• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4

در حوزه فناوری استان آذرایجان شرقی عقب مانده است

  • کد خبر : 101975
  • 27 فروردین 1402 - 16:00
در حوزه فناوری استان آذرایجان شرقی عقب مانده است
یاز اکو - مشاور فناوری و نوآوری استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: در حوزه فناوری استان ما عقب مانده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، عبدالرضا فلاح در این خصوص اظهار داشت: موضوع کارخانه نوآوری در شهرها یک موضوع جدید اما تجربه شده می باشد.

وی ادامه داد: هدف این است که از بافت‌های قدیمی و موجود شهری استفاده شود تا نسل جدید با کمترین هزینه مبتنی بر منابع انسانی اشتغالزایی داشته باشند.

مشاور فناوری و نوآوری استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه متاسفانه در خصوص این موضوع استان ما عقب مانده است، گفت: امیدواریم با رویکردی که شهردار و شورای شهر دارند با استفاده از تجربیات دیگران موفق‌تر و موثرتر این کار را انجام دهیم.

پادگان سابق ارتش، کارخانه نوآوری می‌شود

مهرداد امامی هم در این جلسه بیان کرد: بسیاری از جوانان نخبه و مستعد ما نمی‌توانند به پارک علم و فناوری مراجعه کنند زیرا ایده‌های ساده‌ای دارند که باید در کارخانه‌های فناوری این ایده‌ها را ارائه دهند.

رئیس بنیاد علمی نخبگان استان ادامه داد: هیچ شخص و نهادی نمی‌تواند به تنهایی این موضوع را پیش ببرد بلکه باید بازیگران این مساله دست به دست هم بدهند و این کارخانه را احداث کنند.

جعفری راد هم در خصوص این موضوع گفت: از آنجایی که ما یکی از آخرین شهرها در خصوص کارخانه نوآوری خواهیم بود باید بهترین هم باشیم، ما باید در حوزه صنایع نرم و هویت‌ساز در این کارخانه سرمایه‌گذاری کنیم چون صنایع دیگر جایشان پارک علم و فناوری است.

وی ادامه داد: برخی معافیت‌ها و اخذ مجوز در دست پارک علم و فناوری است و اگر پارک در این کارخانه حضور فعال داشته باشد می‌توانند از معافیت‌ها استفاده کنند به همین دلیل پیشنهادم پررنگ کردن نقش پارک علم و فناوری در این کارخانه است.

فریدون بابایی اقدم در این خصوص گفت: چند سال قبل بود که برف سنگینی در استان باریده بود و شهرها قفل شده بودند اما یک کشاورز هشترودی دستگاهی به نام برف کش اختراع کرده بود ما این فرد را به شهرداری معرفی کردیم اما هیچ کاری برای خرید این دستگاه انجام نشد.

وی با بیان اینکه من با این طرح کاملا موافق هستم، عنوان کرد: موضوعی که وجود دارد در خصوص سوله‌های در نظر گرفته شده برای این کارخانه است که در گذشته مشتریان زیادی داشت و سوال من این است که آیا از این سوله‌ها به اشخاص یا نهادها تا به امروز واگذار شده است.

روح الله رشیدی هم در خصوص این دستور جلسه ابراز داشت: در حالیکه فقر فضاهای عمومی در تبریز به شدت احساس می‌شود باید بررسی کرد که آیا فواید این کار بیشتر از طرح‌هایی است که قبلا بیان شده است.

وی ادامه داد: پیشنهادم این است که به صورت پایلوت این کار انجام شود و به یکباره تمام سوله‌ها را درگیر طرحی که تمام جوانب آن مشخص نیست، نکنیم.

شهرام دبیری هم در این باره گفت: ما استعدادها و افراد خلاق زیادی داریم که اگر در چنین طرح‌هایی به کار گرفته نشوند، هدر می‌روند.

هوشیار، شهردار تبریز در پاسخ به سوالات اعضا ابراز داشت: احداث این کارخانه به هیچ وجه باعث کاهش فضای عمومی نمی‌شود زیرا در همان منطقه بیشترین فضای ورزشی را داریم.

اعضای شورا با یک فوریت لایحه تبدیل پادگان سابق ارتش به کارخانه نوآوری موافقت کرده و جزئیات آن در کمیسیون بررسی خواهد شد.

تذکر بابایی در خصوص ممنوعیت ورود یکی از خبرنگاران به صحن شورا

فریدون بابایی اقدم در تذکری در خصوص ممنوعیت ورود یکی از خبرنگاران به صحن شورا گفت: در طول دوره‌های مختلف انتقادات زیادی نسبت به اعضای شورا و شهرداران شده است و اگر بنا باشد هر عضو شورا به دلیل انتقاد از ورود یکی از خبرنگاران به صحن شورا جلوگیری کند، احتمالا بسیاری از خبرنگاران نتواند به جلسات شورا بیایند.

استفاده از حوضچه‌های تبخیری برای نگهداری از محیط زیست

احد صادقی در گزارش کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز اظهار داشت: با توجه کمیسیون در سال ۱۴۰۲ برای مدیریت انرژی برای آبیاری فضای سبز و چاه‌ها برنامه و بودجه خوبی در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: چالش‌های کوچکی وجود دارد که مخاطراتی برای شهر دارد که یکی از آنها بحث وانت بارها بود که با جمع آوری آن طبق گزارش‌ها باعث کاهش ۳۰ درصدی ترافیک شد، اما این وانت بارها این روزها تبدیل به «طبق »شده‌اند که حتی شب‌ها هم حاضر به جمع آوری نیستند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری تصریح کرد: احداث بازارچه‌ها محلی برای ساماندهی این نوع دستفروشی‌ها در نیمه اول سال انجام شود و موکول به شش ماهه دوم سال نشود.

وی با اشاره به به فقر فضای سبز در تبریز عنوان کرد: اگر گونه‌های خاصی برای کاشت در ورودی‌ها شهر نیاز باشد، می‌توان با خرید آنها موافقت کرد و حتما این موضوع را امسال در برنامه داشته باشیم تا هر سه ورودی شهر به نوعی زیبا شود.

صادقی در خصوص حوزه پسماند توضیح داد: در حوزه پسماند کارهایی مانند آماده کردن لندفیل انجام می‌شود اما امسال مدیریت شیرآبه‌های زباله را باید انجام شود. در شکل قدیم شیرآبه‌ها با حوضچه‌هایی که ایجاد کرده‌ایم می‌رود اما سرریز آن به آب‌های زیرزمینی می‌رود.

وی ادامه داد: پیشنهاد کمیسیون اجرای حوضچه‌های تبخیری است که حتی در مشهد هم در حال اجراست و هم هزینه کمتر و هم آسیب کمتری برای محیط زیست دارد. سوال من از شهردار تبریز این است که در بحث مدیریت پسماند چه برنامه‌ای دارند.

تصفیه خانه تبریز یک شو است!

بابایی اقدم در این خصوص هم گفت: بعضا در مسائل محیط زیستی تمام مسئولیت برعهده شهرداری گذاشته می‌شود در حالیکه محیط زیست هم مسئول است.

وی ادامه داد: در فروردین ماه چون بارندگی زیاد است شیرآبه زباله‌ها به کومور چای ریخته می‌شود، تصفیه خانه‌ای که وجود دارد شویی بیشتر نیست و صرفا برای گزارش به مسئولان ایجاد شده است.

حجت الاسلام برگی در تذکری درباره جمع آوری وانت بارها عنوان کرد: وانت بارها به خیابان‌ها برگشته‌اند و منطقه‌ای مانند بهار با وانت بارهایی که کل خیابان را گرفته‌اند، دست و پنجه نرم می‌کنند. با کسانیکه در خیابان‌ها ترافیک ایجاد می‌کنند برخوردی نمی‌شود اما بساط کسی که در یک کوچه بساط کرده جمع می‌شود.

هوشیار، شهردار تبریز در پاسخ به این موضوعات گفت: در خصوص شیرآبه‌ها سال ۱۴۰۱ اولین سالی بود که یک قطره شیرآبه به کومور چای ریخته نشد، چرا در دوره‌های قبلی که ده تُن زباله دفن می‌شد کسی اعتراضی به این موضوع نداشت؟

وی ادامه داد: در خصوص وانت بارها ما با نهایت همکاری پلیس می‌توانیم روزانه ۱۵ دستگاه وانت را جمع کنیم در حالیکه تعداد بسیار بیشتر از این عدد است و بعد از ماه رمضان طرح ویژه جمع آوری وانت بارها انجام می‌شود.

شهردار تبریز در پاسخ به وضعیت سگ‌های بلاصاحب عنوان کرد: ما مرکز نگهداری این سگ‌ها را سال قبل راه اندازی کردیم و در حال حاضر هزار سگ در این مرکز نگهداری می شود و ظرفیت محدودی برای این کار وجود دارد.

همچنین در ادامه یک فوریت واگذاری زمین ۱۷ هزار متری به دانشگاه علوم پزشکی جهت ساخت بیمارستان بیماران سرطانی به تصویب رسید.

شکاف عمیق تبریز با دیگر شهرها در زمینه صنایع فناورانه

شهردار تبریز در این جلسه اظهار کرد: بر اساس تفاهم نامه امضا شده مقرر بود بحث کارخانه نوآوری به طو مشترک توسط شهرداری و معاونت فناوری رئیس جمهور پیگیری و راه اندازی شود. طرح یک فوریتی این کارخانه امروز ارائه می‌شود تا در صورت مساعدت، این موضوع آغاز شود.

یعقوب هوشیار با بیان اینکه این کارخانه می‌تواند مانع جریان مهاجرت نخبگان شود، افزود: اگر دولت بخواهد برای ۸۰۰ نفر اشتغال ایجاد کند، ۵۰۰ میلیارد باید هزینه کند ولی با کارخانه‌ فناوری تنها ۱۰۰ میلیارد هزینه خواهد شد. تبریز جوانان مستعدی دارد و نفرات برتر علمی کشور از این شهر هستند که یکی از موضوعات مهم در این حوزه اشتغال است.

وی مکان مورد نظر برای راه اندازی کارخانه نوآوری را هشت سوله از پارک باغشمال عنوان کرد و گفت: این کارخانه باید نزدیک به دانشگاه باشد. فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به خصوص بعد از مقطع دکترا، ارتباط خود را با دانشگاه قطع می‌کنند. این مکان به مرکز شهر، دانشگاه و… نزدیک است و می‌تواند ارتباط موثری با دانشگاه داشته باشد. تلاش داریم پارکینگی با ظرفیت یک هزار دستگاه در آن محدوده ایجاد کنیم تا ترافیک مطرح شده نیز حل می‌شود.

هوشیار ادامه داد: تبریز در حوزه صنایع فناورانه با شهری مثل اصفهان گاهی پنج برابر فاصله دارد و با احداث این کارخانه سرانه شهری از نظر بهره‌مندی مردم از حوزه آی تی نیز افزایش می‌یابد. این هشت سوله برای این حوزه ناچیز است و باید به فکر فضاهای جدید باشیم.

به گفته شهردار تبریز، شهرداری تهران پهنه‌ای برای این کار تعیین کرده است و عوارض ساختمان‌های فناورانه را رایگان کرده و ما نیز در حال مطالعه این موضوع هستیم.

معرفی تبریز به عنوان شهر پیشرو در حوزه فناوری

شهرام دبیری، عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز در خصوص لزوم راه اندازی کارخانه نوآوری تصریح کرد: نوآوری در ایران نوپا بوده و اگر بهتر عمل نکنیم، نیروهای متخصص ما در دیگر کشورها جذب می‌شوند. باید زمینه را فراهم کرده و مانع از جذب فکرهای خلاق توسط کشورهای پیشرفته دنیا باشیم.

وی استفاده از فناوری را به معنی تولید ثروت برای کشور دانست و افزود: می‌توانیم تبریز را به عنوان شهری پیشرو در این حوزه معرفی کنیم. مشارکت شهرداری در این زمینه مطلوب است و باید بستری برای حمایت از شرکت‌های کوچک و بزرگ باشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=101975

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});