• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
3

نماینده فائو: ایران باید به سمت کشاورزی حفاظتی حرکت کند

  • کد خبر : 103434
  • 09 اردیبهشت 1402 - 14:19
نماینده فائو: ایران باید به سمت کشاورزی حفاظتی حرکت کند
یاز اکو - نماینده فائو در ایران گفت: ایران باید به سمت کشاورزی حفاظتی در زراعت دیم حرکت کند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری فارس، آقای هوژو نماینده فائو پیش از ظهر امروز در اولین همایش ملی طرح مشترک فائو و وزارت جهادکشاورزی در مراغه که با حضور کارشناسان زراعت و ترویج جهادکشاورزی در مراغه برگزار شد، بر استفاده از کشاورزی حفاظتی در زراعت دیم تاکید کرد.

وی گفت: در کشورهای پیشرفته و قطب کشاورزی از جمله آمریکا و استرالیا کشاورزی حفاظتی روز به روز در حال توسعه است.

هوژو با بیان اینکه کشاورزی حفاظتی در آسیا به کندی پیش می‌رود، افزود: چین و هندوستان کشورهای پیشرو در کشاورزی حفاظتی در آسیا هستند.

وی خواستار برنامه‌ریزی مدیران جهادکشاورزی برای توسعه کشاورزی حفاظتی در ایران تاکید کرد.

کشاورزی حفاظتی یک سیستم کشاورزی است که می‌تواند ضمن بازسازی اراضی تخریب شده، از نابودی اراضی زراعی جلوگیری کند. این روش پوشش دائمی خاک، حداقل اختلاط خاک و تنوع گونه‌های گیاهی را ارتقاء می‌دهد. افزون براین، تنوع زیستی و فرآیندهای بیولوژیکی طبیعی را در سطح و زیر سطح زمین افزایش می‌دهد که به افزایش کارآیی مصرف آب و عناصرغذایی و بهبود و پایداری تولید محصول کمک می‌کند.

کشاورزی حفاظتی، شامل حداقل اختلاط مکانیکی خاک و کشت مستقیم بذر، پوشش مالچی آلی از بقایای گیاهی و گیاهان پوششی و تنوع گونه‌های زراعی از طریق تناوب‌ها است. در این شیوه کشاورزی، اختلاط خاک از قبیل بهم زدن مکانیکی خاک به حداقل ممکن کاهش می‌یابد و یا از آن جلوگیری می‌شود.

گزارش فارس حاکی است، موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، به مرکزیت مراغه با پنج ایستگاه اصلی و ۹ ایستگاه فرعی در ۱۶ استان دیم ‌خیز کشور فعالیت تحقیقاتی دارد و تاکنون ۱۰۳ رقم جدید غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی و علوفه توسط محققان این موسسه معرفی شده است.

این همایش با همکاری معاونت زراعت وزارت جهادکشاورزی، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ( فائو) و موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در شهر مراغه برگزار شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=103434

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});