• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5

چه کسی جانشین مصباح یزدی می‌شود؟/ سید محمد‌مهدی میرباقری تئوریسین جدید؟

  • کد خبر : 100534
  • 15 فروردین 1402 - 22:30
چه کسی جانشین مصباح یزدی می‌شود؟/ سید محمد‌مهدی میرباقری تئوریسین جدید؟
یازاکو - نگاهی به سیر فعالیت‌های میرباقری نشان می‌دهد که او پس از اینکه به ریاست فرهنگستان علوم اسلامی قم می‌رسد، در دهه اول بیشتر فعالیت‌هایش در چارچوب اهداف فرهنگستان بوده است. به‌عبارتی در دهه اول خبری از اظهار‌نظر سیاسی توسط او به‌صورت چشم‌گیر نیست، اما اوایل دهه ۹۰ آرام‌آرام وارد فضای سیاسی کشور می‌شود. در این بین نوع نگاه او همانند استادش اجرای احکام اسلامی بدون کوچکترین تقلیلی است و همین هم موجب می‌شود که از سخنانش نوعی بنیادگرایی برداشت شود

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از هم میهن؛ در بین شاگردان محمدتقی مصباح‌یزدی، یک نام بیش از سایر اسامی در حوزه اظهارنظر‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بین‌الملل به‌چشم می‌خورد. سید محمد‌مهدی میرباقری که طی دو دهه اخیر ریاست فرهنگستان علوم اسلامی قم را بر عهده داشته است، تقریبا طی یک دهه اخیر به‌مرور در فضای سیاسی کشور فعال شده و این فعالیت روند رو به رشدی گرفته است؛ به‌گونه‌ای‌که شاید بتوان گفت با توجه به جایگاه او در فضای رسانه و فعالیتش به‌عنوان یکی از چهره‌های ساکن در قم، احتمالاً با تئوریسینی روبه‌رو شده‌ایم که جا پای استاد خود (مصباح یزدی) گذاشته و به‌عنوان رئیس «جریان آکادمی» در همان مسیری حرکت می‌کند که مطلوب مصباح بوده است.

البته آن‌ها هر‌چند اختلاف‌نظر‌های جزئی با مصباح داشتند، اما اشتراک‌نظر‌ها عاملی برای وحدت‌شان بود؛ به‌گونه‌ای‌که میرباقری پس از درگذشت مصباح یزدی، استادش را در کنار قاسم سلیمانی به‌عنوان سردمداران مبارزه با اسلام آمریکایی خطاب کرده بود. او معتقد است «آن‌هایی که اسلام حداقلی را پیاده کرده‌اند عامل اتفاقات این روز‌های کشور هستند»؛ و همچنین می‌گوید «باید موازنه‌ی موجود را به‌نفع جبهه‌ی انقلاب تغییر داد». در جایی دیگر گفته است: «صف‌بندی «اصولگرا» و «اصلاح‌طلب»، جواب نمی‌دهد. باید مرزبندی‌های سیاسی را بازسازی و نوسازی کنیم. باید برویم سراغ یک دسته‌بندی دیگر: جریان غرب‌گرا و جبهه انقلاب».

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=100534

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});