به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از آنادولو، پوپوفسکی که در نمایشگاه تجارت الکترونیک استانبول حضور یافته بود، با این خبرگزاری مصاحبه کرد.
او با تأکید بر اینکه صنعت تجارت الکترونیک در ترکیه ساختاری رقابتی دارد که نمونهاش در سطح جهان کمتر دیده میشود، گفت: در این بخش که بازیگران فعال زیادی دارد، حدود ۲۰ درصد از کل گردش مالی خردهفروشی از طریق تجارت الکترونیک حاصل میشود. این بسیار تأثیرگذار است.
پوپوفسکی با بیان اینکه یاندکس همچنان به مأموریت خود در ایجاد پل ارتباطی میان فروشندگان و کاربران در ترکیه ادامه میدهد، افزود: برای حمایت از اکوسیستم تجارت الکترونیک، در این نمایشگاه ابزارهای رایگانی مانند “مرچنت سنتر” و “یاندکس متریکا” را معرفی کردیم.
پوپوفسکی گفت که تبلیغات یاندکس در سطح جهانی به بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر دست یافته و این خدمات فرصتهای بزرگی برای شرکتهای ترکیهای ایجاد میکند.
پوپوفسکی یادآور شد که در پایان سال گذشته برنامهای برای سرمایهگذاری ۴۰۰ میلیون دلاری در خدمات موتور جستوجو در بازار ترکیه اعلام کردهاند و افزود: مطابق این برنامه پیش میرویم و تاکنون حدود ۵۰ میلیون دلار از این مبلغ هزینه شده است. تمرکز اصلی ما در حال حاضر بر موتور جستوجو است، زیرا معتقدیم این سرویس نقش لوکوموتیو برای سایر خدمات یاندکس در ترکیه ایفا خواهد کرد. آماده باشید، از یاندکس در مورد موتور جستوجو، نقشهها و سایر سرویسها، خبرهای جدید زیادی خواهید شنید.
او با اشاره به اینکه ابزار هوش مصنوعی یاندکس به نام «یازکا» که نتایج مبتنی بر منابع ارائه میدهد، در میان کاربران ترک بسیار مورد توجه قرار گرفته، افزود: ما معتقدیم که هوش مصنوعی هم برای فروشندگان و هم برای خریداران بسیار مفید خواهد بود. به همین دلیل شرکتهای تجارت الکترونیک باید به این فکر کنند که دادههایشان نه تنها از طریق کانالهای سنتی، بلکه در سیستمهای هوش مصنوعی نیز چگونه نمایش داده میشود. پوپوفسکی یادآور شد که «یازکا» با ویژگیهای جدید بهروزرسانی شده و اکنون نتایج جستوجوی مبتنی بر هوش مصنوعی نهتنها به صورت متنی، بلکه همراه با گزینههای تصویری و ویدیویی نیز ارائه میشود.
او با اشاره به اینکه فضای رقابتی در حوزه تجارت الکترونیک در ترکیه نتیجه استراتژیهای چندین ساله نهادهای تنظیمگر بوده است، تأکید کرد که سیاستهای مشابه باید در زمینههایی مانند موتورهای جستوجو و مرورگرهای اینترنتی نیز اعمال شود.
پوپوفسکی در ادامه گفت:ما معتقدیم که پلتفرمهای دیجیتال جهانی باید تحت قوانین ملی تنظیمگری قرار گیرند. با این کار میتوان گزینههای بیشتری به مصرفکننده ارائه داد. یعنی باید سیستمی ایجاد شود که کاربران بتوانند موتور جستوجو، مرورگر و دستیار هوش مصنوعی خود را انتخاب کنند و محدود به سیستمهای پیشفرض تعیینشده توسط تولیدکنندگان دستگاه نباشند.
وی با اشاره به اینکه تلاشهای رو به افزایش برای تنظیم پلتفرمهای دیجیتال در ایالات متحده بخشی از یک روند جهانی است، خاطرنشان کرد که اجرای سریع مقررات دیجیتال در دستور کار مجلس ترکیه نیز از نظر رقابت دیجیتال اهمیت زیادی دارد.
پوپوفسکی همچنین اظهار داشت که اجرای سریع این مقررات، نهتنها در زمینه موتورهای جستوجو و مرورگرها، بلکه در زمینه فناوریهای نوینی مانند هوش مصنوعی و چتباتها نیز ترکیه را به بازار رقابتیتری تبدیل خواهد کرد.
مدیر یاندکس در ترکیه در پایان با تأکید بر اینکه یکی از موضوعات اصلی مورد بحث در نمایشگاه تجارت الکترونیک استانبول فناوریهای هوش مصنوعی بود، گفت: ما از شیوهای که صنعت تجارت الکترونیک ترکیه این فناوری را پذیرفته، بسیار راضی هستیم. خوشحالیم که میبینیم کاربران یاندکس در ترکیه نیز این فناوری را به خوبی درک کردهاند. با افتخار میتوانم بگویم که ما اولین شرکتی بودیم که از هوش مصنوعی در نتایج جستوجو در بازار ترکیه استفاده کردیم. امروز یازکا همچنان در این حوزه پیشگام است. بهتازگی با ویژگیهای جدید بهروزرسانی شده است. اکنون میتواند علاوه بر متن، تصاویر و ویدیوهای متناسب با پرسوجوی کاربران نیز ارائه دهد. ما معتقدیم این تحول مسیر درستی برای صنعت است و از اینکه کاربران ترک از همین حالا در حال تجربه این فناوری هستند، خوشحالیم.