• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6

توسعه روابط ایران و عربستان بدون برجام و FATF شدنی است؟

  • کد خبر : 100504
  • 15 فروردین 1402 - 15:30
توسعه روابط ایران و عربستان بدون برجام و FATF شدنی است؟
یاز اکو - چندی پیش ایران و عربستان به تقابل به یکدیگر پایان دادند و با میانجی‌گری چین روابط حسنه‌ای با یکدیگر ایجاد کردند. این دو کشور حتی به فکر راه‌اندازی اتاق مشترک بازرگانی افتاده‌اند. با این حال حمیدرضا صالحی، عضو اتاق بازرگانی تهران، معتقد است لازمه توسعه تجارت دو کشور حل مشکلات بانکی با احیای برجام و پذیرش مفاد FATF است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، از بهبود روابط ایران و عربستان می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین رخدادهای منطقه طی یک سال اخیر نام برد؛ طوری که حتی احیای روابط اقتصادی ایران و عربستان حتی به صورت موقت در کاهش نرخ ارز نیز اثرگذار بود.

حال بسیاری از کارشناسان اقتصادی ازسرگیری روابط تجاری دو کشور را پس از هفت سال توقف، اقدام مهمی عنوان می‌کنند، اما در عین حال معتقدند اگر مسئله برجام و روابط بانکی بین‌المللی حل نشود، نمی‌توان انتظار زیادی برای رشد روابط تجاری ایران و عربستان در آینده داشت.

از آنجایی که عربستان در اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ خود به دنبال فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی و در عین حال صنعتی‌سازی است؛ ایران می‌تواند زمینه شکل‌گیری هر چه بیشتر برای توسعه اقتصادی با عربستان از هم‌اکنون فراهم کند.

عربستان در طول یک سال گذشته رشد بخش غیرنفتی این کشور را بسیار پرسرعت رقم خورده است؛ به نحوی که با پیشی گرفتن از هند، توانسته سریع‌ترین رشد اقتصادی در جهان را تجربه کند! تولید ناخالص داخلی عربستان در یک سال منتهی به سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ میلادی، ۱۲.۲ درصد افزایش یافته است؛ این سریع‌ترین رشد اقتصاد عربستان از سال ۲۰۱۱ محسوب می‌شود.

امکان همکاری اقتصادی ایران و عربستان در کشور ثالث

حمیدرضا صالحی، عضو اتاق بازرگانی تهران، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره ازسرگیری روابط تجاری ایران و عربستان عنوان کرد: ایران و عربستان دو کشور مهم در منطقه محسوب می‌شوند که دارای ظرفیت اقتصادی بالایی برای یکدیگر هستند.

او افزود: نزدیکی این دو کشور می‌تواند زمینه‌ساز همکاری ایران و عربستان در کشورهای ثالث شود؛ برای مثال در رابطه با توسعه عراق، ایران می‌تواند با همکاری عربستان پروژه‌های مشترکی را جلو ببرد.

این فعال بخش‌خصوصی به ضریب بالای سرمایه‌گذاری عربستان در سایر کشورها اشاره کرد و گفت: سیاست‌های صنعتی‌سازی این کشور با سرعت در حال پیشرفت است و در عین حال از سیاست اقتصاد نفتی در حال فاصله گرفتن هستند.

دو پیش‌شرط توسعه تجارت بین ایران و عربستان

صالحی تنش‌زدایی با عربستان را سیاست درستی توصیف کرد، اما در عین حال معتقد است که توسعه تجارت دو کشور ارتباط تنگاتنگی با حل مشکلات «روابط بانکی و برجام» دارد.

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی اظهار کرد: اگر روابط بانکی برقرار نشود، امکان افزایش تبادلات تجاری با عربستان به‌رقم بهبود روابط، وجود ندارد. در کنار آن نیز باید مذاکرات برجام و پیوستنFATF نیز دنبال شود.

وی تاکید کرد: لازم است که مسائل اقتصادی در راس مذاکرات با عربستان باشد و همکاری‌های اقتصادی که سال‌ها معطل و متوقف شده مجدد با رویکردی جدید به جریان بیفتد؛ از این رو لازم است بخش خصوصی در روند مذاکرات اقتصادی با عربستان حضور فعال داشته باشد.

او به راه‌اندازی اتاق بازرگانی مشترک بین ایران و عربستان اشاره کرد و گفت: ظرفیت همکاری مشترک با عربستان امروزه از بسیاری از کشورهایی که ما با آن‌ها اتاق مشترک بازرگانی داریم، بیشتر است.

صالحی در پاسخ به این سوال که آیا عربستان با توجه به اینکه روند مذاکرات برجام متوقف شده است، حاضر است که در ایران سرمایه‌گذاری کند؟ توضیح داد: در حال حاضر شرکت‌های عربستانی در برخی از زیرساخت‌های شرکت‌های ایرانی سهامدار هستند و علاقه‌ به همکاری بیشتری با ایران دارند؛ اما سازوکار بین‌الملی تعریف خود را دارد و باید برخی موانع برداشته شود.

بر اساس این گزارش، به تازگی کیوان کاشفی، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران، اعلام کرد: با پیگیری اتاق ایران به‌زودی اتاق مشترک بازرگانی دو کشور راه‌اندازی می‌شود که این اقدام گام مفید برای پیش‌برد اهداف اقتصادی ایران و عربستان خواهد بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=100504

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});