• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
5

ترکیه و اتحادیه اروپا منتظر پاییز برای شتاب در روابط هستند

  • کد خبر : 114980
  • 27 مرداد 1402 - 17:00
ترکیه و اتحادیه اروپا منتظر پاییز برای شتاب در روابط هستند
یازاکو_اتحادیه اروپا و ترکیه ممکن است به روابط پیچیده خود در رابطه با عضویت ترکیه در این بلوک مسیر دیگری ببخشند.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از تی آر تی خبرپس از نشست سران ناتو در لیتوانی، جایی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ابراز امیدواری کرد که این روند به سرعت در حال پیشرفت باشد، انتظارات از آنکارا بالاست. همانطور که برخی از مقامات اتحادیه اروپا اشاره کردند، تعطیلات تابستانی در مورد این موضوع احتمالاً در ماه های آینده به جلو خواهد رفت.

ترکیه نتایج ملموسی را از روند طولانی به ویژه برای به روز رسانی اتحادیه گمرکی و آزادسازی ویزا پیش بینی می کند.

این کشور امیدوار است رویکردی رویایی جدید به روابط با تمرکز بر عضویت کامل ترکیه در بدنه قاره ای داشته باشد. اتحادیه اروپا به نوبه خود تمایل خود را برای تقویت روابط در حالی که چندین عضو از روابط گرم با ترکیه برخوردار هستند، ابراز کرد.

اتحادیه اروپا به دنبال رفع اختلافات در چندین موضوع و پیشرفت در جنبه های سیاسی «معیارهای کپنهاگ» است که ترکیه برای عضویت باید رعایت کند.

ترکیه طولانی ترین سابقه برای عضویت در اتحادیه و طولانی ترین روند مذاکره را دارد. این کشور در سال ۱۹۶۴ با سلف اتحادیه اروپا، یعنی جامعه اقتصادی اروپا (EEC) موافقتنامه همکاری امضا کرد، که معمولاً به عنوان اولین گام برای در نهایت نامزد شدن در نظر گرفته می شود. با درخواست نامزدی رسمی در سال ۱۹۸۷، ترکیه باید تا سال ۱۹۹۹ منتظر می ماند تا به وضعیت یک کشور نامزد اعطا شود. با این حال، برای آغاز مذاکرات، ترکیه باید شش سال دیگر، تا سال ۲۰۰۵، صبر کند، روندی منحصر به فرد طولانی در مقایسه با سایر نامزدها.
مذاکرات الحاق دارای ۹ فصل مختلف است که برخی مکمل یکدیگر هستند، از جمله نشست های گفتگوی سطح بالا، به روز رسانی اتحادیه گمرکی، آزادسازی ویزا، تلاش های ضد تروریسم، امنیت و دفاع، همکاری های مالی و ارتباطات.

اخیرا، هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد: مانع روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، “کوری استراتژیک” است.

 

فیدان در نشستی در آنکارا پایتخت ترکیه به سفرای ترکیه گفت: داشتن دیدگاهی رویایی از روابط ترکیه و اتحادیه اروپا در دوره جدید و احیای این روند با چشم انداز عضویت کامل ضروری است. این “کوری” بیش از پنج دهه برای ترکیه هزینه داشت، زیرا روندی که بر اساس “نیاز” به یکدیگر است، به جای اهداف استراتژیک مشترک و اعتماد به یکدیگر برای هر دو طرف، مدتهاست که پایین بوده است.

 

اگرچه ترکیه در مورد جاه طلبی خود برای پیوستن به این بلوک پر سر و صدا بوده است، اما ظاهراً از موج جدیدی از اتحادهای رو به گسترش که در بحبوحه درگیری روسیه و اوکراین سرعت گرفته است، بهره می برد. در واقع، اوکراین و مولداوی بدون رعایت معیارهای لازم برای عضویت در نظر گرفته می شوند، در حالی که ترکیه در این کار بسیار جلوتر از آنها بوده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، پیش از نشست ناتو آشکارا گفت : اتحادیه اروپا باید راه را برای ترکیه هموار کند، همانطور که ترکیه ممکن است راه را برای عضویت سوئد در ناتو در میان نگرانی های امنیتی در پی درگیری ها هموار کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=114980

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});