• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
2

۴۰ درصد بودجه وزارت ارتباطات به شبکه ملی اطلاعات رسید!

  • کد خبر : 91464
  • 22 دی 1401 - 11:45
۴۰ درصد بودجه وزارت ارتباطات به شبکه ملی اطلاعات رسید!
یاز اکو - بودجه وزارت ارتباطات در سال آینده حدود ۱۵ هزار و ۶۱۱ میلیارد تومان است. نکته قابل توجه این است که بیشترین سهم از این رقم به توسعه شبکه ملی اطلاعات تخصیص داده شده است، یعنی حدود 40 درصد!

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، براساس لایحه بودجه ۱۴۰۲، میزان بودجه وزارت ارتباطات در سال آینده حدود ۱۵ هزار و ۶۱۱ میلیارد تومان است که بیشترین سهم از این رقم که حدود ۶ هزار میلیارد تومان است به توسعه شبکه ملی اطلاعات اختصاص می‌یابد.

این اولین باری نیست که شبکه ملی اطلاعات بخش اعظم بودجه وزارت ارتباطات را می‌بلعد. سال گذشته هم ۱۰ هزار میلیارد تومان از بودجه ۱۴ هزار میلیارد تومانی وزارت ارتباطات به شبکه ملی اطلاعات تخصیص داده شد.

افزایش بودجه وزارت ارتباطات برای اینترنت ملی

به نظر می‌رسد که این بودجه به این دلیل است که اغلب اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری در یک سال گذشته با هدف توسعه شبکه ملی اطلاعات انجام شد و براساس اعلام وزارت ارتباطات، در یک سال اخیر این پروژه پیشرفت ۶۰ درصدی را تجربه کرده است.

بحث راه‌اندازی شبکه ملی اینترنت در ایران از سالیان پیش مطرح شده و قرار بود تا پایان دولت دوازهم اجرایی شود. این طرح به دلیل ضعف زیرساخت‌ها و کمبود بودجه لازم مطابق پیش‌بینی‌ها جلو نرفت. حالا دولت سیزدهم با افزایش بودجه وزارت ارتباطات که متولی توسعه طرح شبکه ملی اطلاعات است دو سال است که سعی به تکمیل این طرح دارد.

حالا در لایحه بودجه ۱۴۰۲، بودجه وزارت ارتباطات حدود ۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و با توجه صحبت‌های وزیر ارتباطات که اصلی‌ترین پروژه را ایجاد شبکه ملی اطلاعات می‌داند، به نظر می‌رسد این افزایش بودجه مانند سال گذشته برای فراهم کردن زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات بوده است.

همچنین، براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، به منظور شتاب بخشی به توسعه شبکه ملی اطلاعات، صندوقی تحت عنوان «صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات» راه‌اندازی خواهد شد.

بودجه زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ دولت همچنین برای سازمان های زیرمجموعه وزارت ارتباطات مانند پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شرکت ملی پست بودجه‌ای در نظر گرفته شده است.

به طور مثال برای پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ۱۶۵ میلیارد و ۵۷۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، سازمان تنظیم مقررات ۲۷۳ میلیارد و ۲۸۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، شرکت ملی پست ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و برای خود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۱۳ هزار و ۶۰۳ میلیارد و ۶۵۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پیش بینی شده است که در مجموع حدود ۱۵ هزار و ۶۱۱ میلیارد و ۳۸۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برای این حوزه در نظر گرفته شده است.

گفتنی است در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ برای شرکت ارتباطات زیرساخت بودجه‌ای در نظر گرفته نشده است.

بودجه مرکز ملی فضای مجازی برای فیلترینگ

از سوی دیگر در لایحه بودجه ۱۴۰۲ که امروز به مجلس تقدیم شد، بودجه مرکز ملی فضای مجازی نیز ۱۱۵ میلیارد تومان پیش بینی شده است. این درحالیست که بودجه تعلق گرفته به این مرکز ۹۹ میلیارد و ۸۷۲ میلیون ۸۰۰ هزار تومان بود.

مرکز ملی فضای مجازی که به‌عنوان بازوی اجرایی شورای عالی فضای مجازی کشور فعالیت می‌کند، در سال آینده شاهد افزایش چشمگیری در بودجه خود نسبت به بودجه مصوب امسال است.

مرکز ملی فضای مجازی که از سال ۹۱ کار خود را آغاز کرده به صورت مستمر شاهد افزایش بودجه هزینه‌ای و سرمایه‌ای بوده است که این روند نشان می‌دهد جایگاه مرکز ملی در ساختار اداری کشور، روزبه‌روز مستحکم‌تر می‌شود.

با وجود اینکه مانند سال گذشته، وزارت ارتباطات بازم شاهد افزایش بودجه برای توسعه شبکه ملی اطلاعات بوده است، اما مرکز ملی فضای مجازی هم به‌نوعی در توسعه این شبکه نقش دارد و حالا هم در جهت همین هدف شاهد افزایش بودجه این نهاد در سال ۱۴۰۲ بوده است.

فیلترینگ هم یکی مسائلی است که بسیار هزینه بر است، اما این اقدام در حوزه اختیارات وزارت ارتباطات نیست. این وزاتخانه نه فرمان فیلتر می‌دهد نه آن را اجرا می‌کند. فرمان معمولا از سوی قوه قضاییه، شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی فضای مجازی صادر می‌شود و مسئولیت اجرای آن هم بر عهده شرکت‌های تامین کننده اینترنت است.

به نظر می‌رسد که لایحه بودجه ۱۴۰۲، گویای آن است که بخش عمده‌ای از بودجه‌ای که برای سازمان‌ها و نهادهایی که ارتباطات یا همان اینترنت را در کشور مدیریت می‎‌کنند، در نظر گرفته شده، قرار صرف توسعه شبکه ملی اطلاعات یا همان اینترنت ملی شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=91464

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});