• امروز : افزونه پارسی دیت را نصب کنید
  • برابر با : Tuesday - 4 February - 2025
1

نوآوری در بیلبوردها، بیلبوردهای شهری و کارکردهای آنها

  • کد خبر : 170320
  • 16 بهمن 1403 - 11:30
نوآوری در بیلبوردها، بیلبوردهای شهری و کارکردهای آنها
یازاکو - در زمان‌های گذشته، با توجه به اینکه علائم و تابلوهای شهری وجود نداشت، معمولاً جارچی‌های شهر برنامه‌ها و اتفاقات جاری در شهر را به اطلاع عموم می‌رساندند.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، اما امروزه با توجه به رشد جوامع و گسترش ارتباطات، اهمیت اطلاع‌رسانی بیش‌ازپیش احساس می‌شود که در این میان تابلوهای شهری با توجه به اینکه سهم بزرگی از ارتباطات بصری را به خود اختصاص می‌دهند و در تماس مستقیم مخاطبان قرار دارند ابزار مناسبی برای انتقال پیام و برقراری ارتباط با شهروندان به‌حساب می‌آیند. ازاین‌رو، در شهرهای کشور ما هم مانند سایر شهرهای جهان، تابلوهای شهری در اشکال و رنگ‌های مختلف، خیابان‌ها، معابر و حاشیه بزرگراه‌های شهری را به خود اختصاص داده‌اند. امروزه، عملاً هر مترمربع شهرها به علائم شهری، آگهی دیواری، علائم جاده‌ای و ترافیکی اختصاص دارد. تابلوهای شهری نوعی تحرک، رنگ و فضای پرنشاط به چهره خیابان‌ها می‌بخشند. همچنین، آنها کارکرد آموزشی و اطلاع‌رسانی نیز دارند. مردم با توجه به مشغله‌های زیاد، اطلاعات مناسبتی و شهری را موقع تردد از خیابان‌ها از روی تابلوهای شهری متوجه می‌شوند، بنابراین، تابلوهای شهری برگ برنده هر شهری در فرهنگ‌سازی و تأثیرگذاری به شمار می‌آیند.

 با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از تابلوهای شهری با اهداف تبلیغاتی و اقتصادی قد علم کرده‌اند و در میان آنها تعدادی هم پیام‌های فرهنگی و اجتماعی را با مخاطبانشان به اشتراک می‌گذارند. بی‌تردید، زیبایی و جذابیت آنها از مهم‌ترین عناصر تعیین‌کننده در ترسیم شهری آرمانی و نمونه به شمار می‌آیند. تابلوهای شهری شاید اولین منظر در نگاه شهروندان در شروع یک صبح تازه باشند که می‌توانند حجم فزاینده‌ای از شادابی و امید به زندگی را برای شهروندان به ارمغان بیاورند؛ بنابراین، جایگاه فرهنگی این نوع از تابلوهای شهری که در واقع پیام‌های غیرتجاری را منتقل می‌کنند مهم بوده و باید دارای استانداردها و شاخص‌هایی مشخص برای تأثیرگذاری بیشتر باشند.

نوآوری در بیلبوردها

نوآوری در بیلبوردها به‌عنوان جزئی جدانشدنی از چشم‌انداز شهرهای امروزی، نقش مهمی در انتقال پیام‌های تجاری و اجتماعی ایفا کرده و می‌تواند فراتر از اهداف سنتی، ارتباط مؤثرتری با مخاطبان خود برقرار کند.

بیلبورد را می‌توان به‌عنوان یک سازه بزرگ تبلیغاتی در فضای باز شهر تعریف کرد که معمولاً در مناطق شلوغ و پرتردد نصب می‌شود. این سازه‌ها به‌عنوان ابزاری برای ارائه اطلاعاتی درباره در دسترس بودن محصولات و خدمات، همچنین نمایش تبلیغات دولتی و تجاری عمل می‌کنند.

بسیاری از کارشناسان شهری، نصب بیلبوردها را به‌عنوان بخشی از شاخص‌های کیفیت زندگی شهری پیشنهاد می‌کنند. کیفیت زندگی در شهرها امروزه به یکی از مسائل مهم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تبدیل شده است. همچنین، آنها بر لزوم وضع قوانین مناسبی برای تعیین محدودیت‌هایی در ابعاد، رنگ، موقعیت، محتوا و پیام این بیلبوردها تأکید دارند. بیلبوردهای شهری نقش کلیدی در شکل‌دهی پویایی شهرها و بهبود زندگی شهروندان دارند و مزایای آن‌ها را می‌توان در چندین حوزه مهم دسته‌بندی کرد.

تأثیر اقتصادی

درآمدزایی: بیلبوردها، به‌ویژه انواع دیجیتالی آنها می‌توانند از طریق هزینه‌های تبلیغاتی، درآمد قابل‌توجهی برای شهرها فراهم کنند. این بیلبوردها پلتفرمی برای افزایش دیده‌شدن در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهند که می‌تواند به افزایش مراجعات عابران پیاده و در نتیجه افزایش فروش منجر شود.

بهبود گردشگری: بیلبوردهایی که در مکان‌های استراتژیک قرار دارند، می‌توانند گردشگران را به سمت جاذبه‌ها، رویدادها و خدمات شهری راهنمایی کنند و با جذب علاقه‌مندان  از راه‌های دور و نزدیک، درآمد گردشگری محلی را افزایش دهند.

ارزش اطلاعاتی

خدمات عمومی: بیلبوردهای دیجیتالی می‌توانند با نمایش اطلاعات آنی مانند وضعیت ترافیک، پیش‌بینی‌های آب‌وهوا و هشدارهای اضطراری، به‌عنوان ابزار ارتباطی در شهرها عمل کنند. این قابلیت به شهروندان کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی بهتری برای فعالیت‌های روزانه خود داشته باشند.

مشارکت اجتماعی: بیلبوردها می‌توانند رویدادها و ابتکارات محلی را ترویج دهند و به تقویت مشارکت و وحدت اجتماعی در جامعه کمک کنند. همچنین، آنها می‌توانند به افزایش آگاهی درباره مسائل اجتماعی و کمپین‌های بهداشت عمومی و تلاش‌های آموزشی یاری رسانند.

مسائل زیست‌محیطی

ابتکارات حفظ تنوع زیستی: رویکردهای نوآورانه شامل تبدیل بیلبوردها به زیستگاه‌های حیات‌وحش شهری است که می‌تواند به حفظ تنوع زیستی و اتصال اکولوژیکی در شهرها کمک کرده و از طریق ادغام فضای سبز، اثر جزایر گرمایی شهری را کاهش داده و کیفیت هوا را بهبود بخشد.

مزایای سلامت روان: مطالعات نشان داده‌اند که ارتباط با طبیعت می‌تواند به بهبود سلامت روان شهروندان کمک کند. شهرها با ادغام عناصر طبیعی در طراحی بیلبوردها، می‌توانند فرصت بیشتری را برای ارتباط با طبیعت در اختیار ساکنان خود قرار دهند و در نتیجه کیفیت زندگی را ارتقا دهند.

اگرچه بیلبوردهای شهری اغلب به دلیل ایجاد آلودگی بصری مورد انتقاد قرار می‌گیرند، اما مزایای بالقوه آنها قابل‌چشم‌پوشی نیست. این سازه‌ها می‌توانند با ایفای نقش محرک‌های اقتصادی، مراکز اطلاعاتی، انعکاس‌های فرهنگی و حتی دارایی‌های زیست‌محیطی، زندگی شهری را به طور قابل‌توجهی ارتقا دهند، به شرطی که به طور هوشمندانه مدیریت شوند. مقررات مناسب و طراحی‌های خلاقانه می‌تواند تضمین کند که بیلبوردها به رونق شهرها و رفاه ساکنان آنها به شکل مثبت کمک می‌کنند.

تابلوهای آموزشی و سایر رسانه‌ها

در مقایسه با سایر رسانه‌ها که حق انتخاب بیشتری برای مخاطب از نظر دیدن، شنیدن و یا خواندنشان وجود دارد، در دیدن رسانه‌های محیطی، قدرت انتخابی وجود ندارد. تابلوهای شهری با درنظرگرفتن اینکه هر لحظه در دید مخاطب قرار دارند در بهتر نمودن حال شهر و فرهنگ شهری از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. بسیاری از کارشناسان شهری معتقدند که مفاهیم فرهنگی و اجتماعی پیچیده را نیز می‌توان از طریق این نوع تابلوها انتقال داده و حتی برای تغییر یک رفتار اجتماعی غلط فرهنگ‌سازی کرد. نحوه صحیح رانندگی، صرفه‌جویی در آب و برق، به‌کارگیری درست فن آوری‌های نوین و رویدادها و مناسبت‌های تقویم از جمله موضوعات مهمی هستند که در سال‌های اخیر به آن پرداخته شده‌اند؛ بنابراین، انتقال پیام‌هایی با چنین موضوعاتی به زبانی جذاب و گیرا و درعین‌حال ساده نیازمند است. تابلوهای شهری چه نوع آموزشی و چه زیباسازی و تبلیغاتی باید بر اساس اصول مدون طراحی، ساخته و نصب شوند که برای نیل به این هدف، طراحان و ایده‌پردازان خلاق تابلوها از علم گرافیک و طراحی  استفاده می‌کنند. آنها با شناخت فرهنگ جامعه و با استفاده از امکانات هنر گرافیکی و به‌کارگیری عناصر بصری مناسب کیفیت طرح را از نظر تنوع، رنگ، سادگی، نظم، خوانایی، معنا و هویت و سرزندگی و پویایی کنترل می‌کنند. در کشورهای توسعه‌یافته، تابلوهای شهری که کارکرد آموزشی دارند در حداقل تعداد و در مکان‌های مخصوص نصب می‌شوند تا بیشترین تأثیرگذاری را در بین مخاطبان و شهروندان داشته باشند.

امروزه با توجه به پیچیدگی نظام شهری، بیشتر شهرهای جهان از همه امکانات خود از جمله تابلوهای شهری در جهت آموزش و انتقال سریع پیام به شهروندان استفاده می‌کنند و از جملات طولانی و پیچیده دوری می‌کنند تا شهر را از ازدحام نوشته و حروف خالی کرده و تنها با استفاده از تصویر و چند کلمه ساده و مختصر پیام مدنظر خود را به مخاطب برسانند.

با توجه به لزوم افزایش فرهنگ شهروندی و پرداختن به حقوق شهروندی، درج پیام‌های فرهنگی با موضوعات محیط‌زیست، پسماند، حمل‌ونقل و ترافیک و سبک‌های زندگی و سلامت از جمله پیام آموزشی مهم و پرتکرار در بین شهرها بوده و با توجه به آمار گرفته شده تأثیر مثبتی را نیز در بین شهروندان داشته‌اند.

تابلوهای شهری در خدمت مدیریت شهری

استفاده از تابلوهای شهری برای اطلاع‌رسانی و آموزش‌های شهروندی می‌تواند در راستای ایجاد نگرش‌ها، افکار و رفتارهای پسندیده در جامعه تأثیرگذار باشد؛ بنابراین، مجموعه آموزش‌های ارائه‌شده به شهروندان را باید همراه با فرایند، ساختار و برنامه‌های منسجم و هماهنگ تنظیم کرد که در این مسیر، هر کدام از این تابلوها به نوبه خود می‌توانند در انتقال سریع پیام‌ها به شهروندان نقش بسزایی ایفا کرده و در بالابردن فرهنگ شهروندی تأثیرگذار باشند. اکثر کارشناسان حوزه ارتباطات تصویری بر این باورند که استفاده از تابلوها به لحاظ جذب مخاطب، زیبایی و ایجاد تنوع در محیط هزینه‌های پایین‌تری نسبت به رسانه‌های تصویری دیگر دارد و از لازمه‌های عملیاتی‌کردن آن فضای تبلیغات شهری است که سازمان‌های مرتبط مدیریت شهری با استفاده از این فضاها می‌توانند در جهت انتقال پیام‌ها و آموزش مخاطبان از آنها بهره گیرند. ازاین‌رو، استفاده از تابلوهای شهری با محتوای آموزشی از جمله ابزارهای کار دستگاه‌های مدیریت شهری به‌حساب می‌آید. البته دراین‌بین، انتخاب پیام‌های مناسب و درست، فضاهای تبلیغاتی شهری رسانه‌ای همه‌گیر و قابل‌دسترس برای عموم شهروندان جامعه است که در برابر حجم انبوه اطلاعات به شکلی کوتاه و گاهی بصری و با بهره‌گیری از خلاقیت هنری، می‌تواند بازوی توانمند نهادهای پیشگیری از بحران در جامعه باشد.

در شهرهای آمریکا یک نظرسنجی صورت‌گرفته که نشان می‌دهد هر آمریکایی به طور متوسط ۲۰ ساعت درهفته بیش از ۲۰۰ مایل مشغول رانندگی در خیابان‌ها بوده و افراد ۳۰-۴۹ ساله بیش از سایر گروه‌های سنی، سالانه در حدود ۱۳۵۰۶ مایل در خیابان‌ها و جاده‌ها از وسایل نقلیه خود برای تردد استفاده می‌کنند و البته سایر آمارهایی که در مجموع بیانگر حضوربیشتر شهروندان آمریکایی‌ها در خارج از خانه‌ها هستند. هدف انجام این نظرسنجی توسط کارشناسان مدیریت شهری در شهرهای مختلف این بود که میزان تاثیرگذاری بیلبوردها و تابلوهای شهری بر شهروندان را بسنجند که بر اساس نتایج حاصله مشخص شد:

-۷۱ درصد آمریکایی‌ها آگاهانه به پیام‌های نوشته شده بر روی تابلوهای شهری نگاه می‌کنند و از رویدادها و اتفاقاتی که قرار است بعداً اتفاق بیافتند آگاه می‌شوند.

-۳۷ درصد نشان می‌دهد که شهروندان ناخودآگاه متوجه تابلو ها شده و موقع رانندگی از آنها رد می‌شوند.

-۵۸ درصد آنها تابلوههایی را که از نظر عکس و متن جالب و خنده دار به نظر می‌آیند به خاطر دارند.

-۲۶ درصد مردم بیشتر تابلوهایی را که شماره تلفن و وب سایت در زیر آنها نوشته شده‌اند نگاه می‌کنند.

ویژگی‌های تابلوهای شهری

ازآنجاکه تابلوهای شهری از ابزار آسان‌کننده زندگی شهری امروزی به‌حساب می‌آیند و به‌نوعی با زیبایی‌های شهری عجین شده‌اند باید دارای ویژگی‌هایی باشند تا بر نظم عمومی شهر نیز تأثیرگذار باشند. تابلوهای شهری موفق باید دارای خصوصیاتی باشند تا آنها را به‌یادماندنی و تأثیرگذار کنند. شاید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تابلوها این باشد که به نحوی طراحی و نوشته شوند که در خاطر بمانند. از نظر مکان، با استانداردهای شهر و ترافیک سازگار باشند. تابلوهای اطراف خود را تحت شعاع قرار نداده؛ بلکه نظم خاصی را با آنها دنبال کنند. از نظر تصویر و پیام با موضوع اصلی پیام مورد تبلیغ مطابقت داشته باشند.

محل قرارگرفتن تابلوهای شهری عامل مهمی در انتقال پیام به مخاطبان دارد. تابلوهای شهری نباید خودنمایی کنند. ارتفاع، اندازه و شکل تابلوها و علائم شهری باید طوری طراحی شوند تا حداکثر خوانایی و وضوح را داشته باشند و هویتی خاص به محیط ببخشند و با برخورداری از ارتباط منسجم با چشم‌انداز خیابان در خلق چهره بصری منظم‌تر کمک شایانی داشته باشند. سازمان‌های مسئول شهری می‌توانند هویتی خاص را برای کنترل سبک بومی و کارکرد علائم و تابلوهای شهری طراحی و تولید کرده و از این طریق، به وحدت و هویت شهری کمک کنند.

تابلوهای شهری کم‌ارتفاع مزاحمت کمتری داشته و در محیط‌های انسانی محسوس‌تر هستند. این علائم اطلاعاتی و آموزشی برای افراد پیاده باید در محل‌هایی نصب شوند که توقف آنها مزاحمتی برای تردد دیگران ایجاد نکنند. علائم باید درخور فضای معماری پیرامون خود باشند و زیبایی و عملکرد را با هم تلفیق کنند. در کنار اهمیت دانش و مهارت طراح درروند طراحی علائم و تابلوها، استفاده از مصالح مناسب، روش‌ها و فناوری ساخت نیز نقش بسزایی دارند.

ازآنجاکه شکل و اندازه یک تابلو و علامت با اندازه حروف و نحوه کنار هم قرارگرفتن آنها تعیین می‌شود، موقع طراحی متن فضای حروف، فضای میان خطوط، موقعیت نمادها و الگوهای تزیینی، حاشیه متن و نحوه قرارگیری موضوع در مرکز یا کناره تابلو از اهمیت زیادی برخوردار است.

استفاده از منابع نوری رنگی به‌ویژه در شب از دیگر عوامل مهم در کارآمدی تابلوها در جهت اطلاع‌رسانی و انتقال سریع پیام موردنظر به مخاطب به‌حساب می‌آید. همچنین، جنس مصالح تابلوها باید از فولاد ضدزنگ و آلومینیوم فشرده باشد؛ بنابراین، عوامل نوشتاری، تصویری و رنگ‌ها از جمله نکات مهم در تابلوهای شهری است تا به این طریق پیام مورد دلخواه به زیباترین نحو ممکن دیده شود و تأثیرگذار باشد.

تابلوهای شهری با توجه به رویکرد و محتوا انواع مختلفی دارند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

تابلوهای ترافیکی: تابلوهایی که مضامین ترافیکی را در جهت رعایت قوانین راهنمایی‌ورانندگی به کمک علائم مشخص و حروف نشان می‌دهند.

تابلوهای تبلیغاتی: آن دسته از تابلوهایی که به تبلیغ و شناسایی محصول، خدمات و یا تسهیلات می‌پردازند.

 تابلوهای کاربری: تابلوهایی که جهت اطلاع‌رسانی کاربری ملک یا ساختمان نصب می‌شوند.

تابلوهای فرهنگی: تابلوهایی که دارای جنبه آموزش شهروندی و اطلاع‌رسانی هستند.

برای تبلیغ و انتقال پیام‌های فرهنگی و اجتماعی از طریق تابلوهای شهری ابزارهای تبلیغاتی متنوعی در شهرهای مختلف جهان مورداستفاده قرار می‌گیرند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

بیلبوردهای تبلیغاتی: یکی از پرهزینه‌ترین ابزار تبلیغات محیطی به شمار می‌آیند و در انواع تک‌وجهی، دووجهی و سه‌وجهی (گردان و ثابت) قابل‌نصب هستند. بیلبوردهای تبلیغاتی بلافاصله هنگام فکرکردن در مورد تبلیغات به ذهن خطور می‌کنند. حدود ۷۱ درصد مشتریان با این نوع تبلیغات درگیر هستند.

ثابت و ایستا: حدود ۶۸ درصد مشتریان زمانی که در خودرو هستند تصمیمات خود را برای خرید می‌گیرند. بنابرین، یک تابلو تبلیغاتی خوب طراحی‌شده در کنار جاده می‌تواند قسمت اعظمی از فروش هر برند به حساب آید. این نوع تبلیغات به معنای تبلیغات مستقیم نیست بلکه نوعی تبلیغات ماهرانه بوده وبیشتر مورد استقبال مشتریان واقع می‌شود.

سیار: برخلاف بیلبوردهای نمایش ثابت که نمی‌توانند به هر مکانی حرکت کنند، این نوع بیلبوردها مزیت این را دارند که حرکت کرده در بین ازدحام جمعیت قرار گیرند. اگر قرار است کنسرت یا رویدادی بزرگ در پیش رو باشد، می‌توان از بیلبوردهای سیار برای دیده‌شدن در آن مناطق بهره جست.

دیجیتالی: بیلبوردهای دیجیتالی مزیت به نمایش گذاشتن ویدئو و انیمیشن را داشته و باعث چشم‌نواز بودن آنها می‌شوند. با خلاقیت می‌توان طراحی و پیام‌رسانی بیلبوردهای دیجیتالی را تغییر داد. این نوع از بیلبوردها ۳ تا ۴ برابر گران‌تر از بیلبوردهای ثابت هستند.

استرابوردها: سازه‌هایی شبیه به بیلبوردها دارند؛ ولی در مقایسه با بیلبوردها ساده و به‌راحتی قابل‌اجرا هستند و ابعاد آنها بر خلاف بیلبوردها ثابت است و نصب و تعویض آنها به‌راحتی صورت می‌پذیرد.

لمپوست: بیلبوردهای دیجیتالی تنها بیلبوردهای تبلیغاتی نیستند که برای تبلیغ در شب استفاده می‌شوند؛ بلکه برای این هدف، لمپوست ها به پایه چراغ‌های شهری و بین‌شهری متصل می‌شوند تا با تاباندن مستقیم نور مستقیم به تبلیغ، موردتوجه قرار گرفته و دیدن آن اجتناب‌ناپذیر شود.

عرشه پل: استفاده از این نوع بیلبوردها در فضای باز به‌شرط اینکه مشتری هدف شما مسافر دائمی باشد بهترین نوع تبلیغات به شمار می‌آید. تبلیغات عرشه پل جزء استفاده بهینه از المان‌های شهری برای تبلیغات به‌حساب می‌آیند. برخلاف استرابوردها و بیلبوردها، این بیلبوردها نیازی به ایجاد سازه ندارند. برای مثال، اگر افرادی در نیویورک کار می‌کنند؛ ولی هر روز از نیوجرسی رفت‌وآمد می‌کنند، این نوع بیلبوردها ایده‌آل هستند.

چریکی یا پارتیزانی (Guerilla): نوعی از تبلیغات است که باعث جلب‌توجه بسیاری از سوی مخاطب می‌شود. کلمه guerrilla در لغت به معنای غیرمتعارف و خارج از چهارچوب است و زمانی که در حوزه تبلیغات بکار گرفته می‌شوند، ترکیبی است که باعث ایجاد سؤال در ذهن بسیاری از افراد می‌شود. تبلیغات چریکی عامل شوک‌آور دارند.

تکنیک‌های رایج برای تبلیغات چریکی:

· نقاشی‌های دیواری استنسیل و یا کارهای پرتکرار هنر خیابانی

· دیوارنگاری‌های وارونه در مکان‌هایی که بازاریابان سطوح را از آلودگی پاک می‌کنند تا پیام‌هایی با ظاهری طبیعی ایجاد کنند.

· برچسب‌ها

· بازاریابی پنهان

 تبلیغات حمل‌ونقل: این نوع از تبلیغات بر روی قطارها و اتوبوس‌ها دیده می‌شوند. حدود ۳۸ درصد مشتریان در راه خانه تمایل دارند تبلیغات داخل اتوبوس و قطار را آگاهانه ببینند. بنابراین، این مکان‌ها یکی از بهترین مکان‌های تبلیغ و ارائه آموزش‌های فرهنگی و اجتماعی به حساب می‌آیند.

تبلیغات بر روی بام: با توجه به اینکه تعداد زیادی از ساختمان‌های بلندمرتبه در خیابان‌های اصلی و معابر پرتردد شهر وجود دارند، بام این ساختمان‌ها، یکی از بهترین روش‌های تبلیغات به‌حساب می‌آیند. این نوع تبلیغات نیز فضای اضافی در شهر را نمی‌گیرند و استفاده بهینه از فضاهای موجود به شمار می‌آیند.

لایت باکس‌ها: نام دیگر این ابزار تبلیغاتی بک‌لایت است که نوع دیگری از رسانه تبلیغاتی نام‌برده می‌شوند. لایت باکس‌ها در مقایسه با سایر ابزار تبلیغاتی به‌روزتر و نوین‌تر هستند. در سازه لایت باکس‌ها از یک لامپ اس ام دی استفاده می‌شود که مصرف برق بسیار پایینی دارد. از طرفی، بنری که در داخل لایت باکس قرار می‌گیرد باید چاپ یو وی باشد که بتواند نور را از خود عبور دهد. لایت باکس‌ها به لحاظ کاربرد در انواع مختلفی از قبیل دیواری، ایستاده، آویزان و گردان وجود دارند.

ماکت تبلیغاتی: نوعی از رسانه‌های محیطی به‌حساب می‌آیند. ماکت‌های تبلیغاتی نمونه بزرگی از محصول و کالا هستند که در اماکن سرپوشیده و پر تردد عمومی استفاده می‌شوند.

بالن‌های تبلیغاتی: بالن‌های لاتکسی هستند که با گاز هلیوم که سبک‌تر از هوا است پر می‌شوند. لوگوی شرکت یا فروشگاه و یا هر نوع تبلیغ قابل‌دیدن بر روی این بالن‌ها درج می‌شوند. این بالن‌ها را در ارتفاعی تنظیم می‌کنند که دور از موانعی مانند ساختمان‌های بلندمرتبه قرار بگیرند تا دید بهتری داشته باشند.

نمایشگرها: این نوع از تابلوهای شهری از رسانه‌های محیطی پراستفاده هم در زمینه تبلیغاتی و هم آموزشی به شمار می‌آیند. این نمایشگرها تلویزیون‌های بزرگی هستند که به دو نوع داخل سالن و فضاهای باز تقسیم می‌شوند و همه اقشار و همه گروه‌های سنی را مورد هدف قرار می‌دهند؛ بنابراین، این ابزار یکی از پرکاربردترین ابزار تبلیغاتی در همه شهرهای جهان بوده و برای انتقال مضامین آموزشی مورداستفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این نمایشگرها، می‌توان پیام‌های تبلیغاتی، فیلم و کلیپ را در معرض دید عموم قرارداد.

استندها: این نوع از تابلوهای شهری ابعاد کوچک‌تری داشته و مناسب افراد پیاده طراحی می‌شوند و در پیاده‌راه‌ها و فضاهای عمومی کاربرد زیادی دارند.

تبلیغات نور و رنگ (تبلیغات لیزری) : نوعی نورپردازی و استفاده از جلوه‌های نوری به‌حساب می‌آیند و بر روی ساختمان‌های بلندمرتبه از لیزرهای نوری برای نشان‌دادن لوگو برندها و تبلیغات استفاده می‌شوند. این ابزار در شب کارایی دارند و از مزایای آن می‌توان به کم‌هزینه‌بودن آنها اشاره کرد. علاوه بر بدنه ساختمان‌ها، از این نوع تبلیغات می‌توان در کف زمین، روی سقف نیز بهره برد.

بیلبوردهای خلاقانه شهری

بیلبوردهای موفق آن دسته از بیلبوردهای خلاقانه شهری هستند که بینندگان خود را به یک سفر کوتاه چندثانیه‌ای می‌برند. بیلبوردهایی که با طراحی‌های منحصربه‌فرد و مبتکرانه داستانی کامل را در دل یک تصویر و نوشته‌ای کوتاه جا می‌دهند. از جمله این بیلبوردهای خلاق می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

بیلبوردهای تصفیه‌کننده هوا

دانشگاه فنی و مهندسی کشور پرو بیلبوردهای خلاقانه‌ای را طراحی کرده‌اند که در کنار نقش تبلیغاتی خود هوا را نیز تصفیه می‌کنند. در واقع، این بیلبوردها به‌عنوان فیلتر تصفیه هوا عمل می‌کنند. نحوه کار به این صورت است که بیلبوردها هوای آلوده اطراف را جذب کرده و با استفاده از سیستم آب محور آن را تصفیه کرده و دوباره به محیط اطراف بر می‌گرداند. در واقع، بیلبوردها هوای آلوده را با آب ترکیب کرده و با استفاده از اصول پایه ترمودینامیک، مواد آلاینده را در آب حل کرده و هوایی پاک و تصفیه شده را منتشر می‌کند. این سیستم تصفیه از آب ۱۰۰ درصد قابل بازیافت استفاده کرده  و ۲.۵ کیلو وات در ساعت انرژی مصرف می‌کند.

اولین نوع از این بیلبوردهای تصفیه هوا در نزدیکی منطقه‌ای در شهر لیما نصب شد، شهری که از نظر کیفیت هوا به‌عنوان آلوده‌ترین شهر در آمریکای جنوبی شناخته شده است. طبق ادعای محققان این دانشگاه،   قدرت این بیلبوردها در تصفیه هوا برابر با ۱۲۰۰۰ اصله درخت است و می‌توانند روزانه حدود ۱۰۰۰۰۰ مترمکعب هوا را تصفیه کنند. طبق گفته تیم پژوهش این دانشگاه، هوای پاک تا شعاع ۵ بلوک را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد که خبر خوبی هم برای سازندگان و هم برای ساکنین اطراف است. مدیر توسعه دانشگاه فنی و مهندسی پرو گفت که ما به دنبال اثبات این مسئله هستیم که مهندسی راه‌حل همه مشکلات است. چه روشی بهتر از اینکه از طریق تبلیغات بتوان جهان را تغییر داد، به جامعه کمک کرد و از محیط‌زیست حفاظت نمود.

بستن کمربند

به‌راحتی می‌توان تبلور طراحی هوشمندانه در یک بیلبورد را در اینجا مشاهده کرد. به‌کارگیری چیزهایی که برایمان آشنا است. این بیلبورد، برای انتقال پیامی متفاوت به مخاطبان با استفاده از کمان دستی خطر نبستن کمربند ایمنی را به ما گوشزد می‌کند.

بیمه ملی

باور کنید یا نه این بیلبورد تبلیغ رنگ نیست بلکه بخشی از کمپین تبلیغاتی بیمه ملی و سراسری به‌عنوان ” زندگی با سرعت به سمت شما می‌آید” است. این بیلبورد از رنگ استفاده می‌کند تا پیام شعار به‌خوبی رسانده شود. همان‌طور که می‌بینید گویی رنگ از بیلبورد به پایین ریخته می‌شود و بر روی دیواره ساختمان، پارکینگ و حتی دو ماشین در پایین ساختمان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

خمیردندان فرمولا

این بیلبورد ساخته شده است تا ایده خمیردندان فرمولا “دندان‌های قوی می‌سازد” را برجسته کرده و اهمیت آن را بیشتر جلوه دهد. همان‌طور که شما می‌توانید ببینید به‌جای استفاده از یک مدل زیبا با دندان‌های سفید مانند مروارید، این بیلبورد مردی را نشان می‌دهد که دندان‌هایش آنقدر قوی هستند که انگار واقعاً تبلیغ را از روی سازه در می‌آورد.

اکونومیست

این بیلبورد به طور خلاقانه حس شخصی که از زیر لامپ عبور می‌کند را به‌وضوح نشان می‌دهد و با حرکت آن شخص، لامپ روشن می‌شود طوری که پیشنهاد می‌کند خواندن مجله اکونومیست باعث می‌شود شما ایده‌های ناب را از این مجله بگیرید.

بریتیش ایر ویز

این بیلبوردی است که بازی را برای تبلیغات محیطی خلاق تغییر داد و مورد تحسین عموم قرار گرفت. این بیلبورد دیجیتالی به طرزی هوشمندانه حس بسیار خوبی را در بینندگان ایجاد می‌کند. در واقع، این بیلبورد طوری طراحی شده است که به هنگام ردشدن هواپیماهای این شرکت از روی آنها، شروع به فعالیت می‌کند. پسربچه‌ای که در این بیلبورد دیجیتالی نشان داده می‌شود که زمان عبور هواپیمای این شرکت را می‌داند. وقتی هواپیما بر روی این بیلبورد عبور می‌کند، این پسربچه بلند شده و به هواپیما اشاره می‌کند و در طول بیلبورد حرکت می‌کند تا هواپیما از آنجا رد شود. در این حال، افرادی که در خیابان مشغول قدم‌زدن هستند، می‌توانند اطلاعات پرواز آن هواپیما را از قبیل مبدأ و مقصد، تعداد مسافرین و ارتفاع هواپیما از سطح زمین و سایر اطلاعات ضروری مشاهده کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=170320

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});