• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

آذربایجان شرقی جزو پنج استان برتر در حوزه نشر کشور است

  • کد خبر : 101459
  • 22 فروردین 1402 - 23:00
آذربایجان شرقی جزو پنج استان برتر در حوزه نشر کشور است
یازاکو - معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه استان در حوزه نشر از نظر زیرساخت و نیروی انسانی ظرفیت های خوبی دارد، و جزو پنج استان برتر در این حوزه است، گفت: در سال گذشته ۱۰ ناشر فعال در سطح کشور انتخاب شدند که مقام ششم را ناشر تبریزی کسب کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا؛

حسن گلی روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا با اشاره به فعالیت ۲۶۰ ناشر در استان، اظهار کرد: از این تعداد ۱۰۰ ناشر در حوزه کتاب و نشر فعالیت می‌کنند و بقیه در حوزه تبلیغات و چاپ صنعتی فعالیت دارند.

انتشار ۲هزار و ۸۵ عنوان کتاب در آذربایجان شرقی

وی با اشاره به افزایش آمار چاپ و نشر کتاب در آذربایجان شرقی، خاطر نشان کرد: در سال گذشته ۲هزار و ۸۵ عنوان کتاب در آذربایجان شرقی منتشر شد که این تعداد در سال ۱۴۰۰ یکهزار و ۹۷۲ عنوان بوده است.

وی همچنین گفت: همان طور که اشاره شد در بهمن سال گذشته ۱۰ ناشر پرکار در کشور انتخاب شدند که مقام ششم از آن ناشر تبریزی با انتشار ۱۹ کتاب چاپ اولی بود که نشانگر توانمندی و کاربلد بودن ناشران آذربایجان شرقی است.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به مشکلات حوزه نشر استان اظهار کرد: مشکلات این حوزه نیز همچون سایر حوزه ها بیشتر متاثر از وضع اقتصادی کشور و نقدینگی است که نیازمند مساعدت و همراهی سیستم بانکی است که به همین منظور اواخر سال گذشته فراخوانی برای دریافت وام منتشر کردیم تا ناشران مدارک و مستندات خود را برای دریافت وام ارایه کنند.

گلی ادامه داد: بر این اساس در طول سال نیز به فراخور اعتبارات بانکی ناشران برای دریافت سرمایه در گردش به بانک معرفی می شوند.

وی یادآور شد: انتشارات استان در دفاتر اجاره ای مستقر هستند که افزایش اجاره بها مشکلات اقتصادی آنها را دوچندان می کند یا برخی از ناشران به علت بازار نامساعد کتاب و عدم برگشت سرمایه اولیه برای صرفه جویی در هزینه ها دفاترشان را در منازل مسکونی دایر می کنند که این موضوع هم مشکلات قانونی خودش را دارد.

وی پایین بودن سرانه مطالعه در کشور و تاثیرگذاری منفی آن بر بازار نشر و کتاب را از جمله مشکلات عمده ناشران برشمرد و گفت: تلاش می کنیم با ارایه مشوق ها و نیز اجرای طرح های مختلف از جمله معرفی تبریز به عنوان پایتخت کتاب با همکاری ناشران، نهاد کتابخانه های عمومی و کتابفروشی ها، گام های خوبی در ترویج مطالعه و تولید و نشر کتاب برداریم.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی همچنین خرید کتاب از ناشران را یکی دیگر از طرح های حمایتی از ناشران و فعالان عرصه کتاب برشمرد و افزود: سال های قبل خرید کتاب از ناشران محلی از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد انجام می شد که از سال ۱۴۰۱ این طرح لغو و متوقف شد که منجر به گلایه ناشران شده است.

گلی ادامه داد: اما چنان چه ناشران و مولفان، کتاب های خاص با ویژگی های قابل توجه برای خرید توسط فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشند می توانند از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستندات خود را ارایه دهند تا بعد از استعلام و تایید، اداره کل فرهنگ و ارشاد استان اقدام به خرید آن کتاب ها با هدف حمایت از مولف و ناشر بکند.چنان چه ناشران، کتاب های خاص با ویژگی های قابل توجه برای خرید توسط فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشند از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد مستندات خود را ارایه دهند تا بعد از استعلام و تایید، اداره کل فرهنگ و ارشاد استان اقدام به خرید آن کتاب ها بکند.

وی یکی دیگر از مشکلات حوزه نشر را مربوط به موضوع کتاب سازی دانست و گفت: در کمال تاسف موضوع مذموم کتاب سازی گاهی اتفاق می افتد که مولف یا ناشر مطالب خود را از اینترنت یا سایر منابع مکتوب برداشت می کند که حاوی مطالب جدید و به درد بخور نیست که این عامل موجب افت کیفیت کتاب ها و بی اعتمادی مخاطب می شود، لازم است ناشران در این زمینه توجه بیشتری بکنند.در کمال تاسف موضوع مذموم کتاب سازی اتفاق می افتد که مولف یا ناشر مطالب را از اینترنت یا سایر منابع مکتوب برداشت می کند که حاوی مطالب جدید نیست این عمل موجب افت کیفیت کتاب می شود.

گلی، ویرایش قبل از چاپ را موجب سهولت و تسریع در صدور مجوز توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: انتظار از ناشران این است که قبل از ارسال کتاب برای صدور مجوز، ویرایش دقیق و بهتری انجام دهند تا کارشناسان با سهولت و حداقل زمان اقدام به بررسی و صدور مجوز کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=101459

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});