به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اعتمادآنلاین، در ۳۰ روز، طی آبانماه امسال هزار و ۷۴۷ نفر بر اثر تصادفات کشته و ۳۴ هزار و ۵۰۷ نفر هم مصدم شدهاند. در بررسیهای «اعتماد» از آمار کشتهشدگان و مصدومان ناشی از حوادث رانندگی ارجاعی به مراکز سازمان پزشکی قانونی طی ۸ ماهه اول سال ۱۴۰۱ نشان داده شده است؛ ۱۳ هزار و ۴۷۶ نفر کشته و ۲۶۲ هزار و ۵۲۱ نفر مصدوم شدهاند که ۱۸۴ هزار و ۷۹۸ نفر از مصدومان مرد و ۷۷ هزار و ۷۲۳ نفر از آنها زن بودهاند.
به گزارش روزنامه اعتماد، این درحالی است که طی همین بازه زمانی در سال گذشته آمار کشتهشدگان ۱۱ هزار و ۷۶۷ نفر اعلام شده بود. این ارقام مشخص میکند آمار کشتهشدگان تصادفات نسبت به سال گذشته ۱۴،۵درصد رشد داشته است. همچنین آمار مصدومان هم نسبت به سال گذشته ۲۱درصد رشد داشته است.
در ادامه بررسیهای «اعتماد» مشخص شده است که کشتهشدگان ناشی از «سایر سوانح وسایل نقلیه» آماری جداگانه از فوتیهای مربوط به حوادث رانندگی دارند. سایر سوانح وسایل نقلیه به دلیل خودکشی، دیگرکشی یا غیرحادثهای یا در محیطی خارج از راه و جاده رخ میدهد. بر این اساس باید اشاره کرد؛ طی ۸ ماهه اول سال جاری هزار و ۳۹۳ نفر نیز بر اثر سایر سوانح وسایل نقلیه کشته شدهاند و در آبان ماه سال جاری هم ۱۷۳ نفر با همین عنوان، جزو آمار کشتهشدگان اعلام شدهاند.
بیشترین آمار مرگ و میر در هشت ماهه اول امسال به ترتیب مربوط به استانهای فارس (هزار و ۶۱ کشته)، تهران (هزار و ۳ کشته) و سیستانوبلوچستان (۹۲۳ کشته) میشود. البته استان سیستانوبلوچستان با ۲۹ کشته بیشترین آمار کشتهشده را در سطح «حوادث خاص» دارد.
حوادث خاص شامل موارد مربوط به تعقیب و گریز، قاچاق انسان، سوخت و کالا میشود. کمترین آمار مرگ و میر حوادث رانندگی نیز در هشت ماه اول امسال به ترتیب مربوط به استانهای ایلام (۱۳۲ کشته)، کهگیلویهوبویراحمد (۱۷۴ کشته) و اردبیل (۱۸۰ کشته) میشود. طبق بررسیهای دیگر «اعتماد» ۶ خودرو در پروندههای پرتصادف ایران قرار دارند. پراید (۷۰۰۰) مورد، پژو ۴۰۵ (۴۲۱۰) مورد، سمند (۱۸۰۶) مورد، پژو پارس (۱۷۲۵) مورد، پژو ۲۰۶ (۱۵۱۹) مورد و پیکان با (۱۰۰۶) مورد که جزو آمار پرتصادفترین خودروهای ایران به حساب میآیند.
طبق آمارها سالانه بیش از ۱۷ هزار نفر در جادههای کشور کشته میشوند و میزان تصادفات جادهای در کشور ما ۲۰درصد بیشتر از استانداردهای جهانی است.
آذرماه امسال سردار هادیانفر رییس پلیس راهور فراجا درباره حوادث رانندگی گفت: «۳۴درصد تصادفات در راههای اصلی اتفاق میافتد. ۷۵درصد تلفات جانی تصادفات نیز در این مسیرها صورت میگیرد. پلیس مسوول پیشگیری از تصادفات نیست بلکه مسوول رسیدگی به تصادفات است. با افزایش آمار تصادفات پیشبینی میشود تا آخر امسال ۲۰ هزار نفر جان خود را از دست بدهند.»
استان فارس طی هشت ماهه اول سال ۱۴۰۰ با ۹۶۸ فوتی در صدر آمار کشتهشدگان ناشی از حوادث رانندگی کشور قرار داشت و امسال هم در همین بازه زمانی با هزار و ۶۱ کشته بالاترین آمار تلفات را در سطح کشور به خود اختصاص داده که این آمار ۹،۶درصد نسبت به سال گذشته در این استان رشد داشته است. سال ۱۴۰۰ در استان فارس روزانه دو نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست دادند و روزی ۴۳ نفر هم مجروح شدند.
بعد از استان فارس نوبت به تهران میرسد که طی هشتماهه اول سال جاری با هزار و ۳ کشته بیشترین آمار مربوط به کشتهشدگان ناشی از حوادث رانندگی را ثبت کرده است. در تهران، طی هشتماهه اول سال ۱۴۰۰ جانباختگان حوادث رانندگی ۸۲۱ نفر بوده است. این آمار نشان میدهد تصادفات در تهران نسبت به سال گذشته ۲۲،۲درصد افزایش داشته است.
در تهران با حدود ۹ میلیون نفر جمعیت، روزانه حدود هزار و ۷۰۰ تصادف رخ میدهد. به عبارت دیگر در تهران، در هر یک دقیقه، یک تصادف اتفاق میافتد. تعداد موتوسیکلتهای درحال تردد در تهران معادل ۴٫۲ میلیون دستگاه برآورد شده که این تعداد، تقریبا معادل تعداد خودروهای شمارهگذاری در تهران است. تیر ماه سال جاری سرهنگ رابعه جوانبخت، کارشناس تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد: «۴۳درصد از آمار متوفیان حوادث و تصادفات شهر تهران در بزرگراههای تهران اتفاق میافتد. در واقع این تصادفات جایی رخ میدهند که رانندگان احتمال حضور عابرین پیاده را نمیدهند.
عابرین پیاده نباید در بزرگراهها تردد کنند اما متاسفانه آنها به صورت ناایمن تردد میکنند و ۴۳درصد تصادفات را رقم میزنند. دو گروه در تصادفات تاثیرگذارند؛ کودکان و افراد میانسال و مسن. برخی سالمندان به دلیل شرایط جسمی، تعلل در حرکت دارند و همین موضوع سبب حوادث میشود. برخی ساعات روز، مانند صبح زود، نور و انعکاس آنطوری است که عابرین به خوبی دیده نمیشوند. ترددهای عرضی ناایمن، یکی از عوامل بروز تصادفات عابران پیاده است. درحالیکه تمامی امکانات برای تردد عابر نصب و اجرا شده است. عابران پیاده باید از پلهای مخصوص عابران تردد کنند. یکی از صحنههای دردناک که بسیار دیده میشود، عبور فرد پیاده از عرض بزرگراه و ایجاد حوادث ناگوار است. درحالی که در همان محل پل مکانیزه و تمامی امکانات آماده تردد عابر از پل بوده است.»
پس از فارس و تهران، سیستانوبلوچستان سومین استانی است که در ۸ ماهه اول امسال ۹۲۳ کشته داشته است. درحالی که سال گذشته، آمار کشتهشدگان در این استان، درباره زمانی مشابه ۷۵۳ کشته اعلام شده بود که این آمار رشد ۲۲،۶درصدی کشتهشدگان را در این استان محروم نشان میدهد. آذر ماه سال جاری، حسین مدرس استاندار سیستان و بلوچستان درباره تصادفات در این استان گفت: «این استان با کمترین میزان تصادفات بیشترین تلفات را متحمل شده است. ۹۲درصد تصادفات جادهای در استان سیستانوبلوچستان به صورت رخ به رخ و در جادههای یک بانده به وقوع پیوسته است. دوبانده شدن محور گُشت به سراوان به عنوان یک نقطه حادثهخیر و پرترافیک از مطالبات مردم محسوب میشد که هماینک زیر بار ترافیکی رفته است. ۴۴درصد واژگونی خودرو و خروج از جادهها، ۳۴درصد برخورد چند وسیلهای، هفت درصد برخورد وسیله نقلیه با جاده، یک درصد برخورد وسیله نقلیه با اجسام و ۱۴درصد سایر عوامل موجب بروز تصادفات جادهای در سیستانوبلوچستان شده است.»
همچنین سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در این زمینه به «اعتماد» میگوید: «همه روزه در اکثر نقاط کشور تصادفات جادهای و درونشهری اتفاق میافتد که این تصادفات در برخی استانهای کشور به دلیل مشکلات و مسائلی که گاهی به خطای انسانی و در مواردی مربوط به سهلانگاری مسوولان میشود، رخ میدهد.
خودروهای ناایمن که با کوچکترین ضربهای مچاله و باعث مصدوم یا کشته شدن افراد میشوند در تصادفات نقش مهمی دارد. بیشترین تصادفات جادهای استان سیستانوبلوچستان در محور ترانزیتی ایرانشهر، نیکشهر و چابهار است و باتوجه به اینکه این جادهها جوابگوی حجم انبوه انواع خودروهای سبک و سنگین نیست این جادهها معروف به جادههای مرگ هستند. در جادههای ایرانشهر، نیکشهر و چابهار ماهانه دهها نفر کشته و زخمی میشوند.»
۳ هزار و ۳۹۲ نقطه حادثهخیز در کشور
آبان ماه امسال، سردار حسن مومنی، رییس پلیس راه راهور فراجا گفت: «تعداد ۳۳۹۲ نقطه حادثهخیز در جادههای کشور شناسایی شده است. یکهزار نقطه تاکنون اصلاح شده و رفع نقاط دیگر نیز در حال انجام است. از این تعداد نقاط حادثهخیز، یکهزار و ۵۸۵ نقطه پرتصادف و یکهزار و ۸۰۰ نقطه نیز دارای تصادف است. اولویت رفع نقاط حادثهخیز در جادههای پرتصادف کشور است. استانهای فارس، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمان و سیستانوبلوچستان، بیشترین تعداد فوتی در تصادف را دارند و تدابیر ویژهای در راستای کاهش میزان تصادفات و فوتیها در این استانها اندیشیده شده است. بیش از ۶۰درصد سوانح رانندگی در ۳۰ کیلومتری شهرها موجب شکلگیری پویش «۶۰ – ۳۰» با هدف پیشگیری و کاهش سوانح رانندگی شده که این مهم باید با تعامل و همافزایی حوزه راهداری و شهرداری با یک مدیریت هدفمند انجام شود.
طبق مصوبه کمیسیون ایمنی راه، ۱۸۸ هزار خودرو کامیون و کامیونت که عمر آنها بیش از پنج سال است، از ابتدای دی ماه سال جاری در راستای کاهش تصادفات و سرعت خودروها، به حفاظ جانبی مجهز میشوند و در مرحله بعدی، این اقدام درخصوص تریلیها، اجرایی خواهد شد. در واقع ۱۸درصد فوتیهای تصادفات جادهای، بر اثر برخورد با خودروهای سنگین است. بیشترین میزان تصادفات در ساعات ۱۶ الی ۲۴ رخ میدهد.
بخشی از علت بروز تصادفات جادهای، سرعت بالا، سبقت، توجه نکردن به جلو، خستگی و خوابآلودگی و بخش دیگر به ایمن نبودن خودرو و استاندارد نبودن راهها مرتبط است. بیشترین آمار تصادفات منجر به فوت در سطح کشور در سال گذشته، مربوط به مهر ماه بود. همچنین حجم تصادفات منجر به فوت در گردنه زالیان در استان مرکزی بسیار بالاست و در این جاده ۲۶ کیلومتری، در هفت ماهه نخست امسال، ۳۱ نفر جان خود را از دست دادند و بخش عظیمی از این حوادث ناگوار به ایمنی جادهها مربوط است. تعداد فوتیهای امسال در جادههای اصلی استان مرکزی ۲۷درصد، بزرگراهی ۲۵درصد و جادههای فرعی نیز ۲۲درصد افزایش یافته است. در سال ۱۴۰۱ میزان فوتیها ۲۱درصد و جرحی ۱۲درصد در تصادفات درونشهری افزایش و در مجموع میزان فوتیها در حوزه راه و راهور ۴۳درصد افزایش یافته است.
۴۱درصد افزایش فوتی مربوط به عابران پیاده، راکبان موتوسیکلت ۴۰درصد و ۱۸درصد رانندگان و سرنشینان خودرو بوده است.» سرهنگ فائزه سادات صالحی، رییس اداره تصادفات و مهندسی منطقه یک پلیس راهور تهران بزرگ نیز اعلام کرده است: «یکی از دلایل اصلی تصادفات در شهر تهران، حرکت نکردن بین خطوط و تغییر مسیرهای ناگهانی است. در ماده ۱۱۹ آییننامه رانندگی ذکر شده که رانندگان همواره موظف هستند در بین خطوط ترافیکی ترسیمشده حرکت کنند و اگر قصد تغییر مسیر دارند، با روشن کردن راهنما دیگر رانندگان را از تصمیم خود آگاه کنند.
البته برخی معابر نیز فاقد خطکشی هستند که در این شرایط تغییر مسیر و انحراف به طرفین ممنوع است، مگر در شرایط نیاز که با استفاده از راهنما انجام میشود. در هفتماهه اول سال جاری، ۸درصد از علل اصلی تصادفات در تهران، مربوط به تغییر مسیر ناگهانی بوده است. شاید این عدد درصد بالایی نباشد اما در میان علل اصلی تصادفات، رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.
اولین علت تغییر مسیر ناگهانی، بیتوجهی به همه مقررات رانندگی و عجله و شتاب بیمورد است. این عجله در وقوع درصد قابل توجهی از تصادفات موثر است. برخی مواقع نیز موانع موجود در محورها سبب تغییر مسیر میشود. امکانات موجود در برخی خودروهای روز دنیا برای جلوگیری از حوادث ترافیکی و مربوط به تغییر مسیر است اما خودروهای داخلی کشور ما مجهز به این امکانات نیستند.»