• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4

بیکاری بیش از ۵۰ درصدی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 104765
  • 21 اردیبهشت 1402 - 11:30
بیکاری بیش از ۵۰ درصدی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های آذربایجان شرقی
یاز اکو - رئیس دانشگاه تبریز گفت: میزان بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها بسیار بالا بوده و در دانشگاه‌های استان بالای ۵۰ درصد است که این موضوع نشان دهنده‌ی ضرورت پیگیری بحث آمایش سرزمینی است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از مهر، صفر نصراله زاده در نشست مشترک کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که در دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار کرد: تبریز شهری است که سال‌ها قبل یک دانشگاه بین‌المللی به‌نام ربع رشیدی داشت که اساتید و اطبا از بسیاری از کشورهای دنیا به این دانشگاه می‌آمدند اما متأسفانه مورد بی‌توجهی و فراموشی قرار گرفت و به وضعیت کنونی درآمده است.

وی ادامه داد: دانشگاه تبریز به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های تأثیرگذار و دومین دانشگاه قدیمی کشور بعد از دانشگاه تهران، افتخارات بسیاری در عرصه‌ی ملی و بین‌المللی کسب کرده است و به مشهدالشهدای دانشگاه‌های ایران تبدیل شده است‌.

وی افزود: دو دانشجوی دانشگاه تبریز در اردیبهشت سال ۱۳۵۷ و ۲۲ دانشجو در ۲۷ دی ۱۳۶۵ به شهادت رسیدند و پنج شهید گمنام نیز در این دانشگاه به خاک سپرده شده است که وجود پربرکت این شهدا، دانشگاه تبریز را به مشهدالشهدای دانشگاه‌های ایران تبدیل کرده است.

نصراله زاده خاطرنشان کرد: دانشگاه تبریز ۲۴ هزار دانشجو دارد که یک هزار و ۵۰۰ دانشجوی آن از دانشجویان خارجی هستند، ۲۲ دانشکده، یک پردیس، چهار قطب علمی و ۱۵ مرکز پژوهشی نیز بخش‌های دیگر دانشگاه است و در اکثر مجامع بین‌المللی عضویت داریم و ۱۰۲ رشته در مقطع کارشناسی، ۱۸۷ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۲۸ رشته در مقطع دکتری تدریس می‌شود و ۵۲ درصد از دانشجویان را دختر و ۴۸ درصد را پسران تشکیل می‌دهند.

نصراله زاده گفت: در چهار رشته جنگل داری، مهندسی برق، مکانیک، مهندسی شیمی، کشاورزی و آی تی موقعیت‌های خوبی به دست آورده‌ایم همچنین در علوم اجتماعی و حقوق نیر شرایط خوبی در کشور داریم.

وی همچنین یادآور شد: دانشگاه تبریز در بسیاری از رتبه‌بندی‌های ملی و بین المللی رتبه‌های خوبی کسب کرده و در سطح کشور نیز اکثر رتبه‌های اول و دوم را به خود اختصاص داده است که از جمله‌ی موارد مهم می‌توان به جذب دانشجویان خارجی و کسب عنوان حامی برتر پژوهش اشاره کرد اما متأسفانه میزان بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها بسیار بالا بوده و در دانشگاه‌های استان بالای ۵۰ درصد است و این موضوع نشان دهنده‌ی ضرورت پیگیری بحث آمایش سرزمینی است.

وی با اشاره به تدوین برنامه‌ی راهبردی دانشگاه نیز اضافه کرد: اکنون تمامی فعالیت‌های دانشگاه را براساس برنامه‌ی راهبردی انجام می‌دهیم که در محوریت اولویت‌های تعیین شده توسط مقام عالی وزارت است.

رئیس دانشگاه تبریز در رابطه با حوادث سال گذشته دانشگاه‌ها نیز متذکر شد: خوشبختانه ما موفق شدیم با سربلندی از حوادث سال گذشته عبور کنیم و خدا را شاکر هستیم که اساتید و دانشجویان ما بدون هیچ گونه آسیب و گزندی از این اتفاقات تلخ عبور کردند و در برابر این جنگ ترکیبی مدیریت ترکیبی داشتیم.

وی در پایان تاکید کرد: از اعضای کمیسیون و نمایندگان محترم درخواست می‌کنم که حمایت ویژه‌ای از وزارت علوم و دانشگاه‌های استان داشته باشند تا از تنگناهای مالی خارج شود چراکه کمبود بودجه و مشکلات مالی کمر دانشگاه را خم می‌کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=104765

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});