• امروز : پنج شنبه - ۱ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
12

مقایسه مدیریت گردشگری ایران با ترکیه در دوران کرونا

  • کد خبر : 9961
  • 17 فروردین 1400 - 13:15
مقایسه مدیریت گردشگری ایران با ترکیه در دوران کرونا
یاز اکو؛ مهدی عباسی - در روزهای گذشته شاهد بودیم که دکتر نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به وزیر کشور، خواهان تعطیلی یک هفته‌ای مبادی مرزی با ترکیه، جهت مدیریت موج جدید کرونا در کشور‌ شده است. همزمان معاون وزیر بهداشت می‌گوید فعالان صنعت گردشگری دندان روی جگر‌ گذاشته و کمی صبر پیشه کنند. به نظر می‌رسد سیاست‌گذاران حوزه‌ی سلامت کشور به جای مدیریت صحیح واکسیناسیون، در فکر مدیریت صنعت ورشکسته‌ی گردشگری هستند.

با اینکه در یکسال گذشته، بیشتر فعالان حوزه‌ی گردشگری کشور با موج‌ شدید تعطیلی و کاهش نیروی کار‌ خود‌ مواجه بوده‌اند ولی به‌نظر می‌رسد خرید تور و‌ سفر چند صد و یا چند هزار نفر در عید نوروز به ترکیه، ارمنستان و چند کشور دیگر نمی‌تواند در رونق مجدد این صنعت موثر باشد.

اکثر کشورهای میزبان مسافران ایرانی در نوروز برای مدیریت موثر این ‌سفرها اقدام به برنامه‌ریزی و اجرای پروتکل‌های کارآمدی کرده‌اند که احتمال آلودگی مسافران را در مدتی که در این‌ کشور‌ هستند تقریبا به صفر می‌رساند. مثلا مسافران عازم ترکیه پیش از سفر باید فرمی را به زبان فارسی در وب‌سایت وزارت بهداشت و درمان ترکیه تکمیل کرده و موفق به اخذ کد سلامت (HES) شوند و تردد آنها در کلیه‌ی مراکز اقامتی، پذیرایی و تجاری منوط به ارائه‌ی آن کد است. از پروتکل‌های تحویل اتاق تا صرف غذا در مراکز پذیرایی که با نظارت شدید سیستم پزشکی همراه است تا ارائه‌ی دارو و درمان برای شبه بیماران در هتل‌ها!

هزینه‌ی گردشگر بیمار برعهده‌ی هتل

شاید نادرترین اتفاق در صنعت گردشگری ترکیه تنظیم برنامه‌ای تحت عنوان گارانتی برای تمامی هتل‌ها باشد، بدین شکل که اگر در مدت حضور گردشگر کشور‌ مقصد، مبتلا به ویروس کرونا گردد، هزینه‌ی ۱۴ روز قرنطینه‌ی مسافر در یک اتاق اختصاصی به همراه صرف غذا و نوشیدنی و دارو بر عهده‌ی هتل میزبان خواهد بود.

تست پی سی آر در فرودگاه های ترکیه

تست‌گیری مسافران در تمامی هتل‌ها

راهکاری که دولت ترکیه برای خروج از بحران صنعت گردشگری در پیش گرفته است حمایت از هتل‌های گارانتی و اجرای تست کرونا در تمامی هتل‌ها با استقرار اکیپ‌های مستقر در هتل است، بدین شکل که مسافر ۴۸ ساعت قبل از عزیمت به کشور مبدا در اتاق‌هایی که برای این منظور پیش‌بینی شده‌اند اقدام به تست پی‌سی‌آر کرده و بعد از اطلاع از نتیجه‌ی تست، اقدام به تحویل اتاق خود کرده و مراجعت می‌کنند. یعنی احتمال انتقال ویروس را تقریبا به صفر می‌رساند.

واکسیناسیون کارکنان مراکز گردشگری

اقدام دیگری که دولت ترکیه در چند ماه گذشته برای نجات صنعت گردشگری این کشور به اجرا گذاشت؛ واکسیناسیون کارکنان مراکز گردشگری بود که بعد از کادر درمان بیشترین ارتباط را با مردم دارند، چیزی که از چشم متولیان هر دو حوزه‌ی بهداشت و درمان، و میراث فرهنگی و گردشگری ایران به دور مانده است. اولویت تزریق واکسن درکشور ترکیه با کسانی است که در صف مقدم درآمدزایی بودند و بدین شکل میزان همه‌گیری کرونا را در دست‌اندرکاران این صنعت پایین می‌آورد.

استفاده از تجربه‌ی کشور ترکیه در ‌مقطع کنونی می‌تواند هم باعث بازگشت رونق مجدد صنعت گردشگری به روزهای قبل از کرونا باشد و هم می‌تواند به جای بستن مرزها، درها و دروازه‌ها، با مدیریت صحیح به مبارزه با این بیماری همه‌گیر پرداخت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=9961

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. سلام تشکر استفاده کردیم..

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});