• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

کارنامه بازارها در هفته‌ای که گذشت

  • کد خبر : 43621
  • 04 دی 1400 - 11:00
کارنامه بازارها در هفته‌ای که گذشت
یاز اکو - یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ شگفتانه سبز بورس

بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته، با رشد چشم‌گیری همراه بود؛ به طوری که روز چهارشنبه شاخص کل توانست لباس سبز بر تن کرده و رشد ۳/۰۸ درصدی را تجربه کند. به این ترتیب، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای، تا ارتفاع یک‌میلیون و ۳۵۹ هزار واحدی افزایش یافت. در این میان شاخص کل هموزن نیز همرنگ با بازار با ۲/۷ درصد مثبت، سبزپوش ظاهر شد. بر این اساس روز چهارشنبه بازار سهام بیشترین رشد روزانه (درصدی) خود را از ۲۵ بهمن سال ۹۹ تاکنون به ثبت رساند. گفته می‌شود فشار فروش در هفته‌های اخیر تا حدودی با تعیین‌تکلیف لایحه بودجه و اتخاذ تصمیماتی در خصوص متغیرهای موثر بر بازار سرمایه، بهبود نسبی پیدا کرده است. البته برخی کارشناسان معتقدند روند‌های صعودی این‌چنینی برای مدت کوتاهی تا رسیدن به ثبات معقول با شک و تردید سهامداران شروع میشوند.

آخرین قیمت سکه و طلا

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران آخرین قیمت انواع ارز و طلا تا پیش از امروز را اعلام کرد.

عباد محمدولی در رابطه با آخرین قیمت انواع طلا و ارز در پایان معاملات روز گذشته اظهار کرد: هر گرم طلا ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۰۱ هزار و ۹۰۰ تومان و انس جهانی طلا با ۰.۲۷ درصد رشد به هزار و ۸۰۸ دلار و ۶۱ سنت رسید.

وی افزود: همچنین قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۳ میلیون و ۲۲۲ هزار تومان، هر عدد سکه بهار آزادی به قیمت ۱۲ میلیون و ۸۵۱ هزار تومان، هر عدد نیم سکه به قیمت شش میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، هر عدد ربع سکه به قیمت سه میلیون و ۸۳۰ هزار تومان و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید.

نرخ ارز طبق اعلام بانک مرکزی

نرخ ارز در صرافی ملی و نرخ رسمی ۴۶ ارز اعلام شده توسط بانک مرکزی نشان‌دهنده افزایش نرخ ۲۹ ارز، کاهش قیمت ۹ ارز و ثبات قیمتی در ۸ نرخ دیگر است.

به گزارش یازاکو، بر اساس اعلام بانک مرکزی قیمت هر دلار آمریکا _ پنجشنبه ۲ دی ماه ۱۴۰۰_ بدون تغییر ۴۲ هزار ریال و قیمت دلار در بازار آزاد ۲۷۴ هزار ۲۰ ریال است.

همچنین نرخ رسمی هر یورو ۴۷ هزار و ۵۵۴ ریال و نرخ آن در بازار آزاد ۳۱۰ هزار و ۵۳۰ ریال و نرخ رسمی هر پوند انگلیس به قیمت ۵۶ هزار و ۴۴ ریال و نرخ آن در بازار آزاد ۴۰۳ هزار و ۱۰ ریال قیمت خورد.

علاوه بر این فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۶۴۴ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۶۲۰ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۷۲۸ ریال، کرون دانمارک شش هزار و ۳۹۶ ریال، روپیه هند ۵۵۷ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۶۲۶ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۳ هزار و ۵۳۰ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۶ هزار و ۷۶۷ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۳۸۴ ریال و هر ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۲ ریال و دلار کانادا ۳۲ هزار و ۶۹۶ ریال قیمت خورد.

از طرف دیگر دلار نیوزیلند ۲۸ هزار و ۶۲۷ ریال، راند آفریقای جنوبی دو هزار و ۶۵۵ ریال، لیر ترکیه سه هزار و ۳۸۹ ریال، روبل روسیه ۵۷۰ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق دو هزار و ۸۷۹ ریال، لیر سوریه ۱۷ ریال، دلار استرالیا ۳۰ هزار و ۲۹۸ ریال، ریال عربستان سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۳ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۸۲۴ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۷۱ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا دو هزار و ۷۴ ریال، کیات میانمار (برمه) ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۴ هزار و ۷۶۰ ریال قیمت خورد.

همچنین نرخ یکصد درام ارمنستان هشت هزار و ۷۶۶ ریال، دینار لیبی ۹ هزار و ۱۱۷ ریال، یوان چین شش هزار و ۵۹۴ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۴ هزار و ۶۴۷ ریال، رینگیت مالزی ۹ هزار و ۹۶۸ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۳۱۸ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۶۱۳ ریال، لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۶۱۱ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی دو هزار ۹۴۵ ریال، افغانی افغانستان ۴۰۶ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار ۶۲۸ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار ۷۱۹ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۳ هزار ۶۶۶ ریال، سومونی تاجیکستان سه هزار و ۷۲۱ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۲۳ ریال قیمت گذاری شد.

بازار اوراق مسکن/ عقبگرد تسه ۹۸۱۲

یکی از اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد تسه ۹۸۱۲ در بازار فرابورس مورد معامله قرار میگیرد، روز چهارشنبه ابرکانال ۹۰ هزار تومانی خود را از دست داد؛ به طوری که هر برگه از این اوراق با افت ۱/۳۴ درصد در قیمت پایانی ۸۹ هزار و ۱۰۷ تومان به کار خود پایان داد. گفته می‌شود بازار مسکن، این روزها از تقاضای سرمایه‌ای خالی شده و با وجود اینکه متقاضیان خرید مسکن از طریق اوراق تسهیلات بانکی ‌درصد کمی از تقاضا را تشکیل می‌دهند، اما این تقاضا در بازار، تقاضای موثر تلقی می‌شود. لازم به ذکر است که سرخ‌پوشی و افت قیمت در روز چهارشنبه برای تمامی تسه‌های هم‌گروه به چشم میخورد. کارشناسان معتقدند، بازار بیشتر از تقاضاهای مصرفی از تقاضاهای سرمایهای تاثیر می‌گیرد؛ بنابراین باید در آینده منتظر رونق نسبی بازار مسکن با ورود متقاضیان مصرفی بود.

کاهش ترس از اُمیکرون نفت را گران کرد

قیمت نفت در معاملات سبک روز پنج شنبه تحت تاثیر این نشانه که واریانت اُمیکرون برخلاف تصور اولیه، قابل مهارتر است و با وجود اعمال محدودیتهای سفر از سوی کشورهای متعدد به دلیل افزایش موارد ابتلا به کووید، بهبود یافت.

بازار نفت در روزهای اخیر درباره این که تا چه اندازه باید تهدید افت دوباره تقاضا برای سوخت را جدی بگیرد، مردد بود. واریانت اُمیکرون قدرت شیوع بیشتری نسبت به جهشهای قبلی ویروس کرونا دارد اما اطلاعات اولیه نشان می دهد شدت بیماری زایی آن ملایمتر است.

بهای معاملات نفت برنت یک دلار و ۵۶ سنت معادل ۲.۱ درصد افزایش یافت و در ۷۶ دلار و ۸۵ سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت روز چهارشنبه ۱.۸ درصد صعود کرده بود. این شاخص بازار جهانی ۴.۵ درصد رشد هفتگی ثبت کرد.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت یک دلار و سه سنت معادل ۱.۴ درصد افزایش یافت و در ۷۳ دلار و ۷۹ سنت در هر بشکه بسته شد. شاخص نفت آمریکا ۴.۱ درصد رشد هفتگی داشت. طبق آمار رفینیتیو آیکان، حجم معاملات سبک بود و تنها ۲۱۴ هزار قرارداد ماه آتی مبادله شد در حالی که میانگین روزانه در بیش از ۲۰۰ روز گذشته ۳۸۱ هزار قرارداد بوده است.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد گروه پرایس فیوچرز در شیکاگو اظهار کرد: نابودی تقاضا که همه تصور می کردند قرار است اتفاق بیافتد، اتفاق نخواهد افتاد.

با این حال بعضی از دولتها محدودیتهای سفر سخت گیرانه ای را به منظور مقابله با شیوع واریانت اُمیکرون به اجرا گذاشته اند که حتی اگر این واریانت باعث سطح پایینتر بستری شدن در بیمارستان شود، می تواند به تقاضا آسیب بزند. شهر شیان چین روز چهارشنبه به ۱۳ میلیون سکنه خود دستور داد در خانه بمانند. اسکاتلند هم برای تجمعات از ۲۶ دسامبر به مدت سه هفته محدودیت اعلام کرده و دو ایالت استرالیا استفاده از ماسک را به دنبال افزایش موارد ابتلا، اجباری کرده اند.

آمریکا به قرصهای ضد ویروس کووید ۱۹ که توسط شرکتهای فایزر و مِرک تولید شده است، مجوز داد و مقامات سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کردند این قرصها هر دو در برابر واریانت اُمیکرون موثر هستند.

استرازنکا با اشاره به مطالعات لابراتوار دانشگاه آکسفورد، اعلام کرد سه دوز واکسن کووید ۱۹ این شرکت در برابر واریانت اُمیکرون موثر است.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز پنج شنبه اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت و گاز آمریکا هفته جاری برای سومین هفته متوالی افزایش یافت و به بالاترین سطح از آوریل سال ۲۰۲۰ صعود کرد. شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی آمریکا با هفت حلقه افزایش، به ۵۸۶ حلقه رسید که نشان می دهد تولید در ماههای آینده افزایش پیدا خواهد کرد.

وزارت انرژی آمریکا روز پنج شنبه با برداشت ۲۵۰ هزار بشکه نفت از ذخایر استراتژیک که در قالب سواپ به شرکت ماراتن پترولیوم داده می شود، موافقت کرد. این وزارتخانه بیش از پنج میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک به منظور تقویت عرضه سوخت کشور فراهم کرده است و اوایل ماه میلادی جاری نخستین سواپ را به شرکت اکسون موبیل تحویل داد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=43621

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});