• امروز : چهارشنبه - ۲ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 22 May - 2024
3

آذربایجان ارمنستان را به “تحریف واقعیت” در مناقشه قره باغ متهم کرد

  • کد خبر : 107378
  • 16 خرداد 1402 - 13:25
آذربایجان ارمنستان را به “تحریف واقعیت” در مناقشه قره باغ متهم کرد
یازاکو - آذربایجان، ارمنستان رقیب خود را به "تلاش برای تحریف ماهیت" مسائل مختلف در مورد امنیت در منطقه قفقاز جنوبی متهم کرد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از دیلی صباح، در بیانیه وزارت امور خارجه آذربایجان که در واکنش به اظهارات تلویزیونی آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ارمنستان قرائت شد، تلاش برای گمراه کردن جامعه بین‌المللی و جامعه ارمنستان در عین اجتناب از تعهدات ارمنستان غیرقابل قبول توصیف شده است.

وزارت آذربایجان تاکید کرد: در مورد ادعای مبنی بر روند تحدید حدود، باید توجه داشت که مطابق با بیانیه‌های هر دو نشست پراگ و سوچی، تحدید حدود براساس به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی و حاکمیت انجام می‌شود.

در این بیانیه آمده است که طرف ارمنی می‌داند که «هیچ توافقی» درباره نقشه‌هایی که بر اساس آن تحدید حدود بین دو کشور انجام شود وجود ندارد، و همچنین آمده است که جمهوری آذربایجان فرآیندهای تحدید حدود را با برخی از همسایگان خود انجام داده است. مبنای تجزیه و تحلیل و بررسی کلیه اسناد قانونی مهم است.

این بیانیه با بیان اینکه این روند می تواند در مورد ارمنستان نیز اعمال شود، از ایروان خواست که به جای اصرار بر ارجاع به نقشه ۱۹۷۵، کار تعیین حدود را آغاز کند و بار دیگر تاکید کرد که این ارمنستان بود که به پیشنهاد تحدید مرزهای دولت پاسخ نداد.

این بیانیه همچنین ارمنستان را به ممانعت از تلاش‌ها برای بازگرداندن ارتباط حمل‌ونقل به جمهوری خودمختار نخجوان متهم کرد، ادعاهای گریگوریان مبنی بر بسته بودن جاده لاچین را رد کرد و از ایروان خواست به مداخله خود در موضوع ادغام مجدد ساکنان ارمنی در قره باغ پایان دهد.

در ادامه این بیانیه آمده است: به جای پیشبرد روند صلح در منطقه، اظهارات مقام ارمنی مبنی بر ورود کشورش به دوره جدیدی از تسلیحات نشان می دهد که این کشور هنوز از تاریخ درس نگرفته است.

نتیجه گیری شد که تلاش “مخرب” ارمنستان برای فرار از تعهداتش با تفسیر نادرست از توافقات انجام شده، به بازگرداندن صلح در منطقه کمک نمی کند و در درجه اول به نفع ارمنستان نیست.

ارمنستان و آذربایجان، هر دو جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی بودند که در سال ۱۹۹۱ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به استقلال دست یافتند.

آنها دو بار بر سر مناطق مورد مناقشه، عمدتاً قره باغ، منطقه ای که در سطح بین المللی به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته شده است، اما نزدیک به سه دهه توسط ارمنستان اشغال شده است، وارد جنگ شده اند.

ده‌ها هزار نفر در دو جنگ بر سر منطقه کشته شدند.

با این حال، اختلاف بر سر ایجاد یک ایست بازرسی در کریدور لاچین در ماه آوریل، تنش های خشونت آمیزی را بین کشورهای رقیب ایجاد کرد که از دسامبر گذشته شاهد کشته شدن نیم دوجین نفر دیگر از هر دو طرف بود.

باکو گفت که این ایست بازرسی مرزی در پاسخ به تهدیدات امنیتی ارمنستان با اشاره به انتقال سلاح و مهمات به منطقه قره باغ ایجاد شده است. ایروان این اتهامات را رد کرد و مدعی شد که این اقدام نقض آتش بس است. ارمنستان که به روسیه به عنوان یک ضامن امنیتی متکی است، از آنچه به نظرش شکست کرملین در ایفای نقش حفظ صلح خود در این سرزمین است، ناامید است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=107378

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});