به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکوبه نقل از حریت علاوه بر این، نوسانات اخیر در نرخ ارز نیز رخ داد و با توجه به کمبود تراشه و نوسانات نرخ ارز، قیمت خودروهای دست دوم در پلتفرم های معاملات آنلاین در هفته گذشته تا ۱۰ درصد افزایش یافت.
قیمت ۴۵۰۰۰ وسیله نقلیه برای فروش در چنین پلتفرم هایی حتی در عرض ۲۴ ساعت نیز شاهد افزایش بود.
برخی از فروشندگان قیمت خودروهای دست دوم خود را بین ۲۰۰۰۰ لیره ترکیه (۱۸۰۰ دلار) تا ۱۰۰۰۰۰ لیر (۹۰۰۰ دلار) طی یک هفته افزایش دادند.
قیمت یک وسیله نقلیه که در ۱۵ نوامبر ۴۴۹,۰۰۰ لیربه فروش گذاشته شده بود، در ۱۸ نوامبر به ۴۶۹,۰۰۰ لیر افزایش یافت، در حالی که برچسب قیمت خودرویی که در ابتدا با قیمت ۵۵۵,۰۰۰ لیر عرضه می شد در سه روز به ۵۸۰,۰۰۰ لیر تغییر یافت.
مدیر یکی از شرکت های که داده های مربوط به بخش خودرو را ارائه میکند، اذعان کرد : کمبود تراشه و نرخ ارز در افزایش قیمتها نقش داشته است.
وی همچنین خاطرنشان کرد : «رفتار مصرفکننده» نیز عامل تعیین کننده دیگری است.
مالکان خودرو می خواهند وسایل نقلیه خود را با بالاترین قیمت ممکن بفروشند.
یالچین گفت: در هر تحولی، اولین کاری که آنها انجام می دهند افزایش قیمت است و هیچ معیاری برای اینکه چقدر می توانند بالاتر بروند وجود ندارد.
آلپ گولان از اتاق بازرگانی استانبول نیز گفت: شرکتهای لیزینگ خودرو و آنهایی که در تجارت خودروهای دست دوم فعالیت میکنند، چندان مایل نیستند خودروهای خود را برای فروش بگذارند.
«زیرا این که خودروهای جدید چه زمانی وارد بازار می شوند و سطح نرخ ارز چگونه خواهد بود، بر همه پوشیده است. اما قیمتها در پلتفرمهای آنلاین خودروهای دست دوم خارج از معیارهای معاملاتی است، بعید است که این خودروها با قیمتهایی که درخواست میکنند به فروش برسند.