به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، آیتالله خامنهای امروز جمعه ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ در سخنانی به مناسبت سی و دومین سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) جمهوری اسلامی را مهمترین ابتکار امام خمینی برشمردند و گفتند:درباره هیچ نظام سیاسی در دنیا به اندازه جمهوری اسلامی پیشبینی زوال و فروپاشی نشده است.
فرازهایی از بیانات مقام معظم رهبری به این شرح است:
** ۱۴ خرداد دیگری فرارسید و فضای عمومی کشور آکنده شد با یاد و خاطره آن شخصیت عظیم وآن مرد بزرگ و آن رهبر بی جایگزین. آن دل عطوف و آن اراده فولادین.آن عزم سرشار از صلابت آن ایمان عمیق و روشن آن خردمند حکیم و دوراندیش
** ملت و کشور ما امروز و تا آیندههای دور به نگاهبانی از این یاد و خاطره عزیز احتیاج دارد
** امروز صحبتی که میخواهم به ملت عزیز عرض کنم بحثی است درباره مهمترین ابتکار امام بزرگوار. امام ابتکارات زیادی داشتند ولی این مهم ترین ابتکار امام است و آن عبارت است از جمهوری اسلامی بود این ابتکار امام بزرگوار بود. این همان مردمسالاری دینی است که زیر عنوان جمهوری اسلامی رسمیت پیدا کرد و عنوان نظام برخاسته از فکر و اراده ملت ایران و رهبری امام بزرگوار شد.
** در بین نظامهای عالم، نظامهای انقلابی و نظامهایی که در این یکی دو قرن اخیر تشکیل شده، بنده هیچ نظامی را سراغ ندارم که به قدر جمهوری اسلامی درباره او پیش بینی زوال و نابودی و فروپاشی شده باشد.
** از روز اول که جمهوری اسلامی تشکیل شد، بدخواهان، دشمنان و کسانی که نمیتوانستند این پدیده عظیم را هضم و تحمل کنند، در داخل و خارج کشور میگفتند جمهوری اسلامی تا دو ماه دیگر، گاهی میگفتند شش ماه یا یک سال دیگر بیشتر نمیتواند باقی بماند و از بین خواهد رفت.
** صلابت و قاطعیت امام بزرگوار و پیروزیهای عظیم ملت ایران در جنگ هشت ساله و حوادث گوناگون دیگر این همهمهها را فرونشاند. به قدری کم شد که تقریباً در اواخر عمر امام(ره) تمام شد و این همهمهها دیگر وجود نداشت. اینها نگاهشان به خیلی از انقلابها و نظامهای برآمده از انقلابها بود. این انقلابها در سراسر جهان شروع شوقانگیز و پایان زهرآگینی داشتند.
** راز پرشکوه و افتخار بخش ماندگاری این نظام این دو کلمه است: جمهوری و اسلامی؛ مردم و اسلام؛ جمهوری یعنی مردم و اسلام یعنی مردمسالاری دینی.
** کار بزرگ امام بزرگوار ما این بود که این فکر و نظریه جمهوری اسلامی را خلق کرد و آن را وارد میدان نظریههای سیاسی گوناگون کرد. بعد به آن تحقق و عینیت بخشید.
** کار بزرگ امام بزرگوار ما این بود که این فکر و نظریه جمهوری اسلامی را خلق کرد، آن را وارد میدان نظریههای سیاسی گوناگون کرد .در آن دوره نظریات مختلف سیاسی شرقی- غربی در عرصه مسائل سیاسی و ذهنیتهای سیاسی بود امام این نظریه را وارد کرد، بعد به آن عینیت بخشید. صرف ایجاد یک نظریه نبود بلکه آن را تحقق داد و نظام جمهوری اسلامی را به وجود آورد. کار بزرگ امام این است.
** امام رضوان الله تعالی علیه انسان بزرگی بود از جهات مختلف؛ از جمله از لحاظ دانش و معرفت دینی. پشتوانه ایجاد و تحقق این نظریه، معرفت عمیق او به اسلام بود. اسلام را میشناخت و میدانست که حاکمیت اسلامی مربوط به پیام اصلی اسلام است و اعتقاد عمیق او به مردم بود.
** امام بزرگوار به مردم خیلی اعتقاد داشت به تواناییها و عزم مردم، به وفاداری مردم. سال ۴۱ درهمان اول شروع نهضت، امام در درس یک روز بحث را مسائل سیاسی و مسائل جاری کشاندند و اشاره کردند به بیابان غم و گفتند اگر دعوت کنیم مردم بیابان را پر خواهند کرد در سال ۴۱که هیچ کس تصور نمیکرد بتوان مردم را در این چنین حرکتی همراه و وارد کرد.
**هم در مورد حاکمیت اسلام و هم درباره جنبه مردمی بودن حکومت و مردمسالاری مخالفین سرسختی وجود داشت. عدهای سکولارها و غربیها بودند که معتقد بودند دین افیون جامعه است و نمیتواند حکومت مردم را در دست بگیرد. دستهای دیگر میگفتند دین نباید آلوده به سیاست شود و باید تقدس خود را حفظ کند که این افراد سکولارهای مذهبی هستند که مذهبیاند اما در واقع سکولارند. یعنی هیچ اعتقادی به دخالت دین در شؤون زندگی ندارند و مخالفت حاکمیت اسلامند.
** مخالفان مردمسالاریها هم دو جبهه بودند، یکی سکولارها که میگفتند مردمسالاری را باید تکنوکراتها دست بگیرند پس جمهوری اسلامی بی معنی است. عدهای دیگر میگفتند مردم کارهای نیستند و باید دین حکومت کند که نمونه افراطی آن در داعش مشاهده میشود.
درباره انتخابات
**برخی به خاطر فشارهای معیشتی که وجود دارد و همهآن را لمس می کنیم به خاطر این فشارها مرددند که در انتخابات شرکت کنند یا نکنند یا برخی میگویند ما در دوره های مختلف با شوق به کسی رای دادیم بعد در آخر دوره منجر به دلخوری شد بنابراین خوب است در انتخابات شرکت نکنیم. نبایستی چیزها ما را دلسرد کند.
** اگر نابسامانی وجود دارد، اگر ناکارآمدی وجود دارد باید آن را با انتخاب درست و انتخاب خوب جبران کنیم نه با عدم انتخاب. اگر چنانچه واقعا ضعفی در مدیریت ها وجود دارد راه چاره آن چیست؟ راه چاره آن این است که در مدیریتها دخالت نکنیم؟ یا نه راهش این است که دخالت کنیم و یک مدیریت درست و حسابی و مدیریت به معنای واقعی کلمه اسلامی و مردمی به وجود بیاوریم و راهش این است. اگر چنانچه دلخوری وجود دارد این دلخوری را بایستی اینگونه جبران کنیم نه با وارد نشدن در منطقه انتخابات.
** البته در انتخاب بایستی دقت کنید. من تاکید میکنم به وعده و حرف نمیشود اطمینان کرد ما نسبت به دیگران هم همین حرف را می زنیم نسبت به خارجیها که حرف و وعده تحویل ما میدهند به مسئولان محترم در همین قضایایی هستهای که در جریان است، همیشه همین را میگویم که به حرف و وعده اعتماد نکنید به عمل کار برآید به حرف زدن و گفتن و وعده دادن نمیشود اعتماد کرد.
**در مسائل مهم کشور هم همینطور است حرف آسان است. هر کسی ادعایی میکند و وعده ای میدهد و حرفی میزند به اینها نمیشود اعتماد کرد. باید نگاه کرد و دید که آیا عملی در گذشته شخص وجود دارد که این وعده را تایید و تصدیق کند اگر چنانچه وجود داشت میشود به او اعتماد کرد بنابراین کارآمدی را با حرف نمیشود تشخیص داد
** توقعی از نامزدهای محترم دارم؛ وعدههایی را که مطمئن نیستند که میتوانند انجام بدهند، ندهند این وعدهها به ضرر کشور است. برای اینکه شما یک وعده ای میدهید و اگر به فرض به ریاست جمهوری رسیدید آن وعده عملی نمیکنید و مردم را نسبت به نظام و انتخابات دلسرد میکنید.
**بنابراین دادن وعدههایی که نامزدها مطمئن نیستند که بتوانند به آن عمل کنند جایز نیست. وعده هایی که قطعاً روشن مسلم و واضح است و اهل فن تایید میکنند که قابل تحقق است این وعدهها را بدهید اما اینکه ما فلان کار را انجام میدهیم چه و چه دیگر نمیخواهم تصریح بکنم. این وعدههایی که پشتوانه عملی ندارد، نباید داد.
** در جریان عدم احراز صلاحیت به برخی کسانی که صلاحیتشان احراز نشد جفا شد. به خودشان و خانوادههایشان نسبتهایی داده شد که معلوم شد خلاف است. فضای مجازی بدون هیچ قید و بندی این مسایل را منتشر کردند. مطالبه من این است که دستگاههای مسئول جبران کنند. گزارشهای خلاف واقع بود/
در حال تکمیل است