوط به تملک، تسطیح اراضی و راهسازی در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه در اجرای این پروژه یک پل به طول ۳۷۴ متر و عرض ۲۷ متر بر روی رودخانه ارس توسط جمهوری آذربایجان اجرا می شود، اظهار کرد: نیمی از این پل توسط پیمانکار آذربایجانی و نیم دیگر توسط پیمانکار ایرانی زیر نظر جمهوری آذربایجان در حال اجراست.
مدیر طرح های ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل آذربایجان شرقی گفت: مدت زمان اجرای این پروژه ۲ ساله بوده و تلاش می شود بر اساس زمانبندی، پروژه اجرا و به بهره برداری برسد.
آدی بک، با تاکید بر اینکه پروژه مشکل اعتباری ندارد، ادامه داد: این کریدور در سمت جمهوری آذربایجان در زمینی صاف و هموار اجرا شده و در طرف جمهوری اسلامی به علت وجود تاسیسات زیربنایی، املاک و اراضی اشخاص و دشواری مسیر به علت وجود رودخانه و صخره در محدوده طرح، به کندی و با رعایت همه جوانب ایمنی و امنیتی اجرا می شود.
پروژه کریدور ترانزیتی ارس ایران را به بازار اروپا متصل می کند
مدیر پروژه کریدور ارس نیز گفت: این پروژه به طول حدود ۱۰۵ کیلومتر از شهرستان جلفا تا کلاله در داخل کشور و از کلاله تا آغبند در خاک جمهوری آذربایجان اجرا می شود.
«یوسف رسولی» افزود: با بهره برداری از این پروژه کشورهای شرق آسیا و جمهوری اسلامی ایران از طریق جمهوری آذربایجان به اروپا وصل می شود و نقش بسزایی در ترانزیت کالا و جابجایی مسافران ایفا خواهد کرد.
وی اظهار کرد: کارفرمای این پروژه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است که توسط قرارگاه خاتم الانبیا در مدت ۳۶ ماه اجرا می شود و هم اکنون حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
بر اساس این گزارش، در نشست مهر ماه سال ۱۴۰۲ روسای کمیسیونهای مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان صورت جلسه اجرایی شروع عملیات پل آغبند برای تعیین جزییات اجرایی و صورت جلسه اجرایی عبور مسیر ریلی از خاک ایران در احداث کریدور ریلی ارس امضا شد که بر اساس آن، پلی برای خط آهن بر روی رود ارس با سرمایهگذاری طرف آذربایجانی ساخته خواهد شد. این پل به موازات پل آغبند که مسیر خودرویی بر روی رود ارس است، احداث میشود.