• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
3

مالیات بر عایدی سرمایه خودرو اعلام شد/ چه کسانی باید مالیات ۳۰ درصدی بدهند؟

  • کد خبر : 104405
  • 18 اردیبهشت 1402 - 10:00
مالیات بر عایدی سرمایه خودرو اعلام شد/ چه کسانی باید مالیات ۳۰ درصدی بدهند؟
یاز اکو - طرح مالیات بر عایدی سرمایه هفته گذشته در مجلس بررسی شد و حالا گفته می‌شود ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه خودرو مشمول مالیات بر عایدی سرمایه است. اما کدام دارندگان خودرو باید مالیات بر عایدی سرمایه بدهند؟

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، هنوز جزئیات دقیق دریافت مالیات بر عایدی سرمایه مشخص نیست و تنها گفته شده که همه بازارهای سرمایه‌ای از خودرو گرفته تا مسکن و ارز و طلا شامل مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود.

اما آنچه امروز و در آستانه ثبت نام مرحله دوم طرح یکپارچه خودرو مطرح شد، دریافت مالیات بر عایدی سرمایه خودرو است. این خبر به آن معناست که افرادی که از سامانه یکپارچه، خودرو می‌خرند، باید مالیات آن را بدهند. این مالیات هم شامل خودروهای مرحله اول طرح یکپارچه خودرو است و هم شامل مرحله دوم.

بر اساس آنچه امروز اعلام شد، با توجه به ماده ۱۹ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی، اطلاعات معاملات خودرو به صورت یکپارچه در سامانه معاملات خودرو، ثبت و مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود.

البته این مالیات شامل حال همه ثبت‌نام کنندگان خودرو نمی‌شود. بلکه تنها شامل آن دسته از خودروهایی است که از سامانه یکپارچه خودرو خرید کرده‌اند و خودروی دریافتی را زیر یکسال از زمان دریافت بفروشند.

در صورتی که مالک، خودرو را کمتر از یکسال نگه دارد، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه خودرو می‌شود و باید روی اضافه بهای خودرو نسبت به قیمت پایه، ۳۰ درصد مالیات بدهد.

مالیات ۱۰ تا ۳۰ درصدی بر خودرو

افرادی که خودروی خریداری شده از سامانه یکپارچه را کمتر از دو سال نگه دارند، باید ۲۰ درصد از سود خودرو را به ‌عنوان مالیات بر سرمایه بدهند و نگهداری خودرو کمتر از سه سال شامل مالیات ۱۰ درصدی می‌شود.

خریداران این خودروها تنها در صورتی از مالیات معاف هستند که خودروی خریداری شده از سامانه یکپارچه خودرو را بالای سه سال نگهداری کنند.

قیمت خودروهای عرضه شده در سامانه یکپارچه خودرو همان قیمت خودرو در کارخانه است و با توجه به اختلاف قیمت زیاد کارخانه و بازار آزاد، خریداران خودرو سود زیادی می‌برند.

برای مثال اگر فردی از سامنه یکپارچه، خودرویی را به قیمت ۴۵۷ میلیون تومان بخرد و آن را با قیمت یک میلیارد تومان در بازار آزاد بفروشد، باید مالیات ۱۰ تا ۳۰ درصدی روی مابه‌التفاوت قیمت ۴۵۷ میلیون تا یک میلیارد تومان بپردازد.

این فرد اگر یک سال خودرو را نگه دارد، باید ۳۰ درصد سود ۵۰۰ میلیون تومانی را به‌عنوان مالیات پرداخت کند که رقم آن حدود ۱۶۰ میلیون تومان می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=104405

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});