• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
3
دیلی صباح گزارش داد؛

ایران، دشمن دوست داشتنی عربستان

  • کد خبر : 104222
  • 16 اردیبهشت 1402 - 13:15
ایران، دشمن دوست داشتنی عربستان
یازاکو - توافق جدید بین ایران و عربستان سعودی برای برقراری مجدد روابط به منزله تلاش مقامات سعودی برای مشروعیت بخشیدن به ایران در فضای جهانی پس از انزوای تمام عیار تهران است، زیرا در باور عربستان، ایران منافع ریاض را در خاورمیانه فراهم می کند.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از دیلی صباح، بدون شک عربستان سعودی آخرین تحولات ایران را دنبال می کند و اخیرا توجه خود را به مسائل ایران افزایش داده است. تهران عربستان سعودی را به دست داشتن در ناآرامی ها در ایران متهم کرده است. مقامات ایرانی تاکید کرده اند که اینترنشنال، یک شبکه تلویزیونی مستقر در لندن که از نزدیک ناآرامی ها در ایران را به طور کامل پوشش می دهد، توسط دولت سعودی تاسیس و حمایت می شود.

هرچند عربستان سعودی مخالفت با ایران را رد می کند ولی پیشینه بلند این دشمنی برکسی پوشیده نیست.

گاردین در سال ۲۰۱۶ گزارش داد که یک ایستگاه تلویزیونی ایرانی مستقر در بریتانیا از طریق یک نهاد مخفی و شرکتی که مدیر آن یک تاجر عربستانی است با روابط نزدیک با ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن، تامین مالی می شود.

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۶ پس از حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری در مشهد، روابط خود را با ایران قطع کرد. چند سال پیش مذاکرات دیپلماتیک بین دو کشور با میانجیگری بغداد آغاز شد و پس از آن با خواسته های ایران متوقف شد.

چندین مقام عراقی گفتند که تهران مدعی است که عربستان سعودی در اعتراضات گسترده ضد دولتی که در ایران در جریان است، نقش داشته است.

همچنین مقامات ایرانی به کشورهای عربی هشدار دادند که هرگونه بی ثباتی منطقه ای می تواند مسری باشد.

اسماعیل خطیب، سرپرست وزارت اطلاعات و امنیت ایران گفت: اگر تهران تصمیم به مجازات این کشورها بگیرد، کاخ‌های شیشه‌ای آنها فرو می‌ریزد و دیگر از ثبات برخوردار نخواهند شد.

به نظر می رسد که ریاض پیام روشنی از تهران دریافت کرده است. یک ماه پیش، دو طرف توافقنامه ای را برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک ، از جمله تاکید آنها بر احترام به حاکمیت کشورها و عدم مداخله در امور داخلی، امضا کردند.

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی پس از این توافق گفت: «کشورهای منطقه یک سرنوشت مشترک و اشتراکات زیادی دارند، و این امر باعث می‌شود تا برای ایجاد مدلی از رفاه و ثبات با یکدیگر همکاری کنیم».

این توافق در سراسر جهان دستاوردی برای تهران و شکستی برای اسرائیل خوانده شده است.

 عربستان سعودی در ماه‌های اخیر نسبت به اتفاقات ایران کاملاً سکوت کرده بود و اکنون گامی برای کاهش انزوای ایران برداشته است ، اقدامی علیه چهره‌های اپوزیسیون ایران که خواهان سرنگونی رژیم هستند.

تصور کنید یک ایران قدرتمند در خاورمیانه، با اقتصاد قوی، نظامی قدرتمند و حمایت آمریکا. آیا عربستان سعودی دوست دارد ایران را در چنین موقعیتی ببیند؟

با این حال، پادشاهی سعودی از وضعیت کنونی رقیب منطقه ای خود، ایران سود می برد. برای چندین دهه، دو کشور بر سر برتری در جهان اسلام و برای رهبری خاورمیانه با یکدیگر رقابت کرده اند. دشمن ضعیف برای عربستان بهتر از بی دشمنی است. عربستان سعودی این ایران را دوست دارد. رژیمی که تحت تحریم های فلج کننده قرار دارد، فرصت هایی را برای بازارهای نفت به کشورهای عربی داده است و نمی تواند با کشورهای غربی معامله کند.

به نظر می رسد سعودی ها با سرنگونی ایران و حاکمیت چهره های غرب گرا در ایران مخالف هستند. یک رژیم جدید با حمایت کشورهای غربی در ایران می تواند موازنه قوا را در خاورمیانه تغییر دهد و ایران را مانند گذشته به ابرقدرت منطقه تبدیل کند.

بنابراین کشورهای عربی مانند عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی به شدت مراقب تأثیرات احتمالی فروپاشی حکومت فعلی ایران هستند چراکه اثر دومینوی پس از شکست تهران می‌تواند در تمام خاورمیانه تکرار شود.

احیای توافق هسته ای

توافق جدید ایران و عربستان نشان می دهد که مقامات سعودی خط بین تضعیف ایران و فروپاشی حکومت ایران را بازبینی کرده اند. همچنین، پرونده حل نشده برنامه هسته‌ای ایران ابزار چانه‌زنی برای عربستان سعودی است، زیرا خطرات ایران آزاد شده با قدرت‌های اتمی در خاورمیانه، عامل اصلی حرکت سایر کشورها به سمت یک قدرت هسته‌ای است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که عربستان سعودی اخیراً اقدام به دریافت برنامه اتمی غیرنظامی و تضمین‌های امنیتی از آمریکا کرده است، همچنین پیش‌شرط عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل، حمایت آمریکا از برنامه هسته‌ای است.

ایران ضعیف با ناآرامی های داخلی نمی تواند برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را احیا کند و سایر کشورها می توانند امتیازات خود را از درگیری ایران و آمریکا بگیرند، هرچند اظهارات اخیر مقامات آمریکایی نشان می دهد که هیچ مسیری برای پیشبرد این توافق وجود ندارد. بر اساس توافق ایران، مقامات سعودی خواستار مشارکت در مذاکرات هسته ای و بررسی مواضع آنها در مذاکرات برای احیای برجام شده اند.

همچنین کشورهای عربی از خطر فعالیت ایران سود می برند. عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای حوزه خلیج فارس از ایران به عنوان بازیگر بد منطقه یاد می کنند. وقتی توجه جهان به ایران است، نقض حقوق بشر و کسری دموکراسی در کشورهای عربی تا حد زیادی نادیده گرفته می شود. رفتار بلندپروازانه ایران به نفع اسرائیل نیز بوده و منجر به عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی و تل آویو شده است. بنابراین، ایران ضعیف با ده ها مشکل حل نشده، برخلاف ایران نزدیک به غرب، برای عربستان سعودی، اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه ایده آل است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=104222

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});