• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا: چند ساعت بخوابیم؟/ دردسرهای بی خوابی چیست و چند توصیه

  • کد خبر : 105077
  • 24 اردیبهشت 1402 - 10:45
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا: چند ساعت بخوابیم؟/ دردسرهای بی خوابی چیست و چند توصیه
یاز اکو - مطالعه‌ ای روی 495 شرکت‌ کننده نشان داد که می توان انتظار داشت که خواب ناکافی در نهایت منجر به افزایش وزن شود، حتی در افرادی که کمتر در معرض خطر ابتلا به چاقی هستند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از عصر ایران، شاید متعجب شوید اما تلاش برای حفظ سلامت سیستم قلبی-عروقی به فاکتورهایی فراتر از رعایت یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم نیاز دارد؛ یعنی داشتن خواب کافی و با کیفیت! در واقع همانطور که می دانیم خواب نقش مهمی در سلامت و تندرستی کلی ما دارد. علاوه بر این، رژیم غذایی مطلوب، ورزش روزانه و مدیریت استرس می توانند بدن را برای تجربه نوعی خواب عمیق و ترمیمی آماده کنند که یقینا برای سلامت قلب و عروق ضروری است.

اما هر یک از ما برای داشتن قلبی سالم به چند ساعت خواب مفید نیاز داریم؟ مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (به اختصار CDC) به بزرگسالان بین ۱۸ تا ۶۵ سال توصیه می‌ کند که حداقل هفت ساعت خواب با کیفیت بالا در شبانه‌ روز داشته باشند.

با این حال متاسفانه خواب خوب برای بسیاری از مردم تبدیل به یک رویا شده است و ‌لزوما همه آن را تجربه نمی کنند. در واقع، بر اساس گزارش بخش قلب، ریه و خون موسسه ملی سلامت آمریکا، ۵۰ تا ۷۰ میلیون بزرگسال آمریکایی یا به طور منظم نمی خوابند و یا دچار اختلال خواب هستند.

خواب چگونه بر سلامت قلب تاثیر می گذارد؟

مطالعات منتشر شده توسط انجمن قلب آمریکا نشان می دهند که خواب کوتاه مدت و همچنین خوابی که کیفیت پایینی دارد، با فشار خون بالا، کلسترول افزایش یافته و تصلب شرایین مرتبط هستند. علاوه بر این مشخص شده که خواب ناکافی به صورت مکرر، احتمال بروز حوادث قلبی عروقی را افزایش می دهد.

نداشتن خواب آرام و کافی در عین حال با موارد زیر نیز در ارتباط است:

– رژیم غذایی نامناسب / افزایش وزن

مطالعه‌ ای روی ۴۹۵ شرکت‌ کننده نشان داد که میان کیفیت ضعیف خواب شبانه با پرخوری و مصرف کمتر غلات کامل ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. از این رو می توان انتظار داشت که خواب ناکافی در نهایت منجر به افزایش وزن شود، حتی در افرادی که کمتر در معرض خطر ابتلا به چاقی هستند.

– دیابت

تجزیه و تحلیل مطالعات گذشته نشان می دهد که خواب نامطلوب به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد. علاوه بر این، از دست دادن حتی دو ساعت خواب در روز ممکن است منجر به افزایش مقاومت به انسولین و کاهش تحمل گلوکز در شرایط آزمایشگاهی شود.

قند خون بالا مرتبط با دیابت همچنین می تواند کلسترول، فشار خون و تری گلیسیرید را نیز افزایش دهد و در نهایت به اعصاب و عروق خونی آسیب برساند. در نتیجه، بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ دو برابر بیشتر از دیگران در معرض خطر حمله قلبی یا سکته قرار دارند.

– التهاب

در مطالعات آزمایشگاهی، رابطه محرومیت از خواب با التهاب مشخص شده است و تحقیقات اولیه نشان می‌ دهند که این موضوع ممکن است در مورد جمعیت عمومی هم صادق باشد. اما چرا چنین چیزی برای ما اهمیت دارد؟ زیرا فرآیندهای التهابی کنترل نشده می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهند.

– سکته مغزی، حمله قلبی و مرگ

محققان ارتباط متوسطی میان مدت زمان خواب کوتاه و طولانی (کمتر از ۷ یا بیشتر از ۹ ساعت) و ریسک سکته گزارش کرده اند. از این رو هر دو خواب کوتاه و طولانی با خطر بالاتر مرگ و میر مرتبط هستند.

ارتباط بین اختلالات خواب و بیماری های قلبی

با توجه به موارد عنوان شده قابل درک است که تعداد فزاینده ای از تحقیقات مدرن ارتباط میان بسیاری از اختلالات خواب و سلامت دستگاه قلب و عروق را نشان می دهند. برای نمونه افراد مبتلا به اختلالات خواب مانند آپنه انسدادی یا بی خوابی بسیار بیشتر از افراد عادی در معرض آریتمی قلبی، تجمع پلاک، نارسایی قلبی و بیماری عروق کرونر هستند.

شواهد حاکی از آن هستند که اختلالات عصبی مانند سندرم پای بی قرار که ۷ تا ۱۰ درصد آمریکایی ها را تحت تاثیر قرار می دهد نیز ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش دهد. هرچند همچنان به تحقیقات بیشتری برای درک بهتر این ارتباط نیاز است.

از طرفی دیگر در اکثر افراد، فشار خون هنگام خواب کاهش می یابد. با این حال، این موضوع در افراد مبتلا به نارکولپسی نوع ۱ صدق نمی کند. اگرچه انجام مطالعات بیشتری در این خصوص لازم است، برخی از یافته های کنونی نشان می دهند که چنین اختلالاتی خطر مشکلات قلبی را افزایش خواهند داد.

برای مقابله با مشکل خواب خود چه کاری انجام دهیم؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا به مردم توصیه می کند:

– هر شب در ساعات مشخصی به رختخواب بروید و صبح نیز در بازه زمانی مشابهی از خواب بیدار شوید، از جمله آخر هفته ها.

– در مکانی تاریک و ساکت با دمای تنظیم شده بخوابید.

– وسایل الکترونیکی را در اتاق خواب ممنوع کنید. این دسته از تکنولوژی های مدرن می توانند خواب را مختل کنند.

– پیش از آماده شدن برای خواب از مصرف کافئین، الکل و وعده های غذایی بزرگ خودداری کنید.

– ورزش منظم داشته باشید. فعالیت بدنی طی روز باعث می شود که شب ها راحت تر به خواب بروید.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=105077

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});