• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
4

توالی رنگ سبز بورس در یازدهمین هفته

  • کد خبر : 104302
  • 17 اردیبهشت 1402 - 11:30
توالی رنگ سبز بورس در یازدهمین هفته
یاز اکو - بازار سهام این هفته توانست رکوردهای جدیدی به ثبت برساند. از جمله یازدهمین هفته متوالی مثبت برای شاخص هم‌وزن به ثبت رسید. سکه اما در هفته گذشته عموماً روندی نزولی داشت و در اکثر روزها با رنگ قرمز به کار خود پایان داد.

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ دلار پس از اندکی افزایش در پی ثبات

در روز‌های پایانی هفته گذشته نرخ شاخص ارزی برخلاف روند دیگر ارز‌های بازار غیررسمی حرکت کرد و افزایشی شد. در حالی که روند فعالیت شاخص‌های ارزی‌ در روز‌های میانی هفته دوم اردیبهشت، به‌واسطه خبر مثبت هسته‌ای، آرایش کاهشی به خود گرفته بود، قیمت هر برگ اسکناس دلار غیر‌رسمی در معاملات روز پنج‌شنبه ۱۴ اردیبهشت افزایشی شد و به پله سوم کانال ۵۴ هزار تومانی رسید. به عقیده برخی از کارشناسان بازار با توجه به عدم‌انتشار اخبار منفی در روز‌های اخیر و همچنین با توجه به روند کاهشی دیگر ارز‌های شاخص بازار تهران مانند یورو اروپا و پوند انگلستان، روند افزایشی دلار در بازار روز پنج‌شنبه حاصل تلاش فعالان افزایشی در شرایط نیمه تعطیل بازار است.

در نهایت قیمت هر برگ از این اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز پنج‌شنبه با حدود ۲۰۰ تومان افزایش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم ۵۴ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. در این میان قیمت سکه طلا که متاثر از نرخ دلار آزاد است نیز در بازار روز‌های پایانی هفته افزایشی شد.

بازار سهام/ تاخت‌وتاز بورس

بازار سهام در هفته‌ای که گذشت نمایانگر کسب اعتماد دوباره مردم به این بازار بود. شاخص‌ها عموما سبز و بازار تمام هفته را با ورود سرمایه بالایی پشت سر گذاشت. همچنین بازار سهام توانست رکوردهای جدیدی به ثبت برساند. از جمله یازدهمین هفته متوالی مثبت برای شاخص هم‌وزن به ثبت رسید. رد کردن سطح مقاومتی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد توسط شاخص کل در هفته گذشته نیز بر تمایلات صعودی بازار افزود. به این ترتیب بازار سهام عملکرد هفتگی مثبت ۶/۳۲ درصدی را به ثبت رساند. از صنایع اغلب سبز می‌توان به خودرو و ساخت قطعات، انبوه‌سازی املاک و مستغلات و مخابرات اشاره کرد. این در حالی است که آخرین روز هفته قرمز به پایان رسید. اما با این حال همچنان روند مثبتی برای بازار قابل پیش‌بینی است. برخی تحلیلگران ادامه رشد شاخص در سطحی بالاتر از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را برای هفته جاری متصور هستند.

بازار سکه/ کامبک رو به عقب سکه پس از رسیدن به قله

سکه در هفته گذشته عموما روندی نزولی داشت و در اکثر روزها با رنگ قرمز به کار خود پایان داد. سکه امامی به جز روز یکشنبه که به قله خود معادل ۳۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید در باقی روزها با تمایلات نسبتا نزولی از بهای آن کاسته شد.

هر قطعه سکه با قیمت ۳۴ میلیون تومان هفته را آغاز کرد و در قیمت ۳۳ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان در روز پنج‌شنبه، هفته را به اتمام رساند. در حالی حباب قیمتی در این هفته به قله ۸ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان رسید که در ۶ ماه اخیر بیشترین مقدار بوده است. کاهش نرخ ارز و تمایلات نزولی در طلای جهانی از عوامل کاهش قیمت سکه بوده‌اند. در حال حاضر چشم‌اندازی برای صعود دوباره دلار وجود ندارد اما طلای جهانی با تمایلات صعودی رکورد دوماهه خود را شکست که این عامل می‌تواند مانع شکست قیمتی سکه شود و ازحباب آن نیز بکاهد.

بازار طلای جهانی/ عقب‌نشینی طلا از سقف

طلا با عبور از سطح حمایتی ۲۰۰۰ دلار در روزهای اخیر، طی دو ماه گذشته رکورد‌شکنی کرد و با ثبت بهای ۲۰۸۰ دلاری در معاملات به قله خود رسید. در روز جمعه هر اونس طلا به قیمت ۲۰۱۰ دلار دادوستد شد. این درحالی است که پیش‌بینی‌های نتیجه کنفرانس روز چهارشنبه فدرال رزرو نسبتا صحیح بود و کمیته تصمیم بر ادامه سیاست‌های سختگیرانه خود گرفت و نرخ بهره را معادل ۲۵ واحد افزایش داد. اما این اقدام که به خودی خود دلار را تقویت می‌کند نتوانست بهای طلا را دستخوش تغییرات منفی بکند. این فلز زرد گرانبها همچنان پایگاه امن سرمایه‌گذاران است. چرا که آمار نه‌چندان مثبت بازار کار ایالات متحده در کنار ورشکستگی بانکی همچون «فرست ریپابلیک» بر رکود پیشرو صحه می‌گذارد. نگرانی‌های حول سیاست‌های پولی بحران بانکی را نوید می‌دهد.

بازار اوراق مسکن/ نابرابری عرضه و تقاضا در مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، طی هفته گذشته با افت‌وخیز قابل‌توجهی همراه بودند. به طوری که در این میان هر برگ اوراق تسهیلات بهمن ۱۴۰۰ که با نماد ۰۰۱۱ معامله می‌شود، کار خود را با از دست دادن سطح ۹۰ هزار تومان و ایستادن در قیمت پایانی ۸۷ هزار و ۷۷۸ تومان به پایان رساند. به این ترتیب تسه یاد شده برای دومین هفته متوالی عملکرد منفی ۴/۲۴ درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه با توجه به سایه ابهاماتی که در بازارها وجود دارد و شرایط حاکم بر اقتصاد کشور، خریدار ملک یا به عبارتی تقاضا تا حدود زیادی افزایش پیدا کرده است، اما فروشنده‌ای نیست؛ همچنین وضعیت گرانی اجاره بهای مسکن هم موجب شده تا مستاجران خانه‌ها را به صورت شریکی اجاره کنند.

بازار نفت/ چالش قیمتی نفت

بهای نفت در روز جمعه تغییر چندانی را به ثبت نرساند. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت در قیمت ۷۴ دلار مبادله شد و نفت وست تگزاس اینترمدییت (WTI) به ازای هر بشکه نفت در قیمت ۷۰ دلار دادوستد شد. از آنجا که هشدارهای کاهش رشد اقتصادی بیش از پیش پررنگ شده است، نفت خود را برای افت آماده می‌کند. داده‌های تولیدی نه‌چندان رضایت‌بخش چین تقاضا برای نفت را دچار چالش می‌کند. از طرفی رشد اقتصادی در ایالات متحده نیز کند شده است. بنابراین کاهش تقاضا موجب شکست قیمتی می‌شود اما نگرانی از میزان عرضه نفت توسط روسیه و ایران تا حدودی قیمت جهانی نفت خام را در روز جمعه حمایت کرد. هماکنون بازار نفت چشم انتظار آمارهای حقوق و دستمزد ایالات متحده است چرا که این ارقام بر تصمیم‌های آتی فدرال رزرو اثرگذار است و ممکن است ورق به سود نفت برگردد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=104302

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});