• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

محیط زیست آذربایجان‌ شرقی با کمبود شدید محیط‌بان مواجه است

  • کد خبر : 106957
  • 11 خرداد 1402 - 10:30
محیط زیست آذربایجان‌ شرقی با کمبود شدید محیط‌بان مواجه است
یاز اکو - مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اعلام کرد: این مجموعه به دلیل وسعت بالای مناطق حفاظت شده با کمبود شدید محیط بان مواجه است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، شهنام اشتری به مناسبت روز ملی محیط بان، افزود: در حال حاضر تعداد ۸۰ نفر محیط بان فعال در پاسگاه ها و مناطق حفاظت شده آذربایجان شرقی وجود دارد که این تعداد با توجه به مناطق تحت مدیریت محیط زیست بسیار اندک و ناکافی است.

به گفته وی هم اکنون ۱۳ درصد مساحت کل آذربایجان شرقی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دارد و موقعیت حساس بسیاری از این مناطق لزوم افزایش محیط بانان را اجتناب ناپذیر می کند.

اشتری اظهار کرد: بر اساس معیارها و استاندارهای جهانی به ازای هر چهار هزار هکتار در عرصه های طبیعی باید حداقل یک محیط بان تعیین و به کار گمارده شود که شرایط کنونی آذربایجان شرقی فاصله زیادی با این شاخص را نشان می دهد.

وی با تبریک روز ملی محیط بان مصادف با ولادت باسعادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت امام رضا( ع)، ضمن ارج نهادن به شغل مقدس محیط بانی و قدردانی از محیط بانان جان بر کف آذربایجان شرقی، توجه دولت و مجلس شورای اسلامی برای جذب و به کارگیری محیط بانان بیشتر را خواستار شد.

اشتری به سخت و پرفشار بودن شغل محیط بانی اشاره و یادآوری کرد: حفاظت و حراست از طبیعت که در جمهوری اسلامی ایران مسئولیت آن بر محیط بانان سازمان حفاظت محیط زیست نهاده شده است، یکی از سخت ترین و پرمخاطره آمیزترین مشاغل موجود در دنیا به شمار می رود.

وی شهادت تعداد ۱۵۰ محیط بان کشور در عرصه های مختلف محیط طبیعی و حیات وحش را نشانه ای از رشادت، صداقت و از جان گذشتگی این افراد دانست و گفت: از این تعداد چهار محیط بان شهید به آذربایجان شرقی اختصاص دارد .

اشتری تعداد مناطق زیرمجموعه مدیریت اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی را ۱۳ منطقه و ۹ منطقه شکار ممنوع اعلام و اظهار کرد: کل مساحت مناطق زیرمجموعه مدیریت محیط زیست استان بیش از ۵۸۰ میلیون هکتار است که ۱۳ درصد کل مساحت آذربایجان شرقی را شامل می شود.

وی تعداد محیط بانی فعال آذربایجان شرقی را ۳۰ باب و تعداد ادارات شهرستان ها را ۲۱ اداره و نمایندگی مستقر در شهرستان ها اعلام کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه مجموع مساحت جنگل های استان معادل ۱۸۸ هزار هکتار است، اظهار کرد: در این مناطق تنوع گونه های گیاهی به استعداد ۲ هزار و ۵۰۰ گونه و تنوع گونه های جانوری به تعداد ۳۴۶ گونه شناسایی و ثبت شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=106957

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});