• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2

حجم آب سد یامچی اردبیل به کمترین میزان در ۱۰ سال اخیر رسید

  • کد خبر : 104705
  • 20 اردیبهشت 1402 - 13:30
حجم آب سد یامچی اردبیل به کمترین میزان در ۱۰ سال اخیر رسید
یاز اکو - معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: حجم آب ذخیره شده در سد یامچی اردبیل به کمترین میزان در ۱۰ سال اخیر رسیده است و به دلیل کاهش حجم این سد، امسال کسری آب مورد نیاز اراضی کشاورزی اردبیل از طریق ۲۲۱ چاه تامین می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، حمید فضایلی روز چهارشنبه افزود: امسال از سد یامچی به هیچ وجه برای مصارف کشاورزی تخصیص داده نخواهد شد و با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان سعی شده بخشی از کسری آب کشاورزی در شهرستان اردبیل از طریق ۲۲۱ چاه محدوده این شهرستان جبران شود.

وی با بیان اینکه سال سختی را از لحاظ منابع آبی در سطح استان تجربه می کنیم افزود: در حال حاضر جزو ۴ استانی هستیم که بیشترین تنش را لحاظ وضعیت منابع آبی تجربه می‌کنیم و عبور از بحران موجود نیازمند یک همت همگانی است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل تنها راه گذر از شرایط خشکسالی و کم آبی را عزم همگانی و همکاری مردم در بخش‌های مختلف عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد با صرفه جویی در مصارف مختلف، مردم اردبیل این بحران را پشت سر بگذارند.

فضایلی با اشاره به کاهش حجم ذخیره آب سد یامچی اردبیل افزود: حجم ذخیره آب سد یامچی به ۲۷ میلیون مترمکعب کاهش یافته که این میزان در مدت مشابه ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و به کمترین میزان خود در این مدت رسیده است.

وی افزود: متاسفانه نبود بارش در سال آبی جاری و همچنین برداشت و مصرف بی رویه آب آشامیدنی اردبیل حجم آب پشت این سد را به طور نگران کننده ای کاهش داده و باید مردم در مصرف آب صرفه جویی کنند.

فضایلی اظهار کرد: حجم ورودی سد یامچی هم اکنون ۶۰۰ لیتر در ثانیه است در حالی که در مدت مشابه سال قبل این رقم بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه بود.

وی بیان کرد: از حجم آب موجود بالغ بر ۱۰ میلیون مترمکعب حجم مرده سد را تشکیل می‌دهد که با برداشت‌ها و مصارف بی رویه به سرعت به این حجم نزدیک می شویم و این موضوع نگران کننده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل با تاکید بر رعایت الگوی مصرف و صرفه جویی در منابع آب افزود: برای گذر از شرایط موجود در ماه‌های آتی باید در مصارف مختلف آب آشامیدنی و بهداشت در مرکز استان تلاش بیشتری شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=104705

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});