• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

آزادراه تبریز- بازرگان جاده «ابریشمی» حمل و نقل کالا و مسافر

  • کد خبر : 101424
  • 22 فروردین 1402 - 14:45
آزادراه تبریز- بازرگان جاده «ابریشمی» حمل و نقل کالا و مسافر
یاز اکو - آزادراه تبریز- مرند- بازرگان در قالب جاده ابریشم از زیرساخت‌های جاده‌ای و ارتباطی آذربایجان‌شرقی است که به عنوان حلقه اتصال ایران به منطقه قفقاز و ترکیه در حال اجراست و در تسهیل و تسریع ترانزیت (حمل و نقل) کالا و مسافر در این مسیر نقش بسزایی ایفا می کند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، آزادراه تبریز- مرند- بازرگان از ابرپروژه‌های آذربایجان شرقی و بخشی از بزرگراه ۲۰ هزار و ۵۵۷ کیلومتری آسیا به شمار می رود که از کمربندی توشین در مرکز توکیو شروع شده و پس از عبور از کره شمالی، چین، ویتنام، کامبوج، تایلند، میانمار، هند، بنگلادش، پاکستان، افغانستان و ایران در مرز بین ترکیه و بلغارستان خاتمه می یابد.

این آزادراه به عنوان بخش مهمی از کریدور (دالان) بین المللی شرقی – غربی کشور از گمرک «دوغارون» در مرز افغانستان شروع و پس از عبور از تهران به گمرک بازرگان در مرز با ترکیه ختم می شود که بخشی از این مسیر از تهران تا تبریز ساخته شده و در حال بهره برداری است بخشی نیز به طول ۶۴ کیلومتر از غرب تبریز شروع شده است و پس از عبور از صوفیان به مرند می رسد.

آزادراه تبریز- مرند – بازرگان به طول ۲۵۳ کیلومتر از محورهای پرتردد سفرهای تجاری و تفریحی منطقه به شمار می رود که عملیات اجرایی آن در سال ۸۶ آغاز شده است و اجرای آن موجب کاهش زمان سفر، افزایش ظرفیت تردد جاده ای در این مسیر، افزایش سطح کیفیت ترافیک، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت، توسعه شبکه آزادراهی کشور و افزایش سهم ایران در بازار حمل و نقل کالا و مسافر به منطقه قفقاز و ترکیه می شود.

توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و ارتباطی آذربایجان‌شرقی به عنوان بستر دستیابی ایران به منطقه قفقاز و ترکیه از اولویت های دولت سیزدهم برای توسعه زیرساخت های جاده ای و ارتباطی کشور و آذربایجان شرقی بوده که برای تحقق آن ۲ هزار و ۳۸۳ میلیارد تومان اعتبار تصویب شده که با بهره برداری کامل از آزادراه تهران – بازرگان، راه دسترسی از پایتخت کشورمان به مرز ترکیه به طول حدود ۹۰۰ کیلومتری به شکل آزادراه فراهم می شود.

به گفته کارشناسان اقتصادی، مسیر تبریز – بازرگان، مسیر اصلی ترانزیت کالا و مسافر با کشور ترکیه، اتحادیه اروپا و منطقه قفقاز است که سالانه بیش از ۱۵ میلیون تن بار و ۱۰ میلیون مسافر از طریق آن جابجا می‌شوند.

آزادراه تبریز – مرند – بازرگان نیز از جمله طرح های نیمه تمام عمرانی، صنعتی و زیرساختی آذربایجان شرقی است که از برکت سفر استانی آیت الله رئیسی، رییس جمهور و اعضای هیات دولت در راستای عمل به شعار «عدالت محوری» در قالب بیست و سومین سفر استانی در ۱۲ خرداد سال گذشته بی بهره نماند و ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار را به خود اختصاص داد تا در بازه زمانی ۲ ساله روند اجرایی این طرح تسریع یابد.

آزادراه تبریز - بازرگان جاده ابریشمی ترانزیت کالا و مسافرعابدین خرم، استاندار آذربایجان شرقی

اجرای پروژه های حوزه راه مسیر توسعه آذربایجان شرقی را هموارتر می کند

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه آزادراه تبریز – مرند – بازرگان از پروژه های ناتمام استان بوده و بهره برداری از آن مسیر توسعه استان را هموارتر می کند، می گوید: در این استان پروژه های ناتمام و راکد مربوط به سال های گذشته وجود دارد و اولویت مدیریت ارشد استان توجه به این طرح ها بوده و حوزه راه نیز جزو اولویت های نخست است.

عابدین خرم، با تاکید بر اینکه یکی از شاخص های توسعه استان، ساخت و بهسازی راه های استان است، می افزاید: در این راستا کریدورهایی(دالان) که در حوزه های آزادراه، بزرگراه، راه بین شهری و راه روستایی در استان وجود دارد مورد توجه قرار گرفته و در حوزه آزاد راه و بزرگراه مسیرهای بستان آباد – سراب و اهر – تبریز تکمیل و به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه پل های روگذر و نقاط خطرآفرین و مناطق حادثه خیز موجود در این مسیرها نیز اصلاح مهندسی شد، اظهار کرد: با تلاش ادارات مربوطه، راه آسفالت روستایی استان به متوسط کشوری نزدیک شد و هم اکنون بیش از ۵۱ درصد راه های روستایی آسفالت شده است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه بهسازی راه از نیازهای استان و از اهداف دولت در مناطق محروم است، می گوید: در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۸۵ کیلومتر جاده روستایی آسفالت و ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی ساخته شد به طوری که در سال گذشته به اندازه ۱۰ سال گذشته راه روستایی احداث، بهسازی و آسفالت شده است.

خرم، ادامه می دهد: ساخت، اصلاح، مرمت و اتمام آزادراه های بستان آباد- سراب، اهر- تبریز، ورزقان- خواجه، فاز اول تبریز- ارومیه، تبریز- عجب شیر از جمله مهمترین پروژه های نیمه تمام سال های گذشته در استان بود که در یک سال گذشته اجرا شده است.

وی با اشاره به تعطیلی کامل ۲ پروژه بزرگراهی آذربایجان شرقی شامل هشترود- مراغه و صوفیان – تبریز – بازرگان در سال های گذشته، یادآوری می کند: در سال گذشته دوباره عملیات اجرایی این پروژه ها شروع شد و اکنون این پروژه ها در دست ساخت بوده و بخشی از این مسیرها تا سه ماه آینده آماده بهره برداری و افتتاح می شود.

آزادراه تبریز - بازرگان جاده ابریشمی ترانزیت کالا و مسافر
دولت سیزدهم سهم خود را برای اجرای آزادراه تبریز- مرند- بازرگان به موقع پرداخت می کند

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه آزادراه تبریز – مرند – بازرگان به طول حدود ۲۵۳ کیلومتر به صورت مشارکت ۵۰ درصدی وزارت راه و شهرسازی و ۵۰ درصدی شرکت ساخت آزادراه تبریز – مرند در حال اجراست، می گوید: قطعه اول این پروژه به طول ۶۴ کیلومتر شامل آزادراه تبریز – مرند در چهار قطعه شامل ۲۵ پل بزرگ و ۲۳۰ پل کوچک ساخته می‌شود.

امیر بخشی زاده، با اشاره به اهمیت اجرای این پروژه برای دسترسی به بازارهای منطقه قفقاز و ترکیه، می افزاید: تاکنون حدود ۱۳ کیلومتر از آزادراه تبریز – مرند به بهره برداری رسیده و میزان پیشرفت فیزیکی عملیات اجرایی آن در بازه کیلومتر ۱۳ تا ۳۷ حدود ۸۳ درصد و در بازه کیلومتر ۳۷ تا ۴۶ حدود ۶۷ درصد است.

وی اظهار می کند: برای تکمیل و بهره برداری محدوده کیلومتر ۱۳ تا ۳۷ و محدوده کیلومتر ۳۷ تا ۴۶ مسیر برگشت آزادراه تبریز – مرند نیاز به ۹ هزار و ۹۶۵ میلیارد ریال است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با بیان اینکه دولت سیزدهم سهم خود را به موقع برای اجرای آزادراه تبریز- مرند- بازرگان پرداخت می کند، می گوید: از این میزان اعتبار سهم وزارت راه و شهرسازی پنج هزار و ۷۶۷ میلیارد ریال و سهم شرکت ساخت آزادراه تبریز – مرند چهار هزار و ۱۹۸ میلیارد ریال است.

بخشی زاده، ادامه می دهد: برای بهره برداری از محدوده کیلومتر ۱۳ تا ۴۶ در مسیر رفت نیز نیاز به ۲۱ هزار و ۵۹۲ میلیارد ریال است که از این میزان سهم وزارت راه و شهرسازی ۱۱ هزار و ۲۳۵ میلیارد ریال است.آزادراه تبریز - بازرگان جاده ابریشمی ترانزیت کالا و مسافر

پیشرفت کل پروژه آزادراه تبریز- مرند- بازرگان ۲۷ درصد است

مدیر پروژه آزادراه تبریز – مرند نیز با بیان اینکه ۶۰۰ میلیارد تومان در سفر سال گذشته رییس جمهوری ۶ هزار میلیارد ریال در بازه زمانی ۲ ساله برای اجرا و بهره برداری این پروژه مصوب شد، می گوید: از این میزان ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در سال گذشته پرداخت شده و امسال نیز سه هزار میلیارد ریال بعلاوه ۷۰۰ میلیارد ریال باقی مانده از اعتبار سال گذشته پرداخت می شود.

فرزین آقازاده، پیشرفت فیزیکی کل پروژه را حدود ۲۷ درصد اعلام کرده و می افزاید: این پروژه با برآورد اولیه ۲۱ هزار و ۲۸۹ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ آغاز شده و قرار بود در سال گذشته به اتمام برسد که به علت عدم تامین مالی راکد ماند که در سال گذشته با تزریق اعتبار دوباره عملیات اجرایی آن شروع شد.

وی اظهار کرد: تجهیز کارگاه، ماشین آلات و نیروی انسانی این پروژه انجام شده است.

بخشی زاده ادامه داد: اکنون یک کارخانه آسفالت با ظرفیت ۱۶۰ تن در ساعت، سه دستگاه سنگ شکن با ظرفیت تولید پنج هزار تن در شبانه روز، ۲ دستگاه بچینگ پلانت هر کدام با ظرفیت اسمی ۴۰ مترمکعب در ساعت، چهار دستگاه باسکول ۶۰ تنی، ۱۱۰ دستگاه ماشین آلات سنگین، ۸۸ دستگاه ماشین آلات خدماتی و ۴۵۰ نفر در این پروژه فعالیت می کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=101424

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});