به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از حریت، بر اساس گزارش وزارت بازرگانی ترکیه، تعداد سفارشها در ژانویه تا ژوئن 38 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و به 2.29 میلیارد رسید.
حجم تجارت الکترونیک خرده فروشی در نیمه اول سال به 233 میلیارد لیر رسید.
سهم تجارت الکترونیک در تجارت خرده فروشی از 17.6 درصد در سال گذشته به 18.5 درصد در دوره ژانویه تا ژوئن 2022 افزایش یافته است.
مخارج سرانه تجارت الکترونیک نیز برای گروه سنی 18 تا 70 سال 4964 لیر بوده و استانبول پیشتاز این بخش است.
هزینه سرانه در بزرگترین شهر ترکیه 9857 لیر بوده و پس از آن آنکارا با 6064 لیره و ازمیر سومین شهر بزرگ از نظر جمعیت با 5230 لیره قرار دارند.
نقل و انتقالات بانکی 32 درصد – 113 میلیارد لیر – از کل حجم تجارت را به خود اختصاص داده است، در حالی که وجه نقد هنگام تحویل – 7.7 میلیارد لیر – 2 درصد و تراکنش های کارتی – 228 میلیارد لیر – 66 درصد از کل حجم تجارت الکترونیک را تشکیل می دهند.
استانبول با 39 درصد بیشترین تعداد شرکت های فعال در تجارت الکترونیک را دارد. آنکارا و ازمیر به ترتیب با 8 و 7 درصد دوم و سوم شدند.
در 6 ماهه اول سال 2022، سهم هزینه های داخلی 308 میلیارد لیر یا در مجموع 88 درصد بوده است، در حالی که خرید سایر کشورها از کانال های تجارت الکترونیک ترکیه 15.8 میلیارد لیره یا سهم 5 درصد بوده است.
میزان خرید شهروندان ترکیه از پلتفرم های تجارت الکترونیک خارجی 24.7 میلیارد لیر یا 7 درصد سهم بوده است.
بخش خطوط هوایی بیشترین افزایش در حجم تجارت الکترونیک را با 408 درصد نسبت به سال قبل به 30.4 میلیارد لیر ثبت کرد.
مسکن با 344 درصد افزایش به 5.6 میلیارد لیر، حمل و نقل و ذخیره سازی با 236 درصد رشد به 12.6 میلیارد لیر رسید، در حالی که لوازم الکترونیکی با 176 درصد افزایش به 20.3 میلیارد لیره رسید.
افزایش در خواربارفروشی، سوپرمارکت و مواد غذایی به ترتیب 124 درصد و 99 درصد به 13.8 میلیارد لیره و 12.2 میلیارد لیره رسید.
حدود 70 درصد از مصرف کنندگان هنگام خرید آنلاین، برنامه های تلفن همراه را ترجیح می دهند. زنان ۵۲ درصد و مردان 48 درصد از خریداران آنلاین را تشکیل می دهند.
